Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie din România (APCE) solicită ANRE penalizarea furnizorilor de energie electrică licențiați în România pentru întârzierea facturării cu mai mult de 30 zile calendaristice față de data convenită în contract, conform unui comunicat al asociației.
„Solicităm ANRE: măsuri coercitive aplicate tuturor furnizorilor de energie electrică licențiați în România privind întârzierea facturării cu mai mult de 30 zile calendaristice față de data convenită în contract. Depășirea acestui termen să fie sancționată cu penalizări în cuantum de 0,2%/zi din valoarea nefacturată, în favoarea prosumatorilor”, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, zeci de mii de prosumatori din România nu primesc la timp facturile pentru energia consumată sau pentru cea livrată în rețea iar întârzierile de facturare depășesc 12 luni.
„Această situație a fost sesizată de către prosumatori prin numeroase plângeri transmise către ANRE. A trecut mai bine de un an de la primele probleme de facturare și situația nu s-a schimbat. Acțiunile întreprinse de ANRE pentru remedierea acestei situații nu au avut efect. Conform ordinului ANRE 15/2022, termenul de plată pentru energia în exces livrată de prosumatori în rețea este de „24 de luni de la data facturării”. De aici se poate observa că întârzierile în facturare generează îmbogățirea fără justă cauză a furnizorilor de energie care nu emit facturi conform legii. Considerăm că aceste întârzieri nu sunt datorate unor probleme tehnice ci unor interese financiare care aduc prejudicii prosumatorilor”, se arată în comunicat.
APCE consideră că furnizorii care folosesc astfel de practici au avut la dispoziție suficient timp pentru a remedia orice probleme de ordin tehnic.
De asemenea, asociația menționează că există furnizori în România care facturează la timp și reprezintă un model de bune practici pentru toți ceilalți furnizori. APCE oferă un exemplu și susține că modelul de facturare CEZ poate fi aplicat de toți furnizorii de energie electrică din Romania.