Solar Turbines, membră a Caterpillar, companie americană cu sediul în San Diego, California, împlinește anul acesta 100 de ani. ”Compania are instalații în peste 100 de țări – care însumează peste 16.000 de turbine în cogenerare vândute și peste 6.000 pentru compresia de gaze. Avem peste 8.000 de angajați. În Europa, sediul central se află în Riazzino, Elvetia de unde sunt coordonate locații pentru vânzări și mentenanță, cea mai nouă fiind unitatea de producție / reparații din Zebrak, Polonia. Viziunea Solar pentru perioada 2021-2030 include trecerea la gaze naturale ca și combustibilul intermediar, utilizabil în cantitate mai mare pentru producerea de energie electrică, și apoi perioadele intermediare, de utilizare a gazului natural cu hidrogen sau alte gaze cu surse bio, mergând până la arderea unui combustibil în totalitate bio sau bazat pe hidrogen în 2030 – un deziderat al pieței”, a spus Mihai Guștiuc, Director General Tehnoing Consult, reprezentanta Solar Turbines pentru România, în cadrul conferinței „Proiectul Hidrogen – dezbaterea pentru România”, organizate online de Energynomics.
Solar Turbines activează pe două direcții. Prima ține de aplicațiile pentru transportul de gaze –, inclusiv hidrogen – pentru că produce turbine pentru compresie de gaze. Al doilea domeniu este cel al proceselor industriale, care include și cogenerarea pentru domenii precum cel rezidențial sau alte tipuri de utilizări similare.
”În acest moment, pentru transportul de gaze, au fost dezvoltate sisteme de combustie care să permită utilizarea hidrogenului până la un conținut de maximum 20%, utilizând sistemul SoLoNOx, brevetat de Solar Turbines. În procese industriale, în care se utilizează sisteme de combustie convențională, procentul poate ajunge până la 100%, cum ar fi în industria metalurgică, pentru diverse procese industriale”.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MIHAI GUȘTIUC
Solar Turbines a fost unul din pionierii utilizării hidrogenului. Prima utilizare a hidrogenului în amestec cu gazul natural a avut loc în 1985, când au fost instalate și testate și puse în funcțiune echipamente care utilizau până la 40% hidrogen. SoLoNOx a fost brevetat în 1992. A urmat o evoluție rapidă, iar în 1995, deja o rafinărie din SUA funcționa cu o turbină Taurus 60 cu până la 100% hidrogen. În 2003, SoLoNOx a început să fie utilizat în aplicații cu amestecuri de hidrogen de până la 9%, iar în 2010 o altă turbină, Titan 130 a permis funcționarea cu până la 60% hidrogen, în China. Au urmat parteneriate de cercetare pentru dezvoltarea SoLoNOx, iar în 2018 existau deja 46 de turbine cu peste 2 milioane de ore de funcționare. Astăzi, SoLoNOx poate accepta 20% hidrogen în amestec. În cazul combustiei convenționale, se poate merge cu până la 100% hidrogen.
”Totul depinde de evoluția mondială a utilizării hidrogenului. În ceea ce privește rețelele de distribuție de gaze în amestec cu hidrogen, suntem deja implicați în două proiecte-pilot, unul în Italia, altul în Germania. În Italia se dorește transportul a până la 10% hidrogen în combustibil, proiectul urmând să fie pus în funcțiune în trimestrul 4 al anului 2021. Celălalt proiect, din Germania, unde va fi instalat un Titan 130, e mult mai promițător, întrucât va permite un amestec de hidrogen în proporție de 20%. Proiectul va fi pus în funcțiune la finalul anului 2022”, a mai spus Mihai Guștiuc.
Conferința „Proiectul Hidrogen – dezbaterea pentru România” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri Chimcomplex, Horvath & Partners, Kawasaki Gas Turbines Europe, Metachim, Renovatio, Siemens Energy, Solar Turbines.
S-au înscris pe platforma MyConnector pentru a participa la dialog peste 300 de persoane.