Ponderea vehiculelor electrice în Bulgaria a crescut rapid în ultimii ani, dar baza de plecare este foarte joasă, astfel că ţara vecină este în continuare în urma restului statelor UE când vine vorba de mobilitatea electrică, transmite BTA.
Potrivit cifrelor publicate luna trecută de Electric Vehicles Industrial Cluster (EVIC), la finele lunii septembrie 2021 în Bulgaria erau aproximativ 18.000 de vehicule electrice, echivalentul a 0,67% din totalul autoturismelor din Bulgaria.
Veniturile mici reprezintă unul din principalele obstacole care stau în calea achiziţionării unui automobil electric în Bulgaria, alături de absenţa infrastructurii de încărcare, susţine EVIC. Acesta creează un cerc vicios, în care sunt foarte puţine vehicule electrice, pentru că infrastructura este inadecvată, iar aceasta nu se dezvoltă pentru că sunt puţine vehicule electrice, adaugă EVIC.
Spre deosebire de multe alte state UE, achiziţionarea unui automobil electric nu este, încă, subvenţionată în Bulgaria. Luna trecută, ministrul bulgar al Mediului, Borislav Sandov a declarat pentru BTA că fiecare proprietar de autoturism care renunţă la vechiul lui automobil şi cumpără un vehicule electric va putea primi o subvenţie de 6.200 de euro, potrivit Programul Operaţional Mediu subvenţionat de UE, în următoarea perioadă de programare (2021-2027), conform Agerpres.
În plus, planul naţional de rezilienţă al Bulgariei prevede o reformă pentru înlocuirea automobilelor vechi cu unele electrice, a mai spus Borislav Sandov.
În paralel, în ultimele nouă luni, numărul de autoturisme electrice din Bulgaria a crescut dramatic, cu peste 50%, iar vânzările sunt aşteptate să crească şi mai mult. Estimările arată că în trimestrul al treilea al anului trecut, un număr total de 96 de vehicule electrice noi au fost înmatriculate în Bulgaria, comparativ cu doar 26 în perioada similară a anului 2020. În primele nouă luni din 2021, numărul autovehiculelor electrice noi înmatriculate în Bulgaria a urcat la 2019, comparativ cu doar 79 în perioada similară a lui 2020.
Comparativ, ponderea automobilelor electrice pe piaţa din Europa a urcat la 9,8% în trimestrul al treilea din 2021. Vânzările de hibride de tip plug-in au crescut cu 9,1%, iar vânzările de automobile hibride convenţionale au crescut cu 20,7%. Cea mai mare pondere a vehiculelor electrice este concentrată în câteva ţări scandinave şi statele membre UE din Vest. Aproximativ 60% din totalul înmatriculărilor de autovehicule electrice pe baterie sunt concentrate în Germania, Franţa şi Marea Britanie, iar vânzările de hibride de tip plug-in sunt cele mai mari în Suedia (23%), Norvegia şi Islanda (câte 20% în fiecare).
Cu prilejul unui webinar organizat la începutul lunii februarie, ministrul Mediului, Borislav Sandov, a spus că până în 2026 Bulgaria va avea 20.000 de vehicule electrice şi 10.000 de staţii de încărcare, iar în paralel 50.000 de vehicule vechi cu motoare pe combustie vor fi scoase din circulaţie. Borislav Sandov a adăugat că Programul Operaţional Mediu 2021-2027, care va avea şi fonduri pentru subvenţionarea de vehicule electrice, este în ultima fază de elaborare şi va fi trimis la Bruxelles pentru aprobare.