Acasă » Electricitate » Performanțe record pentru autobuzele cu hidrogen testate la Cluj-Napoca

Performanțe record pentru autobuzele cu hidrogen testate la Cluj-Napoca

12 mai 2024
Electricitate
energynomics

Performanța înregistrată de autobuzele cu hidrogen testate la Cluj-Napoca este una dintre cele mai bune consemnate până acum în cadrul turneului de promovare început în 2022. Cu un consum mediu de 5,1 kg pe suta de kilometri, autobuzele experimentate în țara noastră au obținut un randament cu circa 20% mai bun în comparație cu consumul mediu înregistrat în celelalte țări, de 6,7 – 9 kg / 100 de km.

România găzduiește în luna mai cel de-al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate de Clean Hydrogen Partnership. “Implicarea României și, mai ales, a celor două orașe – Cluj-Napoca și Galați – în turneul de promovare din 2024 nu este întâmplătoare: ambele municipii și-au arătat deschiderea față de tehnologia verde și și-au exprimat public dorința de a extinde flota de autobuze cu vehicule pe bază de hidrogen, pentru un mediu mai curat”, afirmă Cristina Păun și Andreea Gheorghe, coordonatoare ale proiectului la nivel național.

Probele desfășurate la Cluj-Napoca au inclus aproximativ 600 de kilometri parcurși, în trei zile, în care autobuzele pe hidrogen au transportat pasageri pe străzile orașului, acoperind 6 linii de transport public. Rezultatele includ un consum mediu atins în ultima zi de probă de 3,5 kg/100km și o capacitate de regenerare de 97,66 kWh în prima zi de probă, din cei 221 kWh de energie utilizată în exploatare.

La conferința organizată la Cluj-Napoca au participat circa 100 de persoane, inclusiv reprezentanți de vârf ai autorităților publice locale, ai guvernului, ai Comisiei Europene și ai ambasadei Marii Britanii în România.

Mirela Atanasiu, director general în cadrul Clean Hydrogen Partnership, s-a referit la reducerea drastică de prețuri pentru tehnologia hidrogenului folosită pentru transportul public. “Suntem la a patra generație de autobuze; am început în 2008 cu un preț de peste 1,5 milioane de euro pentru un autobuz, acum vorbim de 500 – 600.000 de euro pentru un autobuz”, a precizat Mirela Atanasiu.

Ovidiu Cîmpean, Secretar de Stat la Ministerul Fondurilor Europene, s-a referit la Cluj-Napoca descriindu-l drept “unul din cele mai dezvoltate orașe din Europa Centrala si de Est” în ceea ce privește durabilitatea și mobilitatea fără emisii de carbon. El a precizat că au fost deja livrate 18 autobuze electrice finanțate prin PNRR și o nouă cerere de finanțare urmează să fie depusă pentru alte 22 de autobuze. “În ceea ce privește hidrogenul, avem un studiu de fezabilitate aproape finalizat, prin care urmează să achiziționăm 25 de autobuze cu hidrogen și să construim o stație de producție a hidrogenului cu capacitatea de producție de o tonă pe zi. Pe lângă proiectul de transport comun, ne gândim la investiții și în termoficare. Vrem să avem o insulă de energie în Cluj-Napoca, un cvartal cu o centrală care să funcționeze exclusiv pe hidrogen”, a precizat Cîmpean.

La rândul său, Adrian Foghiș, Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, a precizat că există un avans pe sectorul de transport feroviar unde a fost lansată procedura de achiziție de material rulant. “Ne-am propus să achiziționăm 12 rame electrice cu inducție pe hidrogen”, a amintit el, referindu-se apoi la anul 2027 ca termen asumat pentru ca acestea să fie disponibile și funcționale. “La minister, gândim zone în care partea de realimentare cu hidrogen să poată fi folosită inter modal, că e vorba de rutier, feroviar și nu numai.”

Pe ceea ce privește infrastructura rutieră, toate spațiile de servicii de pe rutele importante la nivel european, în special autostrăzi, vor avea puncte de încărcare cu hidrogen, a mai spus Foghiș.

În turneul de promovare a autobuzelor cu hidrogen a urmat orașul Galați, cu doua zile de teste, iar pe 13 mai va fi organizat un al doilea eveniment dedicat mobilității urbane pe bază de hidrogen.

 

Despre JIVE 1 și JIVE 2

Proiectele JIVE și JIVE2 sunt finanțate de Clean Hydrogen Joint Undertaking în temeiul acordurilor de grant nr. 735582 și 779563. Clean Hydrogen Joint Undertaking primește sprijin din partea programelor de cercetare și inovare ale Uniunii Europene Horizon 2020, Hydrogen Europe și Hydrogen Europe Research.

Proiectele JIVE și JIVE2, care au început în ianuarie 2017 și, respectiv, ianuarie 2018, vor introduce aproximativ 300 de autobuze cu pile de combustie cu emisii zero și infrastructura asociată (în cadrul proiectului MEHRLIN) în 16 orașe și regiuni europene, ceea ce reprezintă cea mai mare acțiune de acest fel din Europa până în prezent. Autobuzele vor fi utilizate în orașe și regiuni din Franța, Germania, Italia, Olanda, Spania și Regatul Unit.

Aflați mai multe despre activitățile proiectului pe site-ul web al proiectului (fuelcellbuses.eu), precum și pe  paginile TwitterLinkedIn și Instagram.

 

Despre Clean Hydrogen Partnership

Clean Hydrogen Partnership sprijină activitățile de cercetare și inovare (C&I) în domeniul tehnologiilor  bazate pe hidrogen în Europa. Scopul său este de a accelera dezvoltarea aplicațiilor avansate pe bază de hidrogen curat gata de introducere pe piață, în sectoare precum energia, transporturile, construcțiile și industria, consolidând în același timp competitivitatea lanțului valoric al hidrogenului curat. Membrii Parteneriatului sunt Comisia Europeană, industria pilelor de combustie și a hidrogenului reprezentată de Hydrogen Europe și comunitatea de cercetare reprezentată de Hydrogen Europe Research.

 

Despre ERM

Fiind cea mai mare companie globală de consultanță în domeniul sustenabilității, ERM colaborează cu cele mai importante organizații din lume, creând soluții inovatoare la provocările legate de sustenabilitate și deblocând oportunități comerciale care să răspundă nevoilor de astăzi, păstrând în același timp oportunități pentru generațiile viitoare. Echipa diversă a ERM de 8.000+ experți de clasă mondială în peste 150 de birouri din 40 de țări și teritorii combină transformarea strategică și livrarea tehnică pentru a ajuta clienții să operaționalizeze sustenabilitatea într-un ritm constant și la scară. ERM numește această abordare a sa „boots to boardroom” – un model cuprinzător de servicii care ajută organizațiile să accelereze integrarea sustenabilității în strategia și operațiunile lor.

ERM este coordonatorul de proiect al proiectelor JIVE și JIVE 2.

 

Despre Energy42

Energy42 este un grup integrat de profesioniști, oferind servicii de consultanță, marketing și vânzări, evenimente și comunicare pentru clienții din domeniul energiei și al tehnologiilor curate (energy42.ro)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *