Acasă » Electricitate » Toni Volpe: Soluții mai rapide, uneori mai puțin strategice, dar mai pragmatice

Toni Volpe: Soluții mai rapide, uneori mai puțin strategice, dar mai pragmatice

23 iulie 2015
Electricitate
energynomics

Acesta este transcriptul mesajului transmis de Toni Volpe, CEO Enel România, cu prilejul Energy Strategy Summit, desfăşurat pe 4 iunie la Palatul Cantacuzino din Buşteni.

Mulțumesc pentru invitație! Voi spune, probabil, câteva lucruri care au fost deja menționate de către domnul Roberts înainte mea, dar am vrut, de asemenea, să încep cu o observație care este despre oportunitatea reprezentată de UE. Practic, UE este întotdeauna văzută după cum urmează: trebuie să respectăm unele noi reglementări pe care cineva de la Bruxelles le face și nu este foarte adesea văzută ca o oportunitate pentru ca țara să creeze efectiv pentru sine un fel de avantaj față de alte țări, pentru că la sfârșitul zilei fiecare țară concurează pentru capital. Deci, în loc de a face o simplă traducere a unei directive europene care nu oferă nici un fel de avantaj, guvernele ar trebui să încerce mai degrabă să se concentreze pe modul în care interpretează directiva UE într-un mod care să poată oferi un astfel de avantaj.

De asemenea, gândindu-mă la obiectivele inițiale cred, despre aderarea la UE, că a fost făcută pentru a asigura dezvoltarea economică, dar a fost, de asemenea, pentru reducerea sărăciei energetice, în cazul nostrum de a menține electricitatea la prețuri accesibile. Acestea au fost, cred eu, obiectivele inițiale. În aceste zile cred că e vorba, de asemenea, despre crearea, despre introducerea unui anumit nivel de concurență în România, în sensul de a avea o capacitate mai puternică de a crea o industrie care poate oferi dezvoltare pentru țară, precum și de a avea o industrie care se poate diferenția de cea din alte țări, astfel încât sectorul energiei electrice, cu alte cuvinte, ar trebui să fie o pârghie strategică pentru țară. Pentru a face asta, este important să vorbim despre strategie și poate chiar despre realizarea în termenii corecți.

Așa cum și domnul Roberts sublinia, trebuie să fim concreți, pragmatici; este vorba despre alegeri, despre alegerile pe care le face un guvern, este desigur despre un proces de consultare mai bun. Când vorbesc despre procesul de consultare, vorbesc despre procesul de consultare adevărată, în care există o intenție reală de a asculta diferite părți, în special pentru a asculta acei actori care sunt jucători la nivel mondial, pe acei actori care pot aduce experiență, care s-au maturizat pe alte piețe unde, poate, aceleași probleme și aceleași provocări au fost deja rezolvate.

Trebuie să spun că recent am văzut progres în acest domeniu, în sensul că am văzut o mai mare atenție pentru a asculta într-adevăr ceea ce au diverși actori de propus, dar cred că există, de asemenea, o responsabilitate care stă pe umerii lor. Cu alte cuvinte, este foarte ușor să spunem că vrem să fim ascultați, dar, de asemenea, cred că este responsabilitatea acestor jucători să facă propuneri foarte concrete, foarte simple și la sfârșitul zilei, în cele mai multe dintre cazuri, există propuneri care nu sunt numai în interes propriu, ci propuneri care pot aduce beneficii pentru fiecare parte implicată, așa cum menționa mai devreme și președintele RWEA.

Deci, cred