Activitatea Grupului TeraPlast a accelerat în T3/2023 cu o viteză suplimentară imprimată de creșterea lucrărilor de infrastructură și a exporturilor, însă sunt încă vizibile limitări de potențial date de evoluția sub așteptări a business-urilor din subsidiare (segmentele ferestre și uși și ambalaje flexibile). Principalii indicatori financiari sunt sub nivelul primelor 9 luni din 2022, însă așteptarea managementului este ca acest ecart să fie recuperat până la finalul anului.
Cifra de afaceri consolidată a ajuns la 517 milioane de lei, cu 8% sub nivelul înregistrat în primele 9 luni din 2022, iar EBITDA, situată la 45 milioane de lei, este cu 7% sub evoluția din aceeași perioadă a anului trecut. Rezultatul net a ajuns după trei trimestre în teritoriu pozitiv la nivel consolidat, la aproape 7 milioane de lei. Exporturile Grupului TeraPlast au ajuns la 17% din cifra de afaceri, cu o valoare de 87 de milioane de lei.
Evoluția trimestrială față de aceeași perioadă a anului trecut (T3/2023 vs T3/2022) indică o cifră de afaceri cu 4% peste trimestrul 3 al anului trecut și o EBITDA cu 70% mai mare. Tot în trimestrul 3 al anului curent, marja EBITDA la nivel consolidat a ajuns la 11%.
Această evoluție se reflectă și la nivel cantitativ – în trimestrul 3 din 2023 s-a înregistrat o creștere cu 14% a volumelor față de T3/2022.
„Am cunoscut o cerere consistent mai bună apărută ca urmare a dezvoltării mai accelerate a proiectelor de infrastructură care s-au înscris pe traiectoria pe care ne-o doream de anul trecut. Din păcate, celelalte segmente deși sunt în general pe un trend pozitiv trimestrial nu evoluează la nivelul așteptat. Ne continuăm concentrarea în actualul context pe eficientizarea activității și o rentabilizare a acestor linii de business care suferă și din cauza contextului nefavorabil.” a declarat dna Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast.
În primele 9 luni din 2023, segmentul de Instalații și Reciclare, cel mai solid segment al Grupului, a avut o evoluție ușor peste aceeași perioadă din 2022, cu cea mai mare pondere în rezultatele consolidate. Cifra de afaceri, care a ajuns la 387 milioane de lei, și EBITDA, la 44,5 milioane de lei, sunt cu 1% peste primele 9 luni din 2022, în timp ce marja EBITDA s-a păstrat la o valoare de două cifre, la 11,5%.
Comparativ cu primele 9 luni din 2022, evoluția este superioară, observându-se o dinamică bună pe lucrările publice, vizibilă în rezultatele din trimestrul 3, când comparativ cu T3/2022, cifra de afaceri a crescut cu 16%, iar EBITDA cu 85%. Astfel marja EBITDA a fost de 13,4% în trimestru, superioară celei înregistrate la nouă luni. Trendul crescător din lucrările publice va continua să producă efecte pozitive în rezultatele diviziei Instalații și Reciclare până la finalul anului 2023.
Segmentul Granule și Reciclare a avut evoluții mixte în primele 9 luni din 2023, înregistrând o cifră de afaceri de 59,8 milioane de lei, cu 44% mai puțin decât anul trecut dar o rată EBITDA de 9,2%. În timp ce presiunea materiilor prime extracomunitare s-a ameliorat în T3/2023, cererea pentru acest segment a scăzut simțitor pe fondul lipsei de comenzi în continuarea lanțului valoric. În acest climat mixt, afectat de scăderea cererii, atenția s-a îndreptat spre conservarea cotei de piață. Chiar dacă marja EBITDA a segmentului a fost de 9,2% la 9 luni 2023, comparativ cu 11,3% în primele 9 luni din 2022, nivelul poate fi considerat satisfăcător.
Pentru segmentul Ferestre și uși vânzările interne au continuat să crească în T3/2023, ceea ce a determinat evoluții pozitive a EBITDA în valoare nominală (+47% față de T3/2022) și a marjei EBITDA (8,9% în T3/2023 față de 4,8% în T3/2022). Cu toate acestea, deși indică un trend pozitiv, creșterea nu a fost suficientă pentru a atinge niveluri similare primelor 9 luni din 2022, fiind grevată de rezultatele trimestrelor anterioare. Astfel, cifra de afaceri a ajuns la 9 luni/2023 la 37 milioane de lei, cu 15% sub primele 9 luni din 2022, în timp ce EBITDA a ajuns la 151 mii de lei, cu 35% sub aceeași perioadă a anului trecut.
Segmentul de Ambalaje flexibile a înregistrat o cifră de afaceri de 33 milioane de lei, cu 17% mai mare comparativ cu primele 9 luni din 2022, pe fondul creșterii volumelor vândute. Față de primele 9 luni ale anului precedent, pierderea operațională s-a redus cu aproape 3 milioane de lei. Creșterea volumelor este mai lentă decât s-a estimat, cantitățile vândute fiind în continuare sub pragul de rentabilitate. Compania continuă să participe activ la procese competitive de achiziții pentru a atinge masa critică.
Proiectele de investiții includ un parc solar
Conform estimărilor, TeraPlast a semnat în T3/2023 contractul de finanțare prin PNRR pentru o nouă centrală fotovoltaică. În prezent, compania așteaptă modificarea unor parametri ai investiției înainte de a demara licitația pentru proiect. Investiția urmează să devină operațională până la 30.06.2024.
Fabrica de folii stretch se află de asemenea în grafic, în această perioadă fiind demarate pregătirile pentru începerea testelor, astfel încât până la finalul anului 2023 să înceapă activitatea de producție.