Interviu cu Mikhail Danilin, director executiv Upstream NIS Petrol.
NIS Petrol a organizat în 2014 o primă ediție a unui program de internship dedicat studenților în ani terminali sau master și absolvenților. Compania pregătește deja o nouă ediție, cu încredere că acestă practică va deveni o tradiție.
Care sunt obiectivele principale ale acestor programe?
Din perspectiva companiei, obiectivul cel mai important este cel de a descoperi noi talente, formarea propriilor specialiști și, de ce nu, apropierea de acele universități și facultăți care îi pregătesc pe viitorii specialiști din domeniile pe care noi le urmărim. Zona de upstream este una foarte specializată, în care un profesionist bun se formează în ani de zile și trecând prin experiențe variate.
Pe de o parte avem nevoie de specialiști bine instruiți, iar pe de altă parte este responsabilitatea comună a instituțiilor de învățământ de prestigiu și a companiilor de top să investească în pregătirea lor practică.
Printre tinerii debutanți care au avut ocazia să lucreze cu cei mai buni specialiști NIS Petrol vom găsi, cu siguranță, talente care se vor alătura echipei noastre peste puțin timp, pentru a menține și chiar îmbunătăți standardele ridicate de calitate pe care le avem în această companie.
Care sunt persoanele cu cele mai mare șanse de a fi admise într-un program de internship?
Prin aceste programe de internship căutăm tineri entuziaști, care vor să învețe și partea practică a meseriei pentru care se pregătesc teoretic în universități. Cele mai mari șanse le au cei dispuși să lucreze în echipă și să învețe de la specialiștii noștri.
În ce constau aceste programe? Dați-mi vă rog 2-3 exemple de bune practici pe care le exersați în compania dumneavoastră în cadrul programelor de internship.
Fiind una dintre cele mai mari companii petroliere integrate pe verticală din sud-estul Europei, în 2014 am lansat, în colaborare cu Universitatea de Vest din Timișoara, un amplu program de internship care le-a oferit studenților cadrul organizațional necesar punerii în practică a cunoștințelor teoretice acumulate în anii de studiu. Beneficiarii acestui program au fost studenții și masteranzii Departamentului de Geografie al Facultății de Chimie, Biologie, Geografie din cadrul reputatei instituții de învățământ superior amintite.
Concret, în perioada stagiului de pregătire care s-a efectuat în cadrul Departamentului Geologie și Explorare, Divizia Explorare și Producţie a NIS Petrol SRL, candidații selectați au avut posibilitatea să utilizeze aplicații specifice în geologie, să opereze baze de date GIS (Geographic Information System) și, în general, să capete abilitățile necesare pentru a avea acces mai uşor pe piața muncii.
Printre bunele practici pe care le-am implementat am putea aminti faptul ca cei mai merituoși studenți au primit burse oferite de companie pe perioada internship-ului, faptul că toți participanții au fost evaluați și au primit feedback din partea specialiștilor noștri alături de care au lucrat.
În cadrul programului, NIS Petrol SRL a oferit burse private în valoare de 1.200 de lei/ lună pentru trei studenți, timp de trei luni. Pe lângă aceştia, au fost selectați și alți candidați care au avut posibilitatea de a efectua stagiul de practică obligatoriu pentru fiecare an de studiu, în conformitate cu planul de învăţământ, în virtutea convenţiei-cadru semnate cu Universitatea de Vest.
În ce fel sunt atrași potențialii participanți? În ce fel comunicați programele de internship?
Sperăm că posibilitatea de a învăța direct de la experții în meseria în care vor să profeseze este principala atracție către un asemenea program. Nu sunt de neglijat nici beneficiile financiare – pentru cei care primesc bursele – nici acel atestat de practică pe care Universitatea îl recunoaște. Trebuie să recunoaștem că numărul companiilor care oferă stagii de practică în acest domeniu nu este foarte mare.
Ce efort de timp (oră muncă/angajat) presupun aceste internshipuri?
Aceste internship-uri presupun că, timp de o săptămână sau trei luni, în funcție de tipul programului, internii intră în programul de lucru al companiei, merg în teren în echipele noastre etc. Pentru ei, programul zilnic este însă destul de flexibil, deoarece trebuie să ținem cont și de faptul că uneori au cursuri sau alte activități studențești.
Ce rată de succes – raportat la obiectivele companiei – au înregistrat aceste programe? Aveți o persoană dedicată exclusiv acestor programe?
Un prim mare succes este implicarea întregii echipe în acest program. Apoi, suflul nou pe care în primim în organizație de fiecare dată când avem interni în organizație este, de asemenea, un mare plus.
Programul de internship este coordonat de departamentul de Resurse Umane și supravegheat direct de Mikhail Danilin, Director Executiv Upstream NIS.
Ce rată de angajare din rândul participanților la programele de internship ați constatat? Cum vă explicați acest procentaj?
Suntem o companiei tânără, am derulat anul trecut primul program de internship, considerăm noi, cu mare succes. Tinerii care au lucrat efectiv alături de specialiștii noștri au transmis un feedback pozitiv față de experiența dobândită și și-au exprimat interesul de a se întoarce în cadrul programelor viitoare sau, chiar să se alăture echipei noastre în momentul finalizării studiilor.
Cum arată piața muncii, din perspectiva potențialului de forță de muncă pentru compania dumneavoastră?
Anual, de pe porțile universităților și facultăților de profil ies foarte mulți absolvenți, mulți dintre ei – foarte bine pregătiți. Ce le lipsește? Experiența lucrului în echipă și practica în producție – cum se spunea odată – pe care nu doar noi, ci și alte companii de prestigiu de pe piață, încercăm să o suplinim prin acest programe de internship.
Ce nevoi de forță de muncă are compania dumneavoastră?
În cei câțiva ani de la înființarea subsidiarei NIS în România am reușit să ne formăm o echipă puternică de specialiști în domeniu. Această echipă este formată și se coagulează astăzi. Suntem siguri că avem în acest moment o echipă cu care ne putem duce la îndeplinire cu succes obligațiile asumate față de statul român în proiectele din zona de explorare și producție. Am reușit, de asemenea, să dezvoltăm o rețea de stații de distribuție carburanți care să satisfacă și cei mai exigenți clienți și, nu în ultimul rând, ne-am atins obiectivul central de a susține dezvoltarea locală a unei companii energetice puternice în regiune.
În următorii ani, pe măsură ce businessul va crește, în mod evident și nevoia noastră de personal va implica un aflux de capital uman, iar tinerii care au avut deja ocazia să ne cunoască, să lucreze alături de colegii noștri, ar putea fi printre primii care se pot alătura companiei, aducând în mod evident un suflu nou, tânăr și plin de aspirații.