Situaţia actuală de pe piaţa energiei electrice din România pare să fie mai degrabă una turbulentă – în tendinţe, în pieţe, în consum. De asemenea, există mai multe schimbări şi decizii aşteptate în legislaţie atât la nivel local, cât şi european. Una dintre companiile de top ale pieţei locale a trecut de asemenea printr-o schimbare în managementul de top, aşa încât i-am cerut lui Martin Zmelik să facă unele comentarii în legătură cu principalele provocări identificate în calitate de country manager al CEZ România. Ne-am axat pe proiectele pe care le are în vedere pentru viitor şi pe filozofia din spatele acestor proiecte.
Care sunt obiectivele companiei pentru următoarea perioadă?
Există două direcţii pe care ne axăm; una este să continuăm consolidarea activităţilor curente, deoarece am vrea să obţinem excelenţa operaţională, nu doar să fim cei mai buni de pe piaţa locală, dar şi să ne îmbunătăţim procesele şi activităţile de la an la an. În sectorul de distribuţie, ne vom axa în special pe îmbunătăţire în ceea ce priveşte reducerea pierderilor şi vom continua să lucrăm la siguranţa şi calitatea reţelei. În ceea ce priveşte CEZ Vânzare, lucrăm în prezent la transformarea companiei noastre pentru o piaţă deschisă. Suntem un furnizor tradiţional de astfel de servicii şi pentru noi provocarea o reprezintă oferirea de servicii suplimentare care vin mână în mână cu liberalizarea.
Pentru operaţiuni, avem două priorităţi: să operăm în mod corespunzător cele două capacități regenerabile pe care le avem – parcul eolian din Dobrogea și hidrocentrala din Reșița – și să continuăm discuțiile din Bruxelles și România, pentru a finaliza unele procese de notificare legate de schema de sprijin.
Intenţionăm să ne dezvoltăm, iar principala direcţie este eficienţa energetică. Noi credem, şi eu personal cred că eficienţa energetică este viitoarea oportunitate pentru această industrie. Acum, există multe noi tendinţe în ceea ce priveşte tehnologia şi un impuls puternic pentru a asigura servicii mai solide şi mai detaliate pentru clienţi, precum citirea la distanţă. În acelaşi timp, preţul pentru clientul final este încă o problemă sensibilă, aşa încât trebuie să găsim soluţii. De aceea considerăm că eficienţa energetică este un fel de ancoră.
Acest accent pus pe eficienţa energetică este uşor de înţeles atunci când ne uităm din partea consumatorului. De ce este atât de importantă, atunci când ne uităm din punctul de vedere al furnizorului de energie?
În primul rând, este utilă deoarece ne permite să ne lărgim portofoliul de servicii în noi direcţii. În acest context turbulent, ar trebui să fim mai flexibili, mai receptivi şi mai versatili. Acestea sunt provocările la care nu vom răspunde cu abordările tradiţionale ale unui distribuitor sau furnizor. Nevoile clienţilor sunt în creştere şi trebuie să ne adaptăm. De asemenea, în ciuda acestor condiţii, credem că viitorul îl reprezintă construirea unei relaţii pe termen lung cu clientul. Trebuie să creăm un fel de parteneriat pentru a înţelege mai bine şi a îndeplini mai multe nevoi, mai degrabă decât a ne limita la distribuţie şi furnizare.
Puteţi fi mai precis în ceea ce priveşte serviciile pe care intenţionaţi să le oferiţi?
Ne facem propriile analize şi direcţiile în care am dori să mergem sunt iluminatul public, cogenerarea de mici dimensiuni şi auditul energetic, lucruri pe care deja le facem. De asemenea, am dori să oferim soluţii rafinate pentru complexele industriale, incluzând consultanţă.
Piaţa auditului energetic este populată în special de jucători mici. Cum vedeţi competiţia în această piaţă?
Pentru noi, este foarte important cât de complexă poate fi. Dacă oferim doar audit, şi nu soluţii, pot exista câte companii vrem. După părerea mea, trebuie să fie o companie care să o implementeze de la A la Z. Nu concurăm doar pentru oferirea de audit, aşa că nu vom spune dacă 100 sau 200 de companii sunt prea multe. Pentru noi, este important că vom oferi toate serviciile de la început la sfârşit; nu doar oferind status quo-ul și apoi lăsând companiile pe cont propriu. Am vrea să fim parteneri în toate soluţiile, asigurate de noi sau prin companii mixte cu alte companii partenere.
Aveţi în prezent în vedere anumite companii partenere potenţiale? Acestea sunt din România?
Nu, în prezent căutăm cele mai bune oportunităţi pentru a începe. Este un stadiu incipient în domeniul eficienței energetice și ne-am dori să găsim clienții care sunt deschişi să exploreze piaţa împreună cu noi. Pe baza nevoilor şi cerinţelor acestora, vom identifica şi partenerii. Practic, ceea ce facem noi în România este să mergem cu parteneri locali, pentru că acesta este modul în care vedem misiunea noastră aici. Suntem un investitor pe termen lung în România, aşa că primul nostru răspuns natural este să căutăm un partener local puternic.
Eficienţa energetică mai înseamnă unele investiţii iniţiale. Îmi puteţi spune dacă aveţi unele planuri despre cât de mult veţi investi?
Nu vă voi da o cifră sigură, deoarece noi vedem eficienţa energetică mai mult ca o soluţie complexă, inclusiv finanţarea. Există multe soluţii de finanţare externe disponibile, aşa că este foarte important să înţelegem mai întâi întreaga schemă de finanţare care ar putea include fonduri UE, bănci instituţionale etc. Pentru noi, este mai important să găsim un partener corespunzător care poate lucra împreună cu noi pentru o poveste de succes.
Înţeleg că vedeţi acest tip de proiecte ca activităţi auto-sustenabile. Este această presupunere corectă?
Desigur. Este una din lecţiile pe care le învăţăm din schema certificatelor verzi: este mai bine să intrăm în proiecte auto-sustenabile care pot supravieţui într-un mediu de afaceri specific.
Aveţi anumite planuri specifice pentru introducerea de noi servicii pentru consumatorii casnici?
Aceasta este o altă direcţie pe care o luăm în considerare. Există câteva modele pe care companiile de utilităţi europene şi de asemenea compania noastră din Republica Cehă le-au introdus deja. Există un potenţial pentru asigurarea de servicii suplimentare pentru clientul casnic, precum mentenanţa. Furnizorul clasic se opreşte la priză sau la contor, pentru a fi mai exact. Există încă multe servicii, precum mentenanţa instalaţiei din interiorul gospodăriei, consultanţa privind consumul şi gestionarea consumului, îmbunătăţirea instalaţiei etc. Nu vizăm aceste lucruri pentru moment, deoarece ne axăm pe eficiența energetică, însă în general există o altă oportunitate pe piaţă.
Acum, în legătură cu contorul inteligent, care este stadiul?
Am finalizat a doua fază a programului pilot în regiune şi evaluăm cum funcţionează. În primul rând, pentru a fi pregătiţi să aplicăm întreaga soluţie există unele probleme tehnice care trebuie rezolvate, de exemplu puterea semnalului. Testăm toate acestea pentru a vedea cât de solide şi fiabile sunt soluţiile tehnice. În prezent, avem peste 14.000 de echipamente de contorizare inteligentă instalate şi pregătim încă o fază pentru a putea cu adevărat să respectăm regulile. De asemenea, purtăm discuţii cu furnizorii de servicii şi clienţii pentru a identifica cele mai dorite caracteristici şi unde vedem beneficiile modificării şi modernizării sistemului. De exemplu, unii clienţi ar putea fi interesaţi de dezvoltarea tensiunii în instalaţia lor, în timp ce unele companii mici ar putea fi mai interesate de curba consumului energetic.
Evident, contorizarea inteligentă este un alt instrument necesar care ar trebui să fie disponibil dacă se vrea să se meargă pe eficienţa energetică. De aceea, am selectat câteva grupuri pentru acest pilot, iar un grup este format de agenţiile mici interesate de eficienţa energetică, pentru a înţelege cu adevărat care sunt beneficiile pentru acestea.
Aţi preluat conducerea Grupului CEZ în România în iulie anul acesta, după mai mult de patru ani ca Director de Operaţiuni. Pentru a descrie concentrarea dumneavoastră în calitate de CEO al CEZ România, aţi folosit recent expresia “clarificarea operaţiunilor curente”. Ce înseamnă acest lucru?
Există multe moduri de a dezvolta o afacere. Una este prin achiziţii masive, alta este prin consolidarea activităţii, iar alta prin folosirea propriilor cunoştinţe şi poziţia de pe piaţă pentru a dezvolta diferiţi piloni ai activităţii. Dacă ar fi să reformulez acest motto, aş spune că am vrea să fim mai buni de la an la an. Nu doar să respectăm regulile, sau doar să îndeplinim standardele companiei, dar să ne gândim în mod constant cum putem deplasa compania în noi direcţii în ceea ce priveşte serviciile pe care le oferim.
–––––––––––––––––-
Articolul integral poate fi citit în numărul din noiembrie al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (martie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.