Lukoil reporneşte, vineri, instalaţiile rafinăriei Petrotel din Ploieşti, a spus pentru Mediafax comisarul-şef al Gărzii de Mediu Prahova, Daniela Tudorache. Rafinăria a încetat activitatea pe 3 octombrie, în urmă cu o săptămână, după ce autoritățile române au descins în sedii ale mai multor companii Lukoil, și au impus sechestru asigurator pe conturi bancare și materii stocate în depozitele și conductele Oil Terminal sub acuzații grave de evaziune fiscală și spălare de bani. Repornirea a fost notificată autorității de mediu din județ, precizează Daniel Tudorache.
Surse judiciare au declarat pentru Mediafax că reprezentanţii companiei i-au asigurat că pot acoperi prejudiciul de 230 milioane de euro afirmat că ar fi avut loc în acest dosar.
Directorul general al Petrotel Lukoil, Andrey Bogdanov, a fost pus sub control judiciar, fiind urmărit penal pentru evaziune fiscală şi spălare de bani. Vicepreşedintele pe rafinare, marketing şi distribuţie din grupul rus Lukoil, Vladimir Nekrasov, declara, miercuri, la Ploieşti, că a încheiat o înţelegere cu procurorii români şi că până vineri conducerea grupului petrolier va decide dacă va închide sau nu rafinăria Petrotel.
Au apărut schimburi de replici repetate între executive și președinție pe marginea implicării cu decizie politică peste justiție în permiterea continuării activității și plății salariilor, totul plecând de la premiza că grupul petrolier rus poate decide și o plecare din România dacă investiția sa nu este totuși protejată de legile statul român.
Închiderea rafinăriei ar pune probleme de alimentare pentru benzinăriile Lukoil
În practică, Lukoil nu poate închide rafinăria Petrotel, deoarece nu va putea alimenta cele 300 de benzinării din ţară de la rafinăria de la Burgas, din Bulgaria, din cauza problemelor de logistică spune Constantin Tampiza, fost șef al Lukoil în România, citat de cotidianul Adevărul.
„Dacă Lukoil va închide rafinăria, atunci va fi cea mai mare greşeală a lor. Din punct de vedere al logisticii o să fie foarte greu, căci de la Burgas nu poţi aduce cu trenul decât maxim o garnitură pe zi, de 800 de tone, din cauza stării proaste a căii ferate din munţii Bulgariei. Cu vaporul se pot transporta la Constanţa cantităţi mai mari, dar infrastructura portuară este folosită aici de către trei operatori, adică şi Petrom şi Rompetrol. Ca să alimenteze benzinăriile din România le trebuie minim 3.000 de tone pe zi“, spune el.
Alături de probleme de alimentare, se ridică și chestiunea capacității relative mici de procesare a rafinăriei, care o face atractivă doar dacă proprietarul ei ar deține și un lanț de distribuție pentru carburanții produși , iar proprietarul să aibă țițeiul care să fie procesat, subliniază Constantin Tampiza.