Companiile din România sunt în continuare hotărâte să crească dimensiunile flotelor. Decidenții privind politica de flotă și mobilitate rămân optimiști, aproape 9 din 10 companii anticipând că flota lor va rămâne stabilă sau va înregistra chiar o creștere în următorii trei ani, în concordanță cu tendințele europene.
Printre companiile care anticipează o mărire a flotelor proprii, unul dintre factorii care stau la baza acestei creșteri este dezvoltarea business-urilor, după cum au evidențiat 64% dintre acestea. De asemenea, un alt factor este reprezentat de unele abordări inovatoare ale companiilor pentru a atrage și a reține angajați, 30% dintre acestea oferind autovehicule angajaților care nu sunt eligibili pentru o mașină de serviciu, iar 31% implementând împărțirea mașinilor între angajați.
Dezvoltarea sistemului de lucru de la distanță a avut, de asemenea, un impact asupra politicilor de mobilitate în România, unde 24% dintre companii au implementat sau iau în considerare ajustări în viitor. Aceste ajustări se traduc prin oferirea de soluții ample de mobilitate angajaților.
Provocările companiilor din țară merg pe tendințele europene, decidenții privind flotele având de luat decizii importante legate de tranziția către tehnologii alternative de combustibil și adaptarea la politici publice restrictive.
Rezultatele sondajului indică faptul că 40% dintre companiile din România își propun să introducă sau să crească folosirea leasingului operațional în următorii trei ani, reflectând un potențial promițător de creștere, care depășește alte țări europene. De asemenea, se preconizează o creștere a utilizării leasingului cu servicii complete în toate categoriile de dimensiuni ale afacerilor.
Potrivit Arval Mobility Observatory – Barometrul Flotelor și Mobilității 2023, 63% dintre companiile din România au implementat deja sau iau în considerare implementarea a cel puțin unei tehnologii alternative în următorii trei ani în flota de autoturisme. Aceste tehnologii includ vehicule hibride (HEV), vehicule hibride plug-in (PHEV) și vehicule electrice cu baterie (BEV). În ciuda progresului în adoptarea tehnologiilor alternative de combustibil în comparație cu anii precedenți, companiile românești se situează sub nivelul mediu european. În prezent, 30% dintre companiile românești utilizează cel puțin o tehnologie alternativă pentru autoturisme, în comparație cu media europeană de 58%. De asemenea, peste 60% dintre companiile din România utilizează deja sau iau în considerare adoptarea a cel puțin uneia dintre aceste tehnologii în următorii trei ani, comparativ cu media europeană de 77%.
Principalele obstacole pentru companiile românești care nu iau în considerare adoptarea vehiculelor electrice cu baterie sunt prețurile de achiziție ridicate și nivelul redus al infrastructurii de încărcare. Ca urmare, tranziția energetică pentru aceste companii este mai lentă decât nivelul european. Cu toate acestea, considerațiile economice, cum ar fi costul redus al carburantului și costul total de proprietate comparabil cu alternativele pe benzină sau motorină, precum și impactul redus asupra mediului, rămân principalele motive pentru accelerarea tranziției energetice în următorii trei ani. În prezent, cele mai utilizate tehnologii alternative de combustibil pentru autoturisme în România sunt cea hibridă (16% dintre companii) și cea hibrid plug-in (14% dintre companii).
Studiul evidențiază, de asemenea, faptul că 64% dintre companiile din România au implementat deja cel puțin un sistem de mobilitate pentru angajații lor, în timp ce 90% dintre acestea au planificat investiții sau intenționează să investească în astfel de scheme de mobilitate în următorii trei ani.
”Concluziile Arval Mobility Observatory 2023 sunt îmbucurătoare, piața din România arătând că se pliază pe tendințele europene în ciuda unor decalaje semnificative în ceea ce privește infrastructura. Companiile românești înțeleg valoarea unei flote de automobile și chiar folosesc autoturismele de serviciu ca modalitate de a reține angajații valoroși. De asemenea, tendința către electrificare este accentuată pe piața din România, iar companiile locale investesc în modernizarea flotelor cu autoturisme hibrid și electrice. Există un decalaj față de piața europeană, însă există premise bune pentru recuperarea lui pe măsură ce infrastructura necesară se va dezvolta. În acest sens, Arval Romania a demarat o acțiune la care au aderat si alte companii locale care operează sub umbrela leasingului operațional, prin care cerem sprijinul Ministerului Mediului pentru extinderea programului Rabla + pentru incentivarea schimbării flotelor, astfel încât sa putem oferi o soluție viabilă partenerilor noștri care susțin tranziția spre electrificare ca alternativa de mobilitate sustenabilă. Observatorul Arval pentru Mobilitate reprezintă o radiografie la zi în ceea ce privește segmentul flotelor auto de pe piața din România și ne oferă o oportunitate excelentă de a observa trendurile si de a putea, de ce nu, chiar să le anticipăm”, a declarat Roxana Lupescu, general manager Arval Service Lease Romania.
Transportul public și partajarea autoturismelor sunt cele mai răspândite soluții de mobilitate în România, reflectând tendințele observate în întreaga Europă. Dezvoltarea soluțiilor de mobilitate în România este în principal determinată de nevoile legate de resurse umane, cum ar fi recrutarea și reținerea angajaților, politica de responsabilitate socială a companiilor sau creșterea atractivității pentru angajați. Aceste soluții de mobilitate sunt considerate complementare flotei companiei, probabilitatea renunțării la întreaga sau o parte a flotei în favoarea soluțiilor de mobilitate rămânând relativ scăzută.
Utilizarea telematicii este, de asemena, în creștere, urmând tendințele europene. Aproape jumătate dintre companiile incluse în sondajul din România utilizează deja vehicule conectate. Acest trend a apărut pe fondul creșterii nivelului de echipare a vehiculelor comerciale ușoare (LCV), cu 30% dintre companii, față de 21% anul precedent, în special în cazul companiilor de dimensiuni medii și mari. În cazul companiilor mici, utilizarea telematicii este motivată în principal de posibilitatea de a localiza vehiculul (42%), în timp ce companiile mari sunt mai interesate de îmbunătățirea eficienței operaționale (39%) și reducerea costurilor flotei (36%), în special în cazul flotelor de autoturisme (46%).