Acasă » Interes general » Industrie » TeraPlast: Creșteri substanțiale ale cifrei de afaceri și EBITDA în T1

TeraPlast: Creșteri substanțiale ale cifrei de afaceri și EBITDA în T1

9 mai 2024
Industrie
energynomics

Grupul TeraPlast a înregistrat în primul trimestru din 2024 rezultate peste buget și peste anul trecut, atât ca urmare a eficientizării activității pe fiecare linie de business, cât și pe fondul creșterilor organice. Contribuții pozitive la rezultatele Grupului se resimt din începerea producției în fabrica de folii stretch Opal și din integrarea activității companiei Palplast din Republica Moldova, achiziționată recent.

EBITDA la nivel de Grup a ajuns la aproape 12 milioane de lei în T1/2024, în creștere cu 32% față de T1/2023 și mai mare decât bugetul pentru același interval.

Cifra de afaceri a ajuns la aproape 177 de milioane de lei, în creștere cu 20% față de trimestrul 1/2023 și cu 19% peste buget.

„Am crescut cifra de afaceri, am crescut EBITDA, am crescut exportul și plățile față de buget. Achiziția Palplast se dovedește un succes răsunător pentru că au crescut vânzările cu aproape 50%. Toate testele pe care le-am făcut cu clienții fabricii de folii stretch au fost reușite, ceea ce ne face încrezători că vom deveni liderul pieței din România. Strategia de creștere pe care am implementat-o își arată rezultatele și datorită capacităților noi de producție putem furniza produse românești de cea mai înaltă calitate acolo unde importam până în anii trecuți. Toate acestea fără ca rezultatele Grupului Freiler să fie consolidate, lucru care se va întâmpla începând cu trimestrul 2. Viziunea de transformare a Grupului TeraPlast într-un lider regional prinde contur”, a declarat Dorel Goia, Președintele Consiliului de Administrație TeraPlast.

În termeni cantitativi, vânzările Grupului au crescut cu 50% în T1/2024 față de T1/2023, până la 23.355 tone. Scăderea prețurilor materiilor prime a fost transferată în piață pentru a crește gradul de utilizare a capacităților de producție și consolidarea cotelor de piață.

Vânzările în afara României au crescut cu 32% și reprezintă în primul trimestru al anului curent 17% din cifra de afaceri consolidată. Produsele Grupului TeraPlast ajung în 22 de țări europene, în principal în Ungaria, Republica Moldova și Germania.

Marja brută a scăzut procentual (36% în T1/’24 vs 38% în T1/’23), ca parte a strategiei de creștere a cotelor de piață. Ca urmare a unei încărcări mai mari a capacităților de producție, însă, profitabilitatea în termeni relativi s-a îmbunătățit, iar marja EBITDA a crescut la 6,7% în primele 3 luni din 2024, față de 6,1% în aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește rezultatul net prin comparație cu anul trecut, după primele 3 luni din 2024 Grupul TeraPlast a înregistrat reducerea pierderii până la 2,5 milioane de lei, sub influența unui mix de factori. Din cauza sezonalității în primul trimestru, TeraPlast a plătit impozit pe cifra de afaceri, ceea ce a dus la un cost suplimentar de 1 milion de lei. În plus, se observă și creșterea cheltuielilor cu amortizarea generate de noile investiții puse în funcțiune, de aproape 2 milioane de lei, la care se adaugă cheltuieli nerecurente de aproape 1 milion de lei ocazionate de operațiunile M&A recente. Raportat la buget, pierderea înregistrată în T1/2024 este semnificativ mai mică decât cea preconizată, datorită evoluției favorabile a segmentelor instalații și granule, dar și costuri de pornire ale business-ului de folii stretch Opal mai mici decât cele anticipate.

„În trimestrul 1 s-a consolidat o traiectorie care se contura încă din a doua parte a anului 2023 și care ne-a adus o îmbunătățire a performanțelor financiare. Avem creșteri organice ale liniei de business Instalații și îmbunătățirea performanței celorlalte segmente, cărora li se adaugă Palplast Moldova. Acestea ne confirmă eficiența strategiei axată pe investiții și M&A care crește valoarea și competitivitatea Grupului”, a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

„Este esențial ca alocările de fonduri pentru lucrări de infrastructură să continue și în a doua parte a anului, după alegerile locale, pentru că așa cum au arătat-o și anul trecut, construcțiile sunt un motor de creștere al Produsului Intern Brut în România”, a adăugat dna Birta.

