Acasă » Electricitate » Transelectrica va demara 22 de noi investiții în 2025

Transelectrica va demara 22 de noi investiții în 2025

4 decembrie 2024
Electricitate
energynomics

Compania națională de transport al energiei electrice a intensificat programul de modernizare și dezvoltare a infrastructurii energetice, având în vedere obiective esențiale pentru securitatea energetică și integrarea energiilor regenerabile în România. Pentru accelerarea proiectelor strategice, Transelectrica în colaborare cu Ministerul Energiei, urmărește simplificarea proceselor de achiziții și de obținere a autorizațiilor. Dincolo de investițiile majore, Ștefăniță Munteanu, președintele Directoratului Transelectrica, s-a referit la digitalizarea stațiilor și la creșterea capacității de interconexiune.

 

Ștefăniță Munteanu, președintele Directoratului Transelectrica

Ca să putem vorbi despre obiective investiționale din viitor, cred că ar trebui să aruncăm o privire și peste ceea ce s-a construit până acum. În ultimii doi-trei ani, am accelerat mult ritmul investițiilor în rețea, fie că este vorba despre linii electrice noi, reconductorări pentru creșterea capacității de transport, retehnologizări și modernizări de stații. În mod cert, modernizarea infrastructurii energetice este urgentă și suntem mai mult decât conștienți de aceasta pentru că vorbim de securitatea energetică a României. Este obligatoriu să creștem capacitatea de interconexiune cu statele vecine, capacitatea de racordare a unităților noi de producere a energiei, mai ales a energiei regenerabile. Avem obligația să asigurăm condițiile pentru o piață de energie eficientă, funcțională și integrată și nu în ultimul rând siguranța în funcționare și exploatare a rețelei electrice de transport.

Pentru anul 2024, de exemplu, am avut un program de investiții cu o valoare de circa 106 milioane de euro, investiții în continuare și investiții noi. Spre comparație, în 2023 programul de investiții a avut o valoare de 93 de milioane de euro, iar pentru 2022 valoare a fost în jur de 90 de milioane de euro. Se poate observa o creștere. În această perioadă pregătim programul de investiții pentru 2025, care vă asigur că va avea o valoare și mai mare.

 

2025 va fi anul în care vom avea cele mai multe șantiere în lucru

Din estimările noastre de până la această dată, anul 2025 va fi anul în care vom avea cele mai multe șantiere în lucru: 30 de șantiere pentru investiții majore, dintre care 22 sunt proiecte noi. În perioada 2022-2024 am finalizat 18 proiecte majore de investiții, iar începând cu finalul anului 2024 și în anul 2025 deschidem șantierele pentru 22 de noi investiții. Aș putea spune că anul în care Transelectrica aniversează 25 de ani vom demara lucrări de investiții extrem de importante pentru transformarea rețelei electrice de transport.

Aș vrea să punctez un lucru important: rețeaua electrică de transport este alcătuită la această dată din 81 de stații electrice de transformare și aproximativ 9.100 de kilometri de linii electrice de înaltă tensiune. La această dată, aproximativ 75% din parcul de instalații energetice a trecut deja printr-un proces complet de retehnologizare și modernizare, iar restul se află în curs de retehnologizare – în această categorie se încadrează două proiecte de stații retehnologizate în concept digital – Mostiștea și Alba Iulia – sau în pregătire pentru inițierea proceselor de retehnologizare și modernizare. n plus, suntem într-o etapă avansată cu procedura de achiziție pentru construirea celei de-a 82-a stații, stația Ostrovu Mare, care va facilita evacuarea energiei din hidrocentrala Porțile de Fier 2, odată cu finalizarea Liniei Electrice Aeriene de 220 kV Ostrov – RET. Această linie va fi gata în luna mai a anului viitor.

 

În doi ani am construit 60% din liniile noi din ultimii 20 de ani

În ceea ce privește liniile electrice aeriene de înaltă tensiune, în ultimii doi ani s-au construit 305 kilometri de linii de 400 kV și 220 kV, din totalul de 496 finalizați de la începutul anilor 2000, adică în doi ani a fost concentrat mai bine de 60% din volumul realizărilor investiționale pe partea de construire de noi linii din ultimii 24 de ani. Concret, vorbim despre Linia de 400 kV Cernavodă-Stâlpu, 160 de kilometri, finalizată în 2022, de Linia de 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița, 117 kilometri, finalizată în 2024, și racordurile la Stația Medgidia Sud, 28 de kilometri de linie electrică de 400 kV finalizați în 2024.

Ce este și mai important de spus este că până în 2030 avem în pregătire, în diferite etape, sau în lucru peste 740 de kilometri de noi linii electrice aeriene. Vorbim de proiecte cu finanțare proprie sau cu finanțare europeană din Fondul pentru Modernizare și POIM, proiecte ce însumează investiții de peste 380 de milioane de euro. În ultimii doi ani, am accesat finanțări europene atât din Fondul pentru Modernizare, cât și din PNRR – componenta REPowerEU, în valoare totală de 582 de milioane de euro. În REPowerEU, cu o valoare de 56 de milioane de euro, avem incluse 3 subinvestiții, iar două dintre ele sunt destinate filialelor noastre SMART SA și Teletrans: retehnologizarea SMART SA, cu o alocare de 18,24 milioane de euro, și optimizarea rețelei de comunicații și crearea unui centru de date – Teletrans SA, cu o alocare de 8,44 milioane de euro. Este un rezultat extraordinar, dacă ținem cont de faptul că obținerea acestor finanțări demonstrează nivelul de încredere în ceea ce privește gestionarea riscurilor și a performanței pe termen lung a companiei. Însă ce este mai important este că dincolo de obținerea finanțărilor, munca de-abia a început cu adevărat, pentru că avem obligația de a cheltui toți acești bani și fără discuție că aceasta este prioritatea noastră. Toate proiectele pentru care s-a obținut finanțare se află în diferite etape, de achiziție sau de derulare lucrări. În afară de asta, avem obligația de a realiza aceste investiții, pentru că indiferent de sursa de finanțare, sunt investiții foarte importante pentru Sistemul Electroenergetic Național.

 

Colaborare instituțională pentru accelerarea investițiilor mari

Eforturile noastre investiționale nu depind însă doar de capacitatea financiară sau de implementare a companiei, ci întâmpină o serie de provocări determinate de factori externi.

De aceea, pentru accelerarea proiectelor strategice de infrastructură energetică mare derulate de Transelectrica, împreună cu Ministerul Energiei am propus un proiect de ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul investițiilor privind rețeaua electrică de transport al energiei electrice. Scopul acestei ordonanțe este să faciliteze realizarea proiectelor de importanță națională, investiții publice de importanță strategică pentru România care contribuie la implementarea obiectivelor energetice și climatice ale Europei, în sensul eliminării decalajelor și întârzierilor generate în derulare de aspecte ce țin de achiziții, exproprieri, autorizații și avize. Este clar că am înțeles cu toții importanța realizării lucrărilor de infrastructură energetică mare și ne-am așezat la masă pentru a găsi cele mai bune soluții pentru accelerarea acestora. Avem o colaborare foarte bună cu toate instituțiile și autoritățile, ceea ce creează condițiile favorabile pentru transformarea programelor investiționale de pe hârtie în șantiere pe teren.

O altă provocare este numărul redus de proiectanți și de constructori de pe piața din România, raportat la volumul foarte mare de lucrări necesare realizării planurilor investiționale ale Transelectrica. Lucrăm la o strategie de extindere a pieței și către furnizori din afara României.

Planurile de dezvoltare și investiții urmăresc 3 axe principale: retehnologizarea și modernizarea instalațiilor energetice, integrarea energiei regenerabile și creșterea capacității de interconexiune. Toate proiectele actuale și viitoare gravitează în jurul acestor 3 axe.

Sunt prevăzute întăriri de rețea în zonele cu o dezvoltare accentuată a centralelor regenerabile, respectiv: modernizare de stații, construcții de linii electrice aeriene noi (de interconexiune și interne), precum și reconductorări de linii existente acolo unde nu este posibilă construirea unor noi linii.

Pe de altă parte, ne concentrăm strategia de dezvoltare a rețelei electrice de transport în jurul unor concepte-cheie care vizează în principal securitatea energetică și digitalizarea. Actualele abordări investiționale ale Transelectrica includ tehnologii moderne în industrie, inclusiv soluții de transport în curent continuu, prin cablu HVDC. Sunt analizate două astfel de proiecte de anvergură internațională: un proiect privind un cablu submarin Georgia-România, și un proiect pe teritoriul țării, de la est la vest. Ambele proiecte sunt propuse spre analiză pentru TYNDP 2024, respectiv cablul Submarin Georgia-România, propus de operatorul de transport și sistem din Georgia, și Interconectorul HVDC România – Ungaria, propus de Transelectrica.

 

În 2025 vor fi gata retehnologizările de la Reșița, Arefu, Pelicanu și București Sud

Ca obiective principale, avem în vedere modernizarea sistemelor digitale în cât mai multe stații, mărirea capacităților de transport în zonele deficitare, evacuarea energiei din zonele congestionate, implementarea conceptelor digitale moderne, creșterea capacității de transfer pe interconexiuni – și aici mă refer în mod special la granița cu Republica Moldova, Ungaria, Bulgaria și Ucraina, unde avem deja proiecte în discuție sau chiar în lucru. Aceste obiective sunt reflectate și în cele 11 noi investiții introduse în Planul de Dezvoltare RET pentru perioada 2024-2033.

Concret în următorii doi ani, vom pune în funcțiune proiecte importante pentru siguranța SEN. În primul rând, la începutul anului viitor, va fi gata retehnologizarea Stației 400/220/110 kV Reșița și tot la începutul anului vom finaliza și retehnologizarea stației 400/220 kV Arefu, care contribuie la siguranța în funcționare a zonei Argeș-Vâlcea. În semestrul al doilea al anului 2025, se vor finaliza alte două proiecte esențiale: retehnologizarea Stației 400/110 kV Pelicanu și investiția din Stația 400/220/110/10 kV București Sud pentru creșterea gradului de siguranță în alimentarea consumatorilor din zona de sud a Capitalei. Iar în 2026, în semestrul al doilea, estimăm finalizarea stației de 400 kV Stâlpu.

 

5 noi șantiere esențiale pentru dezvoltarea RET

Desigur că prioritare pentru Transelectrica sunt toate investițiile pentru creșterea capacității de racordare, pentru creșterea capacității de interconexiune cu statele vecine, unde avem țintă să ajungem până la 7.000 MW până în 2030, și bineînțeles investițiile pentru închiderea inelului de 400 kV.

Anul 2025 va fi anul în care vom porni 5 șantiere extrem de importante pentru dezvoltarea rețelei de transport și atingerea obiectivelor menționate deja: tronsonul LEA 400 kV Timișoara – Arad, parte din axul trecerea la 400 kV a Axului Porțile de Fier – (Anina) – Reșița – Timișoara -Săcălaz – Arad, proiect cu finanțare din Fondul pentru Modernizare; apoi proiectul LEA 400 kV Gădălin-Suceava, tot cu finanțare din Fondul pentru Modernizare; LEA 400 kV Suceava-Bălți, porțiunea de pe teritoriul României; trecerea la 400 kV a axului Brazi Vest-Teleajen-Stâlpu, finanțat din Fondul pentru Modernizare; și nu în ultimul rând cea de-a 82-a stație a Rețelei Electrice de Transport: Stația 220 kV Ostrovu Mare. Toate aceste proiecte se află în acest moment în diferite stadii ale procedurilor de achiziție publică. În 2025 se vor iniția multe dintre proiectele de investiții despre care se vorbește de mulți ani doar pe hârtie.

 

 

_____________________________________________

Articolul a apărut inițial în ediția tipărită a Energynomics Magazine, la începutul lunii decembrie 2024.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *