Producătorul de aluminiu românesc Alro Slatina și-a redus amprenta de carbon sub media europeană, iar perspectivele sunt unele optimiste pentru acesta, mai ales în contextul noilor reglementări europene ce vizează importurile de bunuri realizate cu consum intens de carbon, potrivit reprezentanților companiei.
Unul dintre reprezentanții companiei producătoare de aluminiu de la Slatina, Florin Verboncu, director general Vimetco Trading, a spus că tendința clienților este de a se îndrepta mai mult spre producătorii europeni de aluminiu în contextul în care din 2026 va deveni obligatoriu Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM).
„Cererea merge bine. Tendința este că anul viitor clienții, care până acum cumpărau din surse exotice, Malaezia, India, Orientul Mijlociu, se apropie şi mai mult de producătorii europeni. De ce? O dată le e frică de CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), un mecanism ce va fi obligatoriu pentru implementare de la 1 ianuarie 2026 şi se vor plăti taxe. Noi am început deja discuțiile cu clienții încă din fazele incipiente ale proiectului. Practic, e o măsură protecționistă în sensul că va îngrădi cumva tot ce înseamnă piață europeană de importuri din zone ieftine şi poluante”, a afirmat reprezentantul producătorului român de aluminiu, citat de Agerpres.
Verboncu a punctat că Alro are o amprentă de carbon mai redusă față de media europeană şi aceasta se poate reduce în continuare prin creşterea cantității de deşeuri prelucrate.
„De exemplu, noi avem media amprentei de carbon sub media europeană. Media europeană e de 7,3 zone de carbon pe tona de aluminiu. Am pus anul trecut în operare o nouă facilitate de reciclat deşeuri şi am crescut de la 35.000 de tone la 100.000 de tone (de deşeuri de aluminiu prelucrate – n.r.). Şi când foloseşti deşeu, practic vine cu amprentă carbonică zero, cu cât încorporezi mai mult deşeu în produsele pe care le faci, se reduce amprenta de carbon. Adică de la şapte (tone de carbon pe tona de aluminiu – n.r.) poți să o duci şi la patru tone (de carbon pe tona de aluminiu)”, a spus Verboncu.
Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM), ce va funcționa prin achiziționarea de certificate de către importatori, este instrumentul UE pentru a pune un preț echitabil carbonului emis în timpul producției de bunuri cu consum intens de carbon care intră pe teritoriul UE şi pentru a încuraja producția industrială mai curată în țările din afara UE, se arată pe site-ul Ministerului Finanțelor.