Grupul Bosch a anunțat vânzări de 78,7 miliarde de euro și un profit înainte de impozitare EBIT de 3,2 miliarde de euro, conform unui comunicat remis Energynomics. Bosch a anunțat și investiții de 500 de milioane de euro în hidrogen, până în 2030, o piață de 14 miliarde de euro, iar comenzile din sectorul electromobilității au depășit pentru prima dată 10 miliarde de euro.
Astfel, în exercițiul financiar 2021, Bosch a atins o creștere semnificativă a vânzărilor și a profitului, în ciuda mediului nefavorabil. Veniturile din vânzări generate de furnizorul de tehnologie și servicii au crescut cu 10,1 procente, atingând 78,7 miliarde de euro, iar profitul din exploatare (EBIT obținut din operațiuni) a crescut cu mai mult de jumătate, atingând 3,2 miliarde de euro.
Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, este de părere că războiul va încetini eforturile de reducere a emisiilor de carbon pe termen scurt. În schimb, pe termen lung, va accelera transformarea tehnologică a Europei.
„Factorii de decizie politică pot interpreta această situație ca un semnal de a acționa cu mai multă hotărâre – fie prin acordarea de stimulente pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor existente, fie prin extinderea masivă a mijloacelor de producție de energie regenerabilă,” a spus Hartung.
Acesta consideră că electrificarea este cea mai rapidă cale către obținerea neutralității din punct de vedere climatic, atât timp cât se bazează pe energie verde. Ca atare, Bosch continuă să se concentreze pe mobilitatea sustenabilă: în 2021, comenzile companiei în sectorul electromobilității au depășit în premieră valoarea de 10 miliarde de euro. Dar Hartung punctează faptul că și hidrogenul este necesar. „Politica industrială trebuie să se concentreze pe pregătirea tuturor sectoarelor economice pentru utilizarea tehnologiei pe bază de hidrogen,” a afirmat el.
„Soluțiile pe bază de energie electrică au prioritate, dar și cele pe bază de hidrogen trebuie accelerate. Vom avea nevoie de ambele dacă vrem să trăim sustenabil pe planeta noastră albastră.” În același timp, președintele Bosch a anunțat și faptul că, în următorii trei ani, compania va investi alte zece miliarde de euro în transformarea digitală a activității sale. „Digitalizarea are și ea un rol special în sustenabilitate – iar soluțiile noastre pornesc de la această premisă,” a mai spus Hartung. Exemplele de astfel de soluții din portofoliul Bosch includ managerul de energie pentru case inteligente și platforma de energie pentru producție conectată.
Electroliza hidrogenului: Intrarea pe o piață de 14 miliarde de euro
În vederea susținerii combaterii eficace a efectelor climatice, Bosch intră în afacerea dedicată componentelor pentru electroniza hidrogenului. Compania intenționează să investească aproximativ 500 de milioane de euro în această nouă ramură de afaceri până la sfârșitul deceniului, jumătate din această sumă urmând a fi investită până la lansarea pe piață, planificată pentru anul 2025.
„Avem o bază solidă de la care să pornim dezvoltarea tehnologiilor pe bază de hidrogen și dorim să ducem mai departe producția de hidrogen din Europa,” a adăugat Hartung.
„Ne așteptăm ca piața globală de componente pentru electrolizori să atingă aproape 14 miliarde de euro până în 2030.” Bosch furnizează pilele – nucleul sistemului de electroliză pentru hidrogen – care combină dispozitive electronice de alimentare, senzori și o unitate de control pentru crearea unui modul inteligent. Se preconizează că pilele pentru producția de H2 vor intra în producție în 2025.
Sustenabilitate: Responsabilitate socială în timpul trecerii la noile surse de energie
Bosch susține Pactul Verde European și consideră că îi revine o responsabilitate specială în ceea ce privește sustenabilitatea: cu cele 400 de locații în întreaga lume, Bosch a devenit neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon încă din 2020. În ceea ce privește calitatea neutralității din punct de vedere al emisiilor de carbon, compania face progrese mai mari decât se anticipase inițial. Bosch a obținut deja o treime din nivelul economiilor de energie urmărit pentru sfârșitul deceniului. „Sustenabilitatea nu mai este un subiect tangențial; acum este vitală pentru activitatea de bază a fiecărei companii,” a spus Filiz Albrecht, membru al consiliul de administrație și director de relații industriale al Robert Bosch GmbH. Responsabilitatea socială corporativă a Bosch cuprinde un trio de preocupări de natură economică, socială și ecologică. „Nu este ușor să menții aceste trei lucruri în echilibru. În vremuri de schimbare, responsabilitatea socială înseamnă pentru noi preluarea a cât mai multor angajați pentru noile domenii de activitate.” După cum a remarcat și Albrecht, Bosch dezvoltă tehnologie neutră din punct de vedere climatic în principal în unitățile care produceau anterior sisteme de combustie. Programele de recalificare și platforma internă pentru ocuparea locurilor de muncă înseamnă că 1.400 de angajați din domeniul operațiunilor pentru sisteme de propulsie au ocupat deja noi posturi în domenii precum software și electromobilitate. „Până la sfârșitul anului, aproape 2.300 de angajați vor lucra la celule de combustie mobile și staționare – iar aproape toți vor fi recrutați de la nivel intern,” a afirmat Albrecht, adăugând că: „Aceasta este transformarea – creată de Bosch.” Ea a menționat și intenția companiei de a angaja 10.000 de noi ingineri software, în întreaga lume, pe parcursul acestui an.”
Termotehnică: 300 de milioane de euro pentru sectorul pompelor de căldură
„Peste o treime din nivelul emisiilor de carbon provine de la clădiri; prin urmare, combaterea schimbărilor climatice trebuie să aibă loc și la nivelul locuințelor,” a declarat Dr. Christian Fischer. În calitate de vicepreședinte al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, îi revine și responsabilitatea asupra sectorului Tehnologie pentru construcții și energie. „Trecerea la mijloace alternative de încălzire începe cu pompa de căldură, de preferat alimentată cu energie verde.” Din ce în ce mai des, cerințele legale pentru noile clădiri construite în întreaga lume reflectă următoarea situație: de exemplu, doar în Germania, 65 de procente din noile sisteme de încălzire trebuie să fie alimentate cu energie din surse regenerabile, până în 2024. „Bosch va investi alte 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură, până la jumătatea deceniului,” a afirmat Fischer, adăugând că: „Piața va crește anual cu 15-20 de procente, până în 2025. Ne propunem să creștem de două ori mai repede decât piața.” Bosch dorește să contribuie și la clădirile existente: cu ajutorul centralelor sale termice pe gaz și pregătite pentru trecerea la hidrogen, compania facilitează trecerea de la sistemele alimentate cu gaz la cele alimentate cu hidrogen. Mai mult, prin conectarea și integrarea sistemelor clădirilor, Bosch se apropie în același timp și de obiectivul său de a genera o cotă mai mare de venituri recurente din servicii. „În domeniul sistemelor pentru clădiri, serviciile deja reprezintă aproape jumătate din toate vânzările,” a afirmat Fischer. „Obiectivele noastre strategice – contribuția la combaterea schimbărilor climatice prin tehnologie și extinderea activității de servicii – sunt complementare.”
Tehnologie industrială: Eficiență energetică prin digitalizare
În producția industrială, Bosch își intensifică eforturile pentru îmbunătățirea eficienței energetice și a rentabilității la nivelul fabricilor sale. „Digitalizarea producției industriale contribuie la combaterea schimbărilor climatice,” a declarat Rolf Najork, membrul consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, responsabil de sectorul de activitate Tehnologie industrială. „Numai datorită managementului conectat al energiei, reducem consumul de energie anual aferent activităților noastre de producție cu 5 procente, în medie.” Platforma energetică din portofoliul de Industrie 4.0 este deja utilizată în 80 de proiecte ale clienților și în 120 de locații Bosch. În același timp, Grupul Bosch adoptă electrificarea în tehnologia sa industrială, a adăugat Najork. Compania preconizează că 30 de procente din utilajele sale mobile vor fi electrificate până în 2030. Acest lucru înseamnă un volum de piață suplimentar pentru sisteme de înaltă tensiune, în valoare de 1,5 miliarde de euro. Bosch dorește și să ducă mai departe autovehiculele electrice prin tehnologia sa industrială. „În cadrul unui proiect desfășurat alături de VW, lucrăm la înființarea unei companii care să echipeze fabricile de celule de acumulatori din Europa,” a afirmat Najork. „Obiectivul nostru comun este asumarea rolului de lider în materie de tehnologie și costuri pentru sistemele de producție în masă de acumulatori.” Specialiștii preconizează că tehnologia de producție a celulelor de acumulatori va atinge un volum de piață cumulat de 50 de miliarde de euro, la nivel mondial, până în 2030.
Trecerea la mobilitatea alternativă: Electrificarea cu sisteme de propulsie cu acumulatori și celule de combustie
Bosch se așteaptă ca Pactul Verde European să ofere o susținere decisivă pentru electrificarea traficului rutier. „Toți producătorii auto caută să obțină cea mai mare cotă posibilă din piața autovehiculelor electrice în creștere,” a spus Dr. Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH și președinte al sectorului de activitate Soluții de mobilitate. „Bosch se consideră drept cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.” Acesta a afirmat că o sarcină tehnică esențială este menținerea sistemelor de propulsie, inclusiv a acumulatorilor, la temperatura corectă și asigurarea confortului climatic necesar la nivelul cabinei. Managementul termic inteligent poate spori autonomia autovehiculelor electrice cu 25 de procente, a remarcat el. În acest sens, Bosch a dezvoltat o soluție pre-integrată: unitatea termică flexibilă sau FTU. Cu ajutorul FTU, Bosch pătrunde pe o piață pentru care preconizează atingerea unui nivel de 3,5 miliarde de euro până la sfârșitul deceniului. Pentru autovehiculele electrice pe bază de celule de combustie, Bosch va demara în acest an producția de sisteme de propulsie cu celule de combustie pentru camioane. „În locația din Bamberg, ne propunem să producem pile cu o putere la nivel de gigawați până la mijlocul deceniului,” a declarat Heyn. „Până în 2030, utilizarea unui camion cu celule de combustie nu ar trebui să coste mai mult decât cea a unui motor diesel – acesta este obiectivul nostru.” Bosch și-a suplimentat încă o dată cheltuielile de capital pentru celulele de carburant, până la aproape un miliard de euro între 2021 și 2024.
Numărul de angajați în 2021: Creștere în toate regiunile
La data de 31 decembrie 2021, Grupul Bosch avea 402.614 de angajați la nivel mondial – cu 7.580 mai mulți angajați decât în anul anterior. Această creștere a fost observată în toate cele trei regiuni: Europa, cele două Americi și Asia. Numărul de angajați din Germania a rămas stabil, la 131.652. În cercetare și dezvoltare, numărul a crescut cu 2.949, până la 76.121 de angajați.