Rezultatele segmentului Instalații au generat în continuare cea mai mare cifră de afaceri, de 122 milioane de lei în T1/2024, cu 19% mai mult decât în T1/2023, în timp ce marja EBITDA se apropie de 10%, ca urmare a creșterii semnificative a volumelor. Evoluția reflectă accelerarea lucrărilor publice de infrastructură prin creșterea numărului proiecte care au ajuns în faza de execuție. Pe lângă cererea generată de lucrările pentru infrastructura de apă-canal, se observă un avans semnificativ și al lucrărilor pentru transportul și distribuția gazelor naturale. TeraPlast rămâne prima opțiune pentru aceste proiecte, având tradiție în parteneriate solide, pe termen lung, cu lideri ai pieței de construcții.

Segmentul Instalații înglobează în primul trimestru și rezultatele Palplast Moldova. Vânzările companiei recent achiziționate au crescut cu aproape 50% în primele 3 luni ale anului față de T1/2023, în timp ce marjele au scăzut ca parte a efortului de a câștiga cotă de piață. Având în vedere finalizarea achiziției Grupului Wolfgang Freiler la finalul lunii martie, în rezultatele segmentului Instalații va fi consolidată și evoluția acestuia începând cu trimestrul 2 al anului curent.

Pentru linia de business Granule marja EBITDA s-a normalizat, ajungând la 11%, însă vânzările au stagnat din punct de vedere valoric. Grupul a rămas concentrat pe creșterea cotei de piață, iar în primul trimestru TeraPlast a reușit să o majoreze prin înlocuirea unei părți din importuri.

Pentru materialul reciclat contextul rămâne nefavorabil pe fondul scăderii prețului pentru materia primă virgină. Volumele vândute către terți sunt deocamdată sub estimări, dar la nivel total (inclusiv cantitățile vândute către segmentul de Instalații al TeraPlast) volumele au crescut față de T1/2023 cu 48%.

Segmentul Ambalaje Flexibile și-a dublat cifra de afaceri în trimestrul 1, până la 24 milioane de lei. Vânzările de ambalaje flexibile din polietilenă și biodegradabile și compostabile ale TeraBio Pack sunt la nivelul bugetat, cu pierderi mai mici comparativ cu anii precedenți.

Prognozele pentru această linie de business prevăd o pierdere operațională și în acest an pentru că marjele de pe piața ambalajelor biodegradabile din România s-au degradat semnificativ. În plus, pentru a susține atingerea pragului de rentabilitate, segmentul a trecut printr-un proces de diversificare a bazei de furnizori și a portofoliului de produse.

Evoluția segmentului Ambalaje flexibile reflectă, totodată, și începerea producției de folii stretch Opal. Activitatea Opal a avut un început favorabil, volumele de vânzări fiind duble față de țintele stabilite. Opal a ajuns astfel în top 3 jucători din piața din România, cu un portofoliu de clienți în care se regăsesc inclusiv mari producători din piața de alimente și băuturi atât din țară, cât și din străinătate.

„Creșterea vânzărilor Grupului TeraPlast în România s-a făcut înlocuind importuri. Orice tonă de produse TeraPlast vândută aici, elimină o tonă de importuri care grevează balanța de plăți. Dacă toate firmele românești și-ar propune acest obiectiv, economia țării ar arăta altfel”, a menționat Dorel Goia.

Datorită cererii, o gamă de produse speciale, foliile Power și Super Power, destinate clienților industriali, au fost introduse deja pe piață, deși erau programate pentru lansare abia în trimestrul 2 al anului curent.

Fabrica Opal este încă în perioada de ramp-up, așadar chiar dacă volumele se situează peste așteptări,  EBITDA este în teritoriu negativ, cu perspectiva unui rezultat pozitiv în 2025.

Segmentul Ferestre & Uși a avut venituri în scădere cu 16% față de trimestrul 1 al anului trecut, un nivel în linie cu bugetul. În același timp, marja EBITDA s-a îmbunătățit pe măsură ce Grupul și-a adaptat strategia pentru acest segment, concentrându-se pe vânzările către piața de proiecte rezidențiale noi și de reabilitări din România, pentru a reduce dependența de retail.

 

 

 

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *