România este singura ţară din Europa care dă consumatorilor posibilitatea de a-şi schimba furnizorii de energie fără plata facturilor restante, potrivit Asociaţiei Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), care se aşteaptă ca instanţele să judece cu celeritate procesele iniţiate de furnizori.
„Suntem singura sau prima ţară din Europa care – hai să nu zic că încurajăm, dar care am adoptat o recomandare a Comisiei Europene – susţine consumatorul să-şi schimbe furnizorul fără a avea obligaţia de a plăti facturile emise şi restante. Argumentaţia că oricum după aceea în 42 zile urmează o factură de regularizare şi clientul va mai avea o factură de plătit ulterior este deja un subiect pe care l-am comentat şi cu ANRE la momentul respectiv.
După 42 de zile, dacă el şi-a schimbat deja furnizorul, nu mai are relaţia contractuală cu furnizorul anterior. Ne vom duce tot în instanţă, probabil. N-ar fi asta temerea noastră, că ne ducem în instanţă, dacă instanţa ar judeca cazurile cu celeritate, într-un termen rezonabil„, a afirmat Silvia Vlăsceanu, directorul general al ACUE.
Ea a adăugat că procesele pot dura câţiva ani, timp în care furnizorul are facturi neîncasate.
„N-aş vrea să vă aduc aminte cazul CFR. (…) Dacă ar fi fost acum în situaţia respectivă, în 21 de zile putea să-şi schimbe furnizorul şi pe parcursul unui an poate să schimbe 11-12 furnizori. La fiecare 21 de zile poate să-şi schimbe şi să se ducă la oricare furnizor fără a avea obligaţia plăţii facturii care i-a fost emisă. Aici Concurenţa ar fi trebuit să intervină şi să spună un punct de vedere”, a arătat Vlăsceanu.
Consiliul Concurenței pare a susține filosofia pe care se fundamentează ordinul ANRE pus în discuție.
„Recunosc că nu ne-au întrebat (ANRE -n.r.), însă suntem de acord cu ei, fie şi post-factum. (…) Ce altă industrie mai are un regim în care spune «dacă nu mai vrei să fii clientul meu trebuie să-mi plăteşti datoria la zi, altfel nu te las?»”, a spus preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
El a adăugat că niciun furnizor de electricitate nu este obligat să preia clienţi de la alţii, cu atât mai puţin în cazurile în care consumatorii înregistrează debite.
Directorul general al ACUE a mai spus și că furnizorii n-au niciun interes să piardă clienţi, dar nici nu pot fi toleraţi cei care nu-şi plătesc facturile şi furturile de energie electrică.
„Concurenţa pe partea de furnizare este foarte activă şi foarte ascuţită între furnizori. Pe partea de producere este deja un fapt recunoscut, poate separarea producătorilor după sursa de producere n-a fost la momentul respectiv, în urmă cu aproape 20 de ani, cea mai inspirată alegere. Este deja inutil să mai comentăm dacă s-a greşit sau nu s-a greşit, efectele se văd astăzi. Putem vorbi şi aici de un oarecare abuz al unor producători în relaţia cu ceilalţi, dar probabil că va face obiectul investigaţiei sectoriale, modul cum se comportă anumiţi producători”, a mai spus reprezentantul ACUE.
Sursa
Mediafax