Acasă » Uncategorized @ro » FIC: Stabilitatea și predictibilitatea fiscală, absolut necesare pentru o relație de încredere între contribuabili și decidenții politicilor publice

FIC: Stabilitatea și predictibilitatea fiscală, absolut necesare pentru o relație de încredere între contribuabili și decidenții politicilor publice

12 septembrie 2024
Legislatie
Bogdan Tudorache

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) consideră că, în contextul actual geopolitic și economic, stabilitatea și predictibilitatea fiscală sunt atribute absolut necesare pentru a construi o relație de încredere între contribuabili și decidenții politicilor publice. Nerespectarea termenelor de consultare publică în cadrul procesului legislativ este un semnal negativ, care crește gradul de incertitudine pentru viitorul investițiilor din România, se arată într-un comunicat al organizației.

Adoptarea ordonanței de urgență care introduce o nouă aministie fiscală nu a asigurat timpul necesar pentru o analiză atentă și pentru formularea unor puncte de vedere din partea mediului de afaceri. România se află într-un context bugetar dificil încă din anul 2019, iar FIC a atras atenția de la începutul anului 2024 că este necesară o abordare echilibrată din partea autorităților pentru a asigura menținerea în deficitul asumat pentru acest an. Astfel, termenul de consultare de mai puțin de 24 ore nu este justificat pentru adoptarea unui astfel de act normativ.

FIC reiterează nevoia setării unor principii și direcții pe termen mediu-lung care să asigure o coerență a politicii fiscale, care să încurajeze conformarea voluntară și să susțină conduita diligentă și transparentă a contribuabililor bun-platnici față de obligațiile la bugetul de stat. Guvernul României a apelat în ultimii ani de mai multe ori la amnistii fiscale, generale sau specifice, cu scopul declarat de a crește veniturile bugetare. Aceste măsuri nu au avut o evaluare clară, nu s-au publicat studii cu privire la situația bugetară de la momentul respectiv, dar nici rapoarte cu impactul din trecut al acestui tip de măsură asupra procesului de colectare a creanțelor bugetare.

În acest context, apreciem că, deși amnistia fiscală poate avea anumite beneficii pe termen scurt în ceea ce privește colectarea, pe termen mediu și lung aceasta descurajează conformarea voluntară și aduce incertitudini pentru contribuabilii bun-platnici și implicit ar putea afecta negativ gradul de colectare a veniturilor la bugetul de stat. Amnistiile fiscale repetate, fără să aibă la bază o politică bine fundamentată și transparentă, pot descuraja conformarea voluntară, care de altfel este unul din obiectivele asumate la nivelul politicii fiscale.

FIC recomandă ca politica fiscală a României să se axeze pe mecanisme de bonificare și acțiuni de stimulare a conduitei contribuabililor care își plătesc taxele și impozitele la timp, în mod corect, și nu de recompensare a celor care nu își îndeplinesc obligațiile fiscale. În mai puțin de un an, Guvernul României a trecut de la măsuri excesive de sancționare, la măsuri excesive de clemență. Pe de o parte se introduc amenzi severe pentru erori administrative (în cazul RO e-Factura și RO e-Transport) chiar dacă nu au existat pierderi de venituri bugetare dar, pe de altă parte, se anulează accesorii pentru contribuabilii care nu au declarat și/sau nu au plătit la timp.

De asemenea, este vital ca măsurile luate de statul român în beneficiul datornicilor să ia în considerare conduita contribuabililor, astfel încât să fie subliniat angajamentul Guvernului României pentru sprijinirea companiilor aflate în dificultate, dar și pentru sancționarea fermă și susținută a neconformării fiscale. În acest sens, o amnistie fiscală ar putea să aibă o aplicabilitate condiționată de evoluția comportamentului fiscal al contribuabililor care au accesat ultimele măsuri similare și au beneficiat de anularea obligațiilor fiscale accesorii sau să fie revocabilă în cazul în care contribuabilii care beneficiază de această măsură nu demonstrează o conduită îmbunătățită pe o perioadă de cel puțin 3-5 ani.

FIC consideră că o nouă amnistie fiscală pentru România ar putea aduce venituri imediate, dar ar adânci problemele pe termen lung. În loc să recurgă la astfel de soluții temporare, România trebuie să se concentreze pe reforme structurale pentru a crește colectarea veniturilor și pentru a reduce evaziunea fiscală. Un sistem fiscal stabil, echitabil și bine administrat este esențial pentru dezvoltarea economică sustenabilă.

Membrii FIC își exprimă disponibilitatea de a colabora cu autoritățile pentru identificarea celor mai bune soluții în vederea creșterii conformării fiscale și setării unor principii fiscale sănătoase care să conducă la dezvoltare economică pe termen lung și implicit la mai multe venituri la bugetul de stat. Dar pentru a putea contribui în mod eficient la eforturile Guvernului de colectare este nevoie să avem la dispoziție termene legale de consultare pentru a putea fi parte în mod real la dezbateri.

 

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *