Acasă » Profiluri » Companii » Grupul Bosch anunță o creștere a vânzărilor de 12%, la 88 mld. euro în 2022

Grupul Bosch anunță o creștere a vânzărilor de 12%, la 88 mld. euro în 2022

5 mai 2023
Companii
Bogdan Tudorache

În 2022, un an plin de provocări, Bosch și-a depășit obiectivele de afaceri. Furnizorul de tehnologie și servicii și-a sporit cifra totală a vânzărilor la 88,2 miliarde de euro, față de cea de 78,7 miliarde de euro din anul precedent, ceea ce înseamnă o creștere de 12,0 procente sau o creștere ajustată la cursul de schimb de 9,4 procente. Cu o valoare de 3,8 miliarde de euro, EBIT (venituri înainte de dobânzi și taxe) din operațiuni este, de asemenea, mai mare decât cifra din anul precedent, de 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operațiuni a crescut de la 4,0 la 4,3 procente. Prezentând cifrele anuale ale companiei, Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, a declarat: „Am făcut față cu bine provocărilor din 2022: atât vânzările, cât și marja noastră au fost mai mari decât estimările. Și chiar dacă mediul economic și social rămâne solicitant, intenționăm să ne dezvoltăm mult mai rapid.”

În anii următori, având în vedere ratele normale ale inflației, obiectivul este ca vânzările anuale să crească, în medie, cu 6 – 8 procente și ca marja să ajungă la cel puțin 7 procente. „Obiectivul nostru este să creștem în fiecare regiune a lumii și să fim printre primii trei furnizori de pe piețele noastre relevante”, a spus Hartung.

Lupta împotriva schimbărilor climatice provoacă tulburări considerabile în afaceri și societate și, în același timp, accelerează schimbările tehnologice. „Această transformare tehnologică ne deschide oportunități de dezvoltare de care dorim să profităm, atât în activitățile noastre existente, cât și în domenii noi și conexe”, a declarat Hartung. „În acest context, etosul nostru „Tehnică pentru o viață” este ideal -nu doar cu privire la tendințele majore de electrificare, automatizare și digitalizare, ci mai mult ca oricând și în materie de software și inteligență artificială”.

Investiții în viitor: puterea inovatoare are nevoie de putere financiară

„În ciuda mediului provocator, ne putem mândri cu rezultate semnificative în 2022. În plus, am pregătit terenul pentru succesul Bosch pe piețele viitorului”, a declarat Dr. Markus Forschner, directorul financiar al Robert Bosch GmbH. În total, compania a cheltuit peste 12 miliarde de euro anul trecut pentru a-și asigura viitorul. Cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare au crescut la 7,2 miliarde de euro (de la 6,1 miliarde de euro în 2021), sau 8,2 procente din vânzări (7,8 procente în 2021). Cheltuielile de capital au crescut, de asemenea, cu un miliard de euro, la 4,9 miliarde de euro. Rata capitalului propriu a crescut ușor la 46,6 procente (2021: 45,3 procente). Pe lângă investițiile inițiale, nevoia de menținere a capacității companiei de a livra în vremuri de mare incertitudine a dus la blocarea fondurilor. Acest lucru a avut drept rezultat anul trecut un flux de numerar liber negativ de 4,0 miliarde de euro. După cum a subliniat Forschner: „Chiar dacă Bosch are fondurile necesare și o poziție financiară foarte solidă, trebuie să menținem un echilibru dificil între investiții și disciplina costurilor”.

Perspective pentru 2023: presiunea costurilor, inflația și reducerea ritmului economiei

În ciuda efectelor ulterioare ale pandemiei de Covid-19, Grupul Bosch a reușit să-și sporească vânzările cu 3,5 procente în primul trimestru din 2023. Regiunea America de Nord s-a dezvoltat deosebit de favorabil, cu o creștere de două cifre, de 18,0 procente. Și în Europa, compania a crescut cu 7,7 procente. „Primele luni ale noului exercițiu financiar au arătat că 2023 va fi, de asemenea, un an provocator”, a declarat directorul financiar. El a explicat că se așteaptă ca prețurile de pe piețele de materii prime și energie, precum și inflația, să rămână ridicate. Pentru 2023, Bosch preconizează că producția economică globală va crește cu doar 1,7 procente și, astfel, își va reduce ritmul considerabil față de anul precedent. În ciuda perspectivelor economice modeste, Bosch vizează o creștere a vânzărilor cuprinsă între 6 și 9 procente în 2023. Obiectivul său cu privire la marja EBIT din operațiuni este de aproximativ 5 procente. „În acest fel, intenționăm să ne situăm cu un pas mai aproape de obiectivul nostru pe termen lung privind marja de cel puțin 7 procente”, a spus Forschner. „Ne-am stabilit o foaie de parcurs ambițioasă.”

Activitatea din domeniul mobilității: dezvoltare prin realiniere

Bosch își realinează activitatea din domeniul mobilității la cerințele în continuă schimbare ale pieței și ale clienților. Obiectivul este de a putea satisface nevoile clienților existenți și noi mai bine și mai rapid, cu soluții personalizate dintr-o singură sursă. „Dorim să rămânem un furnizor lider în materie de tehnologie și partenerul preferat pentru clienții noștri din industria mobilității. Pregătim terenul pentru acest lucru”, a spus Hartung. Ceea ce a fost până acum sectorul de activitate Soluții de mobilitate, cu aproximativ 230.000 de angajați în peste 300 de locații din 66 de țări din lumea întreagă, va fi de acum cunoscută sub numele de „Bosch Mobility”. În cadrul companiei, aceasta va fi responsabilă de propria activitate și va avea propria echipă de conducere. Începând cu 1 ianuarie 2024, diviziile individuale vor fi reconfigurate în unele cazuri și li se vor atribui și responsabilități orizontale. Președintele Bosch a anunțat că obiectivul este ca divizia de mobilitate nou restructurată să crească, în medie, cu aproximativ 6 procente până în 2029, când va atinge o cifră a vânzărilor anuale de peste 80 de miliarde de euro. Un pilon al creșterii sale viitoare va fi piața software-urilor pentru autovehicule, care se preconizează că se va tripla până la finalul deceniului. Pe această piață, divizia Bosch Mobility va oferi clienților săi soluții software pentru sisteme de operare și aplicații specifice domeniului pentru autovehicule definite de software. De asemenea, Bosch își extinde semnificativ activitatea de echipamente electronice pentru automobile: pentru a satisface cererea tot mai mare de cipuri din carbură de siliciu, compania intenționează să preia părți din activitatea producătorului american de cipuri TSI Semiconductors. În următorii ani, Bosch își propune să investească peste 1,4 miliarde de euro în locația Roseville din California a companiei americane și să modernizeze unitățile de producție. Începând cu anul 2026, primele cipuri urmează să fie produse acolo pe plachete de 200 de milimetri bazate pe materialul inovator carbură de siliciu (SiC).

Tehnologie pentru construcții și energie: dezvoltare odată cu trecerea la încălzirea alternativă

Hartung consideră că în special revizuirea sistemelor energetice globale reprezintă un potențial de afaceri suplimentar: „Dezvoltarea nu înseamnă doar ce vedem pe șoselele noastre, chiar dacă avem mare succes în acel domeniu”, a spus Hartung. „Referitor la electrificarea sistemelor de încălzire, pompele noastre de căldură sunt extrem de solicitate.” Pentru Bosch, acest domeniu este un motor de creștere care depășește media la fel de mult ca și sistemele de propulsie electrice pentru autovehicule. Compania își extinde capacitatea pentru pompe de căldură și intenționează să investească peste un miliard de euro în total în Europa până la sfârșitul deceniului. După începerea producției de masă în Eibelshausen, Germania, la începutul anului, Bosch a anunțat recent construirea unei noi fabrici în Dobromierz, Polonia. Pentru ca proprietarii de case să își modernizeze sistemele de încălzire la prețuri accesibile, Bosch promovează și soluții hibride; folosirea unei centrale termice pe gaz existentă în combinație cu o pompă de căldură la scară mai mică exclude în general necesitatea unei recondiționări ample. În comparație cu o soluție bazată doar pe o pompă de căldură, aceasta ar putea reduce costurile de modernizare cu până la 30 de procente. Bosch se așteaptă ca piața europeană a pompelor de căldură să crească cu 20 de procente în 2023, cu un ritm de creștere a vânzărilor de peste două ori mai mare pentru Bosch. Se preconizează că această creștere rapidă va dura până la mijlocul deceniului. Bosch beneficiază, de asemenea, de posibilitatea de a face clădirile comerciale mai eficiente din punct de vedere energetic și din punct de vedere al costurilor: prin achiziționarea Hörburger AG, compania și-a extins recent portofoliul pentru a include automatizarea clădirilor.

Tehnologie industrială și bunuri de larg consum: obiective ambițioase de dezvoltare

Și în afacerea cu tehnologie industrială și bunuri de larg consum, Bosch se află pe o tendință de creștere. În sectorul de activitate Tehnologie industrială, de exemplu, veniturile din vânzări au crescut la aproape 7 miliarde de euro. „Obiectivul privind veniturile din vânzări pentru anul 2028 este de 10 miliarde de euro, un aspect important pentru a fi printre primii în domeniul tehnologiei industriale”, a declarat președintele Bosch. Acesta a adăugat că recenta achiziție a HydraForce, cu cei aproximativ 2.100 de angajați ai săi, va juca un rol esențial în acest sens: „Preluarea acestui specialist din SUA nu numai că a triplat vânzările noastre din domeniul hidraulicii compacte”, a spus el. „Pe lângă aceasta, rețeaua de dealeri HydraForce ne va oferi și un acces mai bun pe piața americană.” Bosch Rexroth intră, de asemenea, într-un nou domeniu: electrificarea utilajelor mobile. Divizia și-a lansat foarte recent programul eLion, un portofoliu complet de produse pentru acest domeniu. De asemenea, are un număr mare de comenzi de la producătorii de vehicule off-highway. „Electrificarea tractoarelor, a betonierelor și excavatoarelor este exact ceea ce aștepta industria.”

Sectorul de activitate Bunuri de larg consum are, de asemenea, obiective ambițioase de dezvoltare: Scule electrice Bosch, de exemplu, își propune să-și dubleze vânzările până în anul 2030 și să depășească pragul de 10 miliarde de euro. Pentru a realiza acest lucru, compania a investit deja aproximativ 300 de milioane de euro anul trecut în programe precum extinderea afacerii cu accesorii. Pentru acest an sunt planificate alte investiții de nouă cifre. Unul dintre punctele de interes va fi America de Nord, care reprezintă peste 40 de procente din piața globală a sculelor electrice. BSH Hausgeräte își întărește de asemenea poziția acolo: din 2024, de exemplu, va produce aparate de răcire pentru piața nord-americană într-o fabrică nouă din Mexic.

Exercițiul financiar 2022: dezvoltare per divizie

Soluții de mobilitate, cel mai mare sector de activitate al a companiei, și-a sporit semnificativ cifra vânzărilor cu 16,0 procente (12,1 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 52,6 miliarde de euro. Marja din operațiuni a fost mai bună decât se preconiza, crescând de la 0,7 procente la 3,4 procente. „În ciuda penuriei cronice de cipuri și a unei creșteri slabe a producției de autovehicule, am reușit să sporim considerabil cifra vânzărilor noastre în domeniul mobilității”, a spus Forschner. „Și asta în condițiile în care am fost forțați să ne adaptăm prețurile la costurile crescute.” Sectorul de activitate Tehnologie industrială a beneficiat de piața robustă a utilajelor. Vânzările sale au crescut cu 13,9 procente (11,0 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 6,9 miliarde de euro, iar marja EBIT a crescut la 9,8 procente. Sectorul Bunuri de larg consum a suferit din cauza scăderii puternice a cererii de electrocasnice și scule electrice. Cu toate acestea, vânzările sale au crescut cu 1,5 procente (1,6 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 21,3 miliarde de euro. În plus, încheierea operațiunilor din Rusia a subminat veniturile. Marja EBIT din operațiuni a fost de 4,5 procente, după cea de 10,2 procente din anul precedent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru  construcții și energie a crescut semnificativ în 2022, cu 17,4 procente (15,9 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb), până la 7,0 miliarde de euro. Unul dintre motivele acestei dezvoltări a fost cererea mare de tehnologie de încălzire ecologică. Marja EBIT a fost de 6,0 procente (2021: 5,1 procente).

Exercițiul financiar 2022: dezvoltare per regiune

„Grupul Bosch a reușit să înregistreze o creștere semnificativă a vânzărilor în 2022 în toate regiunile, dar mai ales în America”, a spus Forschner. Vânzările în America de Nord au crescut cu 25,7 procente, până la 14,4 miliarde de euro. Ajustată pentru efectele cursului de schimb, cifra este de 12,3 procente. În America de Sud, vânzările au ajuns la 1,8 miliarde de euro. Aceasta reprezintă o creștere de 26,0 procente sau 16,7 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Veniturile din vânzări în Europa au crescut cu 7,3 procente față de anul precedent, totalizând 44,3 miliarde de euro. Ajustată pentru efectele cursului de schimb, creșterea a fost de 9,8 procente. În Asia Pacific (inclusiv în alte regiuni), cifra vânzărilor a crescut cu 12,8 procente, până la 27,7 miliarde de euro. Ajustată pentru efectele cursului de schimb, creșterea a fost de 7,1 procente.

Numărul de angajați în 2022: creștere cu 18.724 la nivel mondial

La 31 decembrie 2022, Grupul Bosch avea 421.338 de angajați la nivel mondial – cu 18.724 mai mulți decât anul precedent. Numărul de angajați a crescut în toate regiunile, cea mai mare parte a creșterii fiind în America și Asia Pacific. Numărul de angajați din cercetare și dezvoltare a crescut cu 9.422, ajungând la 85.543 de angajați. Din acest număr, aproximativ 44.000 de persoane lucrează în dezvoltarea de software.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *