Interviu cu George Costache, CEO Siemens România.
Educarea tinerei generatii este un element crucial pentru viitorul omenirii – implicit si pentru viitorul companiei Siemens România. La nivel local, compania estimează ca a contribuit la educarea a peste 1100 de tineri, organizând anual programe de dezvoltare dedicate studentilor sau tinerilor absolvenți, oferind burse de studiu, dotând laboratoare cu tehnologie de ultimă generație sau colaborând constant cu principalele universități tehnice.
Vă rog să descrieți programele de internship pe care Siemens România le-a desfășurat în ultimii ani?
Programele de practică se desfăşoară în toate sediile noastre din ţară, însă cele mai complexe programe sunt organizate în sediile din Bucureşti şi Braşov. Avem categorii diferite de programe, în funcţie de specificul locaţiei şi de nevoile mediului de afaceri.
De-a lungul anului, în baza colaborării cu universităţile tehnice şi în funcţie de nevoile de personal ale departamentelor şi diviziilor de afaceri, avem în practică un flux constant de studenţi din toate domeniile.
În acest an, în mod particular, desfăşurăm un amplu program de practică în parteneriat cu PTIR (Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România) prin care urmează ca 250 de studenţi să beneficieze de consiliere în carieră, practică la sediul companiei şi pe echipamentele noastre de laborator din universităţile tehnice din capitală. Datorită activităţilor noastre în diverse segmente de afaceri, ne putem plia pe un număr mare de profiluri de educaţie, având posibilitatea de a colabora cu un număr considerabil de academii/facultăţi în vederea derulării stagiilor de practică. Studenţii înscrişi deja în program provin din domenii precum: energetică, construcţii, ştiinţe economice, ştiinţe politice, ştiinţe juridice, psihologie, informatică, ştiinţe medicale etc.
În trecut, pe lângă programele de practică pe termen scurt, am desfăşurat şi programe de „trainee”, cu durata a 1-2 ani, în domenii diverse precum cel comercial, tehnic sau în departamente de suport.
În Braşov, la sediul diviziei Corporate Technology, suntem în căutare de tineri studenţi pentru programul de practică ce se desfăşoară pe parcursul vacanţei de vară. El constă în 11 săptămâni de cursuri (Java, C++, baze de date, metodologii şi discipline de software engineering, soft skills), urmate de desfăşurarea unui proiect de studiu pentru care studentul primeşte îndrumare din partea unor colegi cu experienţă de lucru în proiecte. Practica pe timpul verii este un prim pas în pregătirea tinerei generaţii. Al doilea pas constă în selectarea celor mai buni studenţi pentru continuarea colaborării cu echipa Corporate Technology, prin programul de burse. Alături de o recompensă financiară (burse de studiu), studenţii au parte de mentorat în realizarea lucrărilor de licenţă, masterat şi doctorat.
Care sunt obiectivele principale ale acestor programe?
Pregătirea studenţilor în vederea unei colaborări ulterioare în calitate de angajaţi sau bursieri și promovarea educaţiei tehnice în rândul tinerilor pentru a contracara deficitul de angajaţi specializaţi în acest domeniu.
Care sunt persoanele cu cele mai mari şanse de a fi admise într-un program de internship la Siemens România?
Nu avem un portret-robot al candidatului ideal. Însă există câteva caracteristici pe care suntem bucuroşi să le întâlnim la tinerii cu care intrăm în contact: capacitatea de adaptare, spiritul proactiv şi iniţiativa, capacitatea de a vorbi engleză şi/sau limba germană, experienţa unor alte stagii de practică sau voluntariat etc.
În ce constau aceste programe? Daţi-mi va rog 2-3 exemple de bune practici pe care le exersaţi în Siemens România în cadrul programelor de internship.
În general, prin intermediul programelor de intership studenţii află cum se lucrează într-o companie multinaţională, care sunt tehnologiile folosite pentru dezvoltarea unor proiecte complexe, interacţionează direct cu top-managementul companiei, află care sunt condiţiile de lucru, atmosfera din companie, echipele de angajaţi, valorile firmei etc. De asemenea, au şansa de a fi parte a unor proiecte de anvergură pentru clienţi mari din diverse domenii, de la utilităţi publice la companii multinaţionale.
În cadrul programelor de practică, ei pot beneficia de burse de studiu, cursuri de soft-skills (comunicare, time-management, prezentare etc.), îndrumare din partea unor mentori şi chiar deplasări în afară ţării.
În ce fel sunt atraşi potenţialii participanţi? În ce fel comunicaţi programele de internship ale Siemens România?
Recrutarea celor mai potriviţi candidaţi se desfăşoară în baza partneriatelor noastre de lungă durată cu cele mai mari universităţi tehnice / academii din ţară. Posibilitatea de a prezenta faţă în faţă studenţilor programul de practică oferă multiple beneficii, de ambele părţi. De asemenea, utilizăm principalele portaluri de recrutare, social media (Linkedin, Facebook, forumuri studenţeşti etc).
Una dintre cele mai eficiente căi de recrutare sunt recomandările pe care le primim de la angajaţi, care, de multe ori, au început ei înşişi că studenţi în practică la Siemens.
Ce efort de timp (ora muncă/angajat) presupun aceste internshipuri?
Avem un membru al echipei de resurse umane care alocă până la 15 ore/săptămână pentru activităţile de internship; însă este greu de realizat o estimare exactă; timpul alocat variază în funcţie de tipul programului de practică şi cerinţele sale.
Ce rată de succes – raportat la obiectivele Siemens România – au înregistrat aceste programe? Aveţi o persoană dedicată exclusiv acestor programe?
În 2005, am organizat primul program complex de practică („Commercial trainee program”), în care studenţii au avut parte de experienţă de muncă în diverse departamente ale companiei prin rotaţie. Astăzi, 10 ani mai târziu, trei dintre aceşti practicanţi ocupă funcţii de middle-management în cadrul Siemens.
Succesul acestor programe este rezultatul faptului că ele sunt construite personalizat, pe termen mediu (1-2 ani), pe de o parte, iar, pe de altă parte, rezultatul combinaţiei dintre experienţa reală (on the job training) şi cursuri tehnice sau de soft-skills (cursuri de comunicare, time-management, prezentare etc).
Ce rată de angajare din rândul participanţilor la programele de internship aţi constatat? Cum vă explicaţi acest procentaj?
Rată de angajare este dependentă de nevoile actuale ale companiei. Ultimii ani au fost marcaţi de o încetinire a dezvoltării economice a României, implicit comportamentul nostru de angajare a fost moderat. Cu toate acestea, am continuat să desfăşurăm programe de dezvoltare a tinerilor anual (practică, management trainee etc.) – considerăm aceste programe ca fiind o investiţie pe termen lung şi nu vom renunţa la ele.
Cum arată piaţa muncii, din perspectiva potenţialului de forţă de muncă pentru Siemens România?
Pentru Siemens, ultimii ani au fost marcaţi de creştere în domeniul energetic, în special datorită proiectelor dezvoltate în zona energiei eoliene. În prezent, însă, piaţa nu mai are parte de o creştere atât de spectaculoasă, astfel că pe segmentele tradiţionale ale companiei, precum cel energetic, comportamentul nostru de angajare este moderat. Pe de altă parte, în alte domenii, precum cel al dezvoltării de software şi IT, ne confruntăm cu situaţia opusă: nevoia crescută de angajare a unui personal tânăr, dar specializat şi competiţia semnificativă pentru talente (în special în oraşe precum Braşov sau Cluj-Napoca).
Ce nevoi de forţă de muncă are Siemens România?
În prezent, recrutăm personal – de la juniori la specialişti – îndeosebi în domeniul tehnic, al cercetării şi dezvoltării de software şi IT.