„Piaţa comercializării carburanţilor din România este foarte concentrată”, consideră Consiliul Concurenţei şi propune 8 măsuri și acțiuni pentru a stimula concurența și pentru a îmbunătăți climatul concurențial pe această piață.
Creșterea ofertei pe piața carburanților
Consiliul Concurenţei recomandă creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți prin intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (ex: Franța, Germania, Marea Britanie), unde au ponderi importante în piețele respective. Autoritatea de concurență anunţă că va iniția discuții cu reprezentanții acestor companii, pentru a identifica barierele care îngreunează sau împiedică deschiderea de benzinării. Miza este găsirea de soluții care să faciliteze accesul pe această piață.
Eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților
În cazul construcției de benzinării, având în vedere natura activității desfășurate în cadrul acestora (manipulare materiale ușor inflamabile, toxice) și posibilele riscuri (ex: de explozie) ce trebuie prevenite, numărul autorizațiilor necesare este mai mare decât cel al construcțiilor uzuale. Însă, pe lângă autorizațiile emise de organele competente într-un domeniu specific, organele administrației publice locale (ex: primării, consilii județene/locale) pot lua hotărâri cu impact asupra modului de folosinţă a terenurilor aflate în unităţile administrativ-teritoriale respective. Astfel, există riscul excesului de reglementare prin impunerea anumitor restricții de construire, care să îngreuneze sau chiar să împiedice construcția de benzinării într-o anumită zonă/localitate.
De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă reducerea perioadei de autorizare a construcției de noi staţii de distribuţie de carburanţi, fapt ce ar conduce la o reducere a costurilor necesare accesului noilor operatori pe piaţă şi ar creşte presiunea concurenţială asupra companiilor active la un anumit moment dat
În acest sens, Consiliul Concurenței va demara un proces de consultare cu reprezentanții organelor guvernamentale/prefecturile de județ, în vederea depistării/identificării și a întreprinderii demersurilor legale pentru eliminarea acestora.
Crearea unei baze de date și a unei aplicații web/mobile pentru compararea prețurilor la carburanți
Aceasta va avea rolul de a stimula concurența prin preț dintre operatorii economici, pe de o parte, dar și de a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț.
Afișarea prețurilor la carburanți la intrarea pe autostrăzi
Autoritatea de concurenţă recomandă Guvernului (respectiv Ministerului Transporturilor) instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină date referitoare la numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostradă (ex: km 77) și prețurile practicate la carburanți. Această recomandare are rolul de mări transparența pe piață, venind în sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informații privind oferta existentă pe piață și alegerea celei pe care o consideră cea mai potrivită.
Stimularea concurenței pe autostrăzi
Consiliul Concurenței recomandă analizarea de către organele competente a posibilităţii modificării legislației din domeniul achiziţiilor publice, astfel încât, în situaţia unor proceduri de licitații publice pentru construcția de benzinării pe autostrăzi (indiferent dacă sunt deja construite sau nou construite), operatorii care nu au prezență în zona respectivă (oraşul sau segmentul de drum apropiat locaţiei pentru care se licitează), să aibă o pondere semnificativă în punctajul pe baza căruia se stabileşte câştigătorul.
Publicarea rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanților
Autoritatea publică centrală pentru economie şi comerţ are obligația monitorizării sistemului de calitate a benzinei și motorinei în vederea respectării de către comercianţi a specificațiilor prevăzute în reglementările legale. Pentru a crește presiunea concurențială, pe de o parte, dar și pentru a asigura o bună informare a consumatorilor, Consiliul Concurenței recomandă publicarea pe site-ul web al ministerului o situație centralizată lunară/semestrială cu privire la rezultatele testelor efectuate. Aceasta ar trebui să conțină denumirea companiilor controlate, localizarea benzinăriilor care au făcut obiectul controlului, precum și rezultatul testelor efectuate. De asemenea, dacă au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, acestea ar trebui să fie prezentate publicului.
Implementarea de programe de conformare cu legislația în domeniul concurenței
Consiliul Concurenţei, recomandă societăţilor active în aceată piaţă să introducă programe de conformare cu legislaţia în domeniul concurenţei, pentru a putea evita riscurile încălcării reglementărilor legale.