În cursul lunii aprilie vom aproba standardele de performanță pentru activitatea de furnizare la energie electrică și la gaze naturale, a anunțat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Reglementare în Energie – ANRE, la EnergynomicsTalks. “Nu știu cât de realiste sunt cele două termene [cel privind transmiterea ofertelor și cel privind încheierea contractelor, n.r.], în condițiile în care aproape nimeni nu reușește să le respecte. De fapt, dintre societățile pe care le-am verificat, doar CEZ Furnizare și Tinmar au reușit să se încadreze”, a spus oficialul ANRE. El a precizat că verificările s-au făcut prin sondaj, “pentru că este imposibil să verificăm zeci de mii de solicitări”.
ANRE a amendat recent 5 mari companii de furnizare pentru nerespectarea reglementărilor în contextul liberalizării pieței. Două condiții nu au fost respectate de niciuna dintre companii: nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condițiile de furnizare a energiei electrice pe piața concurențială, respectiv nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.
Vicepreședintele ANRE s-a referit și la platforma informatică la care se lucrează în cadrul unui proiect cu finanțare europeană. Nu va fi o platformă de tranzacționare, a precizat Zoltan Nagy-Bege. “Va fi o bază de date cu absolut toți clienții de energie electrică și gaze naturale din România, non-casnici și casnici, prin care se vor gestiona toate contractele de furnizare și toate contractele de distribuție. Termenul de punere în funcțiune este iunie 2021.”
În paralel, Autoritatea va pregăti legislația pentru a obliga furnizorii și distribuitorii să folosească această platformă. “Este singurul mod în care putem respecta termenul impus prin Directiva UE 944, care prevede ca nu mai târziu de anul 2026, schimbarea furnizorului, partea tehnică, să se producă în maxim 24 de ore.”
Piața de energie electrică este o piață cu bariere ridicate, în care intrarea unor noi jucători este dificilă; în plus, presupune eforturi și riscuri financiare ridicate. “Numărul furnizorilor autorizați nu a crescut și nici numărul de cereri de licențe nu a crescut. Cred că există deja suficienți furnizori care au atacat și segmentul casnic astfel încât să existe o concurență sănătoasă”, a mai spus vicepreședintele ANRE.
Nicio companie nu se poate răspunde tuturor celor 8,9 milioane de clienți. „Sunt convins că ofertele care apar primele în comparatorul ANRE, cu prețurile cele mai atractive, au în spate o cantitate limitată de energie achiziționată. Este posibil ca o companie sau alta să nu poată susține aceeași ofertă pentru 100.000 de clienți, ci doar pentru 10.000 de clienți, de exemplu, atât cât poate să ducă financiar și administrativ.”
Diferențierea prin preț este cea mai facilă, a observat el. “Cum poți oferi un preț mai mic? Una dintre modalitățile de reducere a costurilor este renunțarea la transmiterea facturilor prin poștă. Costul unei facturi tipărite și trimise înseamnă cel puțin 4-5 lei. La o factură lunară de 60-70 de lei, poate însemna 7-8% din valoarea facturii, adică semnificativ mai mult ponderea marjelor de furnizare”, a explicat Zoltan Nagy-Bege.
Pentru a se diferenția, dar și pentru că nu vor putea face față altfel, companiile vor continua să investească în propriile platforme informatice. “La acest nivel, companii cu milioane de clienți, relația cu clienții nu se mai poate ține doar prin telefon, cu pixul în mână sau în tabelul Excel. Call-center-urile, petițiile, plângerile vor fi digitalizate – am văzut deja companii care au acționat deja în acest sens”, a spus Zoltan Nagy-Bege.
EnergynomicsTalks este un produs editorial lansat de platforma de comunicare Energynomics pentru a încuraja continuarea dialogului profesional în comunitatea energetică din România în perioada stării de urgență și a restricțiilor impuse prin distanțarea socială.