Întrucât este un gaz regenerabil disponibil pe piața europeană, biometanul are potențialul de a înlocui o parte semnificativă a livrărilor de gaze naturale, contribuind la un peisaj energetic mai ecologic și mai eficient. Biometanul se aliniază obiectivelor stabilite de Comisia Europeană în Planul REPowerEU, care urmărește atingerea unui obiectiv anual de producție de 35 de miliarde de metri cubi de biometan până în 2030.
Documentul de poziție de 13 pagini publicat de Gas Infrastructure Europe prezintă trei avantaje ale biometanului, care sunt adesea trecute cu vederea, precum și provocările care trebuie abordate pentru a accelera adoptarea sa pe scară largă.
Trei avantaje ale biometanului față de RES
Biometanul este versiunea purificată a biogazului produs din descompunerea materiei organice. Biometanul poate fi produs din deșeuri organice, cum ar fi gunoiul de grajd, resturi alimentare sau culturi deteriorate și, prin urmare, este considerat o modalitate modernă de gestionare a deșeurilor.
În primul rând, GIE observă că biometanul permite o producție mai mult sau mai puțin constantă și este stocabil, deci, întotdeauna disponibil, în timp ce electricitatea SRE este intermitentă, este mult mai dificil de stocat și, prin urmare, nu este întotdeauna disponibilă direct decât dacă este convertită din molecule.
Costurile de transport pentru biometan sunt aproape zero, deoarece poate fi utilizată infrastructura existentă, în timp ce costurile de transport pentru energie electrică sunt destul de scumpe. De asemenea, costurile de flexibilitate pentru electricitate sunt mult mai mari comparativ cu biometanul. Diferența dintre cele două abordări este uneori denumită Costul nivelat îmbunătățit al energiei (ELCOE) versus Costul nivelat al energiei (LCOE). Diferența dintre cei doi indicatori în cazul energiei electrică regenerabile este semnificativă, în timp ce în cazul biometanului, este neglijabilă.
În cele din urmă, producția de biometan poate crea emisii negative, pe care trebuie să le compensăm pentru sectoarele greu de decarbonat, ceea ce nu poate face energia electrică regenerabilă.
Bariere în fața dezvoltării biometanului
Documentul identifică barierele economice, tehnice, de reglementare și sociale în calea dezvoltării biometanului. Sunt subliniate importanța unui cadru de reglementare stabil pe termen lung, recunoașterea externalităților și nevoia de implicare și educație a comunității pentru a depăși aceste provocări.
Economic În calitate de sursă de energie regenerabilă, biometanul ar trebui să primească același sprijin și recunoaștere ca și alte energii regenerabile, inclusiv în ceea ce privește preluarea cu prioritate, impozitarea, producția și sprijinul pentru consum. Cu alte cuvinte, biometanul ar trebui să se bucure de condiții echitabile.
Economic Ar trebui utilizate schemele de sprijin pe termen lung pentru a îmbunătăți securitatea în aprovizionare, pentru a oferi certitudine investitorilor și, cel mai important, pentru a asigura stabilitate prețurilor la nivelul consumatorilor, la fel cum a fost cazul energiei regenerabile.
Economic Măsurarea corespunzătoare a producției și utilizării energiei pe întreg lanțul valoric este necesară pentru a contabiliza în mod corespunzător gestionarea emisiilor.
Economic În cazul în care se oferă sprijin vehiculelor electrice, ar trebui să fie disponibile și scheme corespunzătoare de sprijinire a gazelor regenerabile în transport, în special în sectorul vehiculelor grele de marfă.
Tehnic Ar trebui implementată aplicarea standardelor generice de gaz în întreaga UE în ceea ce privește stocarea, odorizarea etc. pentru a facilita un comerț transfrontalier mai intens.
Tehnic Ar trebui să se ia în considerare canalizarea deșeurilor, fie municipale, industriale sau agricole, către instalațiile de digestie anaerobă și încurajarea acestui proces.
Tehnic Sectoarele agricole și alimentare din UE trebuie să fie sprijinite să și modifice procesele și practicile pentru a colecta mai eficient deșeurile biologice și pentru a funcționa în cadrul economiei circulare, inclusiv sprijin pentru dezvoltarea biodiversității, gestionarea deșeurilor, depozitarea și manipularea digestatului, adoptarea mașinilor cu combustibili regenerabili și sprijin pentru programele de educație din aceste sectoare pentru adoptarea de noi practici.
Reglementare Este necesar un cadru de reglementare stabil pe termen lung, care să acopere atât producția, cât și consumul de biometan, pentru a oferi certitudine atât consumatorilor, cât și potențialilor investitori în instalațiile de producere a biometanului.
Reglementare Introducerea unor termene clare alocate fiecărei etape a procesului de autorizare.
Reglementare Procesul de proiectare și autorizare ar trebui să fie coordonat la nivel local, urmărind o strategie generală la nivel național.
Reglementare Conceptul de „drept de injectare” garantează accesul la rețeaua de gaz pentru producția unei centrale de biometan, ținând cont de fezabilitatea economică a acesteia și, prin urmare, sporind bancabilitatea proiectului.
Reglementare Certificatele verzi/OG-urile ar trebui implementate în toate statele membre ale UE printr-o recunoaștere armonizată a schemelor de emitere care să faciliteze comerțul transfrontalier cu GO și valorificarea biometanului și să evite dubla numărare.
Social Lipsa de conștientizare a societății în general și chiar în cadrul anumitor sectoare industriale (de exemplu, sectorul agriculturii) cu privire la contribuția lor potențială la producția de biometan, atât din perspectiva furnizării de materie primă, cât și din perspectiva utilizării gazelor regenerabile în cadrul comunității lor, face ca adoptarea acestei tehnologii să fie o provocare în multe state membre ale UE
5 recomandări
- Stabilirea unor condiții de concurență echitabile între sursele de energie regenerabilă
- Crearea unui sistem de certificare la nivelul UE pentru comerțul transfrontalier cu gaze regenerabile
- Dezvoltarea unui cadru de reglementare echitabil pentru tehnologiile și conexiunile de gaze regenerabile
- Eliminarea barierelor transfrontaliere prin promovarea revizuirii calității și a standardelor
- Creșterea gradului de conștientizare cu privire la necesitatea și beneficiile gazelor regenerabile
DG Energie a publicat recent un set de fișe de țară privind biometanul care urmărește să încurajeze și să sprijine cooperarea dintre țările UE și/sau părțile interesate din industrie. România este descrisă ca având capacitatea de a înlocui aproximativ 80% din importurile actuale de gaz natural cu biometan. Se estimează că biometanul durabil al României are un potențial de 2 miliarde de metri cubi (bcm), din care 1,9 bcm din digestie anaerobă și 0,1 bcm din gazeificare, până în 2030. Astfel, România ar putea fi printre primele piețe de biometan din UE27, cu beneficii naționale semnificative.
Despre GIE
Gas Infrastructure Europe (GIE) este asociația care reprezintă interesele operatorilor europeni de infrastructură de gaze activi în transportul gazelor, stocarea gazelor și regazificarea gazelor naturale lichefiate (GNL). GIE reprezintă în prezent 70 de companii membre din 26 de țări. Viziunea GIE este că până în 2050, infrastructura de gaze va fi coloana vertebrală a noului sistem energetic inovator, permițând cetățenilor europeni să beneficieze de o aprovizionare cu energie sigură, eficientă și durabilă. GIE a înființat un grup de lucru specializat pentru biometan (WG) în 2022. Pentru a spori în plus mult cooperarea dintre membrii săi pe această temă crucială, asociația va stabili o arie dedicată în 2024.