Acasă » Petrol și Gaze » Furnizorii de combustibili vor fi pasibili de amenzi din 2025 dacă nu integrează surse regenerabile de origine nebiologică

Furnizorii de combustibili vor fi pasibili de amenzi din 2025 dacă nu integrează surse regenerabile de origine nebiologică

17 aprilie 2024
Consumatori
energynomics

Furnizorii de combustibili din România vor trebui, din aprilie 2025, să se asigure că cel puțin 0,5% din combustibilii furnizați pentru consum sau pentru utilizare pe piață reprezintă surse regenerabile de origine nebiologică. În caz contrar, sunt pasibili de amenzi „destul de mari”.

„Această obligație nu este de neglijat pentru că legea prevede și amenzi destul de mari. A fost observat caracterul intens punitiv al legii. Din păcate, legea nu prevede și beneficii pentru cei care depun eforturi de a o aplica”, a declarat Daniela Goreacii, Manager de Proiect la FEL România, cu ocazia conferinței “Proiectul Hidrogen – ce pregătește România”, organizate de Energynomics.

Legea hidrogenului prevede o serie de ținte de integrare a hidrogenului din surse regenerabile și cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei si transporturilor.

Strategia națională a hidrogenului se află, din februarie 2024, în procedura de evaluare de mediu la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP).

Potrivit lui Goreacii, România nu ar trebui să aștepte să aibă mai întâi să fie aprobată această strategie și abia apoi să întocmească legislația de punere aplicare, ci „ar fi poate util să facem un exercițiu prealabil”.

Până în 2030, ponderea combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică trebuie să ajungă la cel puțin 5% din conținutul energetic al tuturor combustibililor furnizați pentru consum sau pentru utilizare pe piața din România.

Totodată, până în 2030, consumatorii industriali de hidrogen vor trebui să se asigure că minimum 50% din combustibilii utilizați vor reprezenta combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică sau hidrogen cu emisii reduse de carbon, iar minimum 42% din resurse regenerabile de origine nebiologică.

Începând cu anul 2035, procentajul va urca la 75%.

Alte provocări apar în urma faptului că țintele de integrare a hidrogenului în industrie și transporturi pot fi greu de atins, în timp ce scopul reglementării nu este accesibil doar prin instituirea unor obligații fără asigurarea stimulentelor/ facilităților pentru proiectele pilot.

DESCARCĂ PREZENTAREA DANIELEI GOREACII

Mai mult, actul normativ nu creează cadrul legislativ necesar pentru producția /transportul, stocarea și furnizarea hidrogenului pentru proiectele existente în România. În plus, legea are o aplicabilitate prea largă atât în domeniul transporturilor, cât și în cel al industriei, și, de asemenea, nu reglementează condiții concrete de emitere, tranzacționare a certificatelor de furnizare prin care se va face dovada atingerii țintelor de hidrogen stabilite.

Conferința “Proiectul Hidrogen – ce pregătește România” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri: Elektra Renewable Support și Horváth.

Cu această ocazie, a fost lansat volumul „Discuții despre vectorul de energie hidrogen”, publicat de Editura Didactică și Pedagogică în colecția „Academica energie” sub semnătura autorilor Ioan Iordache, Dumitru Chisăliță, Hans Marius Shuster, Cristian Călin și Oana Dumitrean.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *