Colaborarea porturilor de la Marea Neagră și Marea Caspică poate contribui la dezvoltarea unei infrastructuri energetice eficiente și durabile, care să sprijine dezvoltarea economică și să îmbunătățească securitatea energetică a întregii regiuni. Publicăm mai jos un articol de opinie transmis de Mihai Aniței, Vice-Președinte al Organizației Patronale Constanța Port Business Association.
Conflictul declanșat în 24 februarie 2022 în Ucraina a configurat un context geopolitic particular atât în zona Mării Negre, cât și în regiunea Caspică. Portul Constanța devine un important element de conexiune a hinterlandului european cu volumele de marfă alimentate de rețelele de transport din regiunea caspică. Kazahstan are peste 30 de procente din export direcționat spre statele Uniunii Europene. Georgia și Azerbaidjan au investit în sistemele feroviare în ultima decadă aducându-le la nivelul la care pot acomoda fluxuri importante de marfă. Porturile din regiunea Caspică au peste 50% rezervă de creștere și demonstrează transparență și deschidere comercială. Toate aceste creșteri trebuie susținute de o infrastructura energetica corespunzătoare.
Coridorul energetic al Mării Negre-Marii Caspice este un proiect de cooperare energetică care implică mai multe țări din regiunea Mării Negre și din regiunea Mării Caspice. Scopul acestui proiect este să îmbunătățească securitatea energetică și să dezvolte infrastructura de transport a energiei între aceste regiuni. Proiectul a fost lansat inițial în anul 2011, iar printre țările implicate se numără Azerbaidjan, Georgia, România, Turcia și Ucraina. În prezent, proiectul vizează construirea unor conducte de transport al gazelor naturale și a petrolului, precum și dezvoltarea capacității de producție de energie electrică.
Pe lângă beneficiile economice, coridorul energetic al Mării Negre are și o importanță strategică, deoarece poate contribui la diversificarea surselor de energie pentru Europa și la reducerea dependenței de Rusia, care deține o poziție dominantă în această regiune.
Colaborarea dintre porturile de la Marea Neagră și Marea Caspică, împreună cu operatorii de transport de pe acest coridor poate juca un rol important în crearea unei infrastructuri energetice eficiente. Aceasta ar putea include, printre altele, următoarele aspecte:
Crearea unui hub energetic întra-unul dintre porturile Marii Negre
Unul dintre porturile Marii Negre poate fi desemnat ca un centru de energie, în care să se concentreze depozitarea și distribuția de petrol, gaz și produse petrochimice. Aceasta ar putea reduce costurile de transport și ar spori eficiența operațiunilor de import/export în regiune.
Crearea de conexiuni energetice între porturi
Îmbunătățirea interconectivității dintre porturi ar putea permite transportul mai ușor și mai eficient al energiei între ele. Aceasta ar putea fi realizată prin intermediul unor conducte sau cabluri de energie.
Îmbunătățirea infrastructurii portuare
Porturile Mării Negre ar putea să investească în modernizarea infrastructurii portuare pentru a spori capacitatea de manipulare și stocare a energiei. Aceasta ar include dezvoltarea de terminale pentru depozitarea și încărcarea/descărcarea gazelor naturale lichefiate sau a produselor petrochimice.
Împărtășirea de informații și expertiză
Porturile Mării Negre ar putea să schimbe informații și expertiză pentru a dezvolta mai bine o strategie de infrastructură energetică comună și pentru a împărtăși cele mai bune practici.
Cooperarea dintre actorii din regiunea Caspică și operatorii din Portul Constanța devine o realitate, prin Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația patronală Constanța Port Business Association (CPBA). Evenimentul reușește să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Între Constanța Port Business Association, Ambasada Republicii Kazahstan în Romania și Consulatul Onorific al Republicii Kazahstan în România a fost semnat, la începutul anului 2023, un protocol de colaborare a cărui primă materializare este organizarea, pe 7 aprilie 2023 la Constanța, a Forumului pentru promovarea relației intermodale de transport si energetic dintre porturile Caspice, portul Constanța și Dunăre pentru deservirea Europei Centrale și de Est. Alături de porturi, transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori și expeditori din Kazahstan vor fi prezente la eveniment importante companii de transport și reprezentanți ai mediului de afaceri din Georgia și Azerbaidjan. Ambasadorii Republicilor Kazahstan și Georgia își vor prezenta punctul de vedere în ceea ce privește importanța coridorului Marea Caspică-Marea Neagră, în timp ce alte misiuni diplomatice din regiune și-au desemnat participanții la eveniment.
Pingback: Noi oportunități energetice prin Portul Constanța în dezvoltarea relațiilor economice cu statele caspice - Piramid Energy