Pentru ediția aniversară a Spring Cocktail, am lansat pentru membrii comunității Energynomics proiectul “Energynomics Outlook” – o sintetiză a prognozelor anului așa cum le primim de la experți și decidenți. Mulțumim tuturor pentru contribuție!
Pe fondul crizei energetice și a efectelor negative generate de aceasta, dublat de consecințele războiului de lângă granițele țării noastre, din Ucraina, România se confruntă cu aceleași provocări ca și Europa. La acest moment, anumite planuri europene de decarbonare și de reducere a emisiilor par a fi compromise din cauza unor măsuri de revenire la combustibili fosili, însă rămân încrezător că pe termen mediu și lung acțiunile promovate de UE vor accelera procesul de decarbonare și vor da un avânt apariției rezultatelor pozitive, atât de necesare în procesul de reformare a sectorului energetic European.
Într-o primă fază a crizei, majoritatea statelor membre UE a luat măsuri de sprijin pentru diverse categorii de consumatori, unele dintre acestea funcționând doar pentru o perioadă, iar altele fiind încă în vigoare. Fără îndoială, aceste măsuri au un rol important în menţinerea funcționării economiei Uniunii Europene şi în susținerea competitivităţii. Dacă în privinţa măsurilor pe termen scurt, fiecare stat membru a fost cumva individualist în scopul de a-și proteja cu aproape orice preţ economia și consumatorii, în privinţa măsurilor pe termen mediu şi lung niciun stat nu are o soluţie individuală, este nevoie stringentă de cooperare regională și la nivelul UE.
Tocmai de aceea consider că măsurile de sprijin reprezintă doar o trecere la perioada următoare, când inițiativele și acțiunile întreprinse pe termen mediu şi lung vor genera efecte decisive. Aici mă refer la investiții în noi capacități de producție de energie electrică care să suplimenteze oferta deficitară de energie din piețele europene, respectiv care să înlocuiască gazul natural și energia electrică scumpă produsă din gaz natural scump, cu soluții mai ieftine, de preferat sustenabile și cu emisii reduse de CO2, la investiții în rețelele de transport și distribuție, dar și la implementarea de noi reguli și reglementări pentru flexibilizarea rețelelor, nu numai din punct de vedere al accesului la rețele, dar și din perspectiva operării lor.
Pentru a realiza însă aceste investiții – pentru că în mare parte vorbim despre energie regenerabilă – trebuie ținut cont de specificul producției de energie din surse regenerabile și de necesitatea pregătirii rețelelor pentru a putea integra aceste noi capacități de producție în sistemul energetic național și european.
De asemenea, dacă avem ambiţia de a avea o creștere economică măcar normală, dar și pentru pregătirea decarbonării sectorului energetic până în 2050, deja începând cu anul 2023 ar trebui să luăm câteva măsuri pentru atingerea acestui obiectiv. În cazul României, pentru realizarea obiectivelor de electrificare și decarbonare, sunt esențiale resursele din Marea Neagră, atât potențialul eolian offshore cât și rezervele de gaze naturale. Exploatarea acestor resurse trebuie să ajungă în topul priorităților și pentru că ele pot oferi independență energetică și pot oferi șansa României de a deveni un actor regional important în domeniu.
Vorbind despre proiecte importante ale ANRE și cu impact pe piața de energie din România, vreau să amintesc initiativa noastră de creare a unei Platforme Online de Schimbare a Furnizorului de Energie Electrică și Gaze Naturale (POSF), prin intermediul căreia va fi simplificată partea tehnică a procesului de schimbare a furnizorului.
POSF este un proiect important prin intermediul căruia avem șanse mari să devenim prima țară din UE unde partea tehnică a procesului de schimbare a furnizorului se va putea realiza în 24 de ore înainte de anul 2026, termenul limită prevăzut în Directiva (UE) nr. 944/2019.
Platforma a fost finalizată în 2022, la termenul stabilit în contractul de finanțare cu MIPE, baza de date este încărcată cu informații cu privire la locurile de consum si cu contractele de furnizare de energie electrică si gaze naturale, dar în continuare, ca orice soft nou, prezintă mici probleme, așa numite “bug”-uri, care în prezent sunt în curs de identificare și eliminare. În prezent, orice persoană interesată poate accesa POSF în vederea realizării unui cont, asocierii locurilor de consum şi identificării contractelor de furnizare de energie electrică şi de gaze naturale pe care le are încheiate.
Anul 2023 este ultimul an din cea de a patra perioadă de reglementare, iar poate printre cele mai importante provocări pentru ANRE în 2023 va fi stabilirea regulilor de bază, dar și a metodologiilor de stabilire a tarifelor de rețea în următoarea perioadă de reglementare. Aceste reguli și această metodologie vor avea un efect direct asupra investițiilor care se vor realiza în următorii 4 ani în rețelele de energie electrică și gaze naturale din România.
Din punct de vedere al clienților finali, un impact important îl va avea noul Regulament de furnizare al energiei electrice, recent aprobat în Comitetul de Reglementare al ANRE, care este adaptat nu numai la noile prevederi din legislația națională, dar care vine să rezolve și să elimine din problemele cu care s-au confruntat clienții în relația lor cu furnizorii de energie electrică. Printre efectele preconizate a fi generate de aplicarea prevederilor acestui Regulament se numără și o scădere a numărului de petiții și plângeri adresate ANRE.
* Sublinierile aparțin Energynomics