Marți, 10 septembrie, aplicația informatică a Administrației Fondului pentru Mediu – AFM. dedicată înregistrării de cereri din partea beneficiarilor finali ai subvențiilor pentru montarea panourilor fotovoltaice a funcționat timp de doar șase ore și jumătate. AFM a decisă să o închidă în jurul orelor 16.30, în urma reclamațiilor și suspiciunilor cu privire la modul de funcționare, unul care ar fi permis înregistrarea cu prioritate a unor dosare, în detrimentul altora.
Într-un mesaj publicat de e-nergia.ro (18 septembrie), Marian Mândru, coordonator de campanii la Greenpeace România constată că “sunt mai multe scenarii care circulă în comunitățile online și în media, suspiciunile instalatorilor și cetățenilor fiind normale în condițiile în care nu exista nici acum, o săptămână mai târziu, o declarație oficială din partea instituției.” Greenpeace România cere Autorității Fondului de Mediu – AFM să clarifice motivele opririi procesului de depunere a proiectelor și să reia procesul, în condiții echitabile față de toți cei care participă la program.
Marți, un grup de 22 de companii au transmis AFM o petiție în care enumeră neregulile constatate și vin cu un set de propuneri (VEZI DOCUMENTUL!). Nu există încă nicio reacție oficială din partea Administrației.
Nereguli ale procedurii de înscriere
- Comunicarea datei începerii înscrierii (marți 10 septembrie 2019) a fost făcută de AFM abia sâmbătă, pe 7 septembrie, în condițiile în care certificatul fiscal ANAF necesită 3 zile lucrătoare pentru a fi obținut; aceasta ar fi îngrădit dreptul cetățenilor de a avea acces la un program public, consideră petiționarii.
- Cetățenii care au depus dosarele la firme care au folosit un singur calculator pentru înscriere au fost defavorizați în detrimentul celor care au depus dosarul la instalatori ce au folosit mai multe calculatoare în introducerea dosarelor. Aceasta practica a condus la discriminare între instalatori și nu a fost prevenită de AFM.
Nereguli ale aplicației informatice
- Lipsa codului CAPTCHA de protecție împotriva programelor tip “robot” în primele ore de înscrieri și activarea tardivă a acestuia. AFM a activat codul în ultimele ore de înscriere din data de 10.09.2019, ceea ce demonstrează că protecția a fost disponibilă, dar nu a fost utilizată.
- Posibilitatea accesului de pe un număr nelimitat de calculatoare folosind același nume de utilizator și parolă, fapt necomunicat instalatorilor în manualul de utilizare al AFM. Aceasta a creat o concurență neloială între instalatorii care au utilizat un calculator cu un user și o parolă (cum prevăd normele de securitate în IT) pentru înregistrarea dosarelor și cei care au folosit mai multe calculatoare cu același user și parolă.
- Unii dintre instalatorii validați au primit cu mari întârzieri sau nu au primit deloc parola și accesul în aplicație. “AFM ar fi putut asigura accesul instalatorilor în aplicație înaintea începerii programului pentru ca aceștia să aibă accesul garantat la ora începerii înscrierilor”, spun companiile amintite. Potrivit acestora, în acest mod, unii cetățenii au fost defavorizați.
Încă din 14 septembrie, un grup de instalatorii din județul Alba au sesizat, potrivit newsenergy.ro, că procesul înscrierilor în programul de subvenții al AFM a fost viciat din cel puțin trei motive:
- Manualul de acces la aplicația informatică pentru înscrierea cererilor de finanțare a fost schimbat cu doar o zi înainte de lansarea înscrierilor pentru accesarea subvențiilor din programul Casa Verde Fotovoltaice.
- Mai mulți instalatori au primit parola de acces cu foarte mare întârziere, unii după ora închiderii înscrierii, alții deloc.
- Aplicația informatică a fost concepută în așa fel încât să permită folosirea de „roboți” informatici.
Înscrierea unei cereri în aplicația informatică, manual, conform procedurilor aprobate, dura cel puțin 10 minute, spun reprezentanții firmelor de instalatori. Unele societăți au folosit roboți informatici care au permis o rată medie a înscrierilor de 8 dosare/minut. „Campioane” la viteza de înscriere au fost societățile interesate de regiunile Sud-Vest Oltenia și Centru.
Instalatorii nemulțumiti s-au adresat AFM și Consiliului Concurenței, dar sunt reticenți să apeleze la instituții de forță de tip Procuratură sau OLAF; ei se tem că implicarea acestora ar conduce la proceduri complicate și de lungă durată care ar anula orice șansă de concretizare a programului AFM.
Solicitările instalatorilor nemulțumiți
- Anularea înscrierilor din data de 10.9.2019, acestea fiind viciate de faptele menționate.
- Reînceperea înscrierilor în program la o dată anunțată de AFM cu cel puțin 10 zile în avans.
- Implementarea unui cod de securitate CAPTCHA pentru toate înscrierile în sistem și toți utilizatorii (proces auditabil)
- Limitarea numărului maxim de calculatoare utilizate simultan de un instalator în procesul de înscriere (proces auditabil)
- Stabilirea unui număr maxim de cereri (de exemplu 50) ce pot fi introduse în sistem de un instalator în 24h, în condițiile în care aceasta nu contravine unei practici neconcurențiale.
Cu cât se extinde incertitudinea, cu atât crește riscul ca una dintre persoanele sau societățile care se consideră nedreptățite să trimită situația în proceduri de investigație care ar pune pe butuci o intenție lăudabilă care a stârnit un interes major din partea companiilor și al persoanelor fizice.