Schema de bonus pentru cogenerare va fi interesantă din perspectiva creșterii dinamicii investițiilor în industria de profil. ”În momentul de față problema mediului este pusă foarte acut, din perspectiva emisiilor de CO2 și nu numai. Trebuie să punem la punct proiecte care, pe lângă gazul natural, considerat de tranziție, să includem și sursele regenerabile”, a spus Cristian Athanasovici, Business Development Manager, Kawasaki Gas Turbines Europe.
”Sper ca noua schemă de bonus de cogenerare să intre în funcțiune cât mai repede, chiar dacă e prevăzută pentru anul următor și sperăm să fie o schemă care, într-adevăr, să nu mai fie orientată către acoperirea de costuri de exploatare și să fie îndreptată către promovarea investițiilor”, a afirmat Athanasovici, în cadrul conferinței „Decarbonarea: Cât de repede? În ce direcție?”, organizate de Energynomics.
Kawasaki este un producător mondial de echipamente energetice, prezent în Europa în special prin divizia care produce turbinele cu gaze și motoarele cu ardere internă. La bază, aceste echipamente utilizează gazul natural și au o putere instalată de 1,8-34 MWe, pentru turbinele cu gaze și de 5,2MWe și 7,8MWe pentru motoare.
”Am beneficiat de suportul colegilor din Japonia pentru dezvoltarea din jurul acestui nou combustibil – hidrogenul – iar în momentul de față, toate echipamentele noastre știu să ardă, într-o proporție mai mică sau mai mare, într-un amestec cu gazul natural și acest combustibil. Toate echipamentele pe care le producem, fie în cogenerare sau doar producția energiei electrice, pot utiliza în amestec gazul natural cu hidrogenul”, a spus el.
Kawasaki a dezvoltat anul trecut un nou motor, de o putere de 7,8MWe, care are cel mai mare randament electric din clasa lui – de 51%. Motorul a fost premiat în Japonia de către Centrul japonez pentru Dezvoltarea Eficientă a Energiei și Cogenerarea de Înaltă Eficiență. ”Suntem mândri pentru premiul primit și venim în întâmpinarea celor care vor să utilizeze cât mai eficient hidrogenul în producerea de energie cu aceste noi soluții”, a adăugat Athanasovici.
Totodată, Kawasaki a dezvoltat la Kobe, în Japonia, o centrală care funcționează 100% cu hidrogen, de 1,8MWe. ”Rezultatele acestei centrale sunt foarte bune și suntem gata să venim și să facem un copy-paste a unui asemenea proiect în România și nu numai. Trebuie să avem grijă ca noile centrale pe cogenerare pe care le propunem să fie extrem de prietenoase cu mediul și din această cauză, personal cred că o să apară într-un timp foarte scurt niște soluții hibride care vor combina tehnologiile de cogenerare cu energii regenerabile – respectiv cu panouri solare, fotovoltaice, cu ciclu organic, și alte soluții. Din acest punct de vedere, Kawasaki este foarte deschis, suntem pregătiți cu noi echipamente”, a conchis Athanasovici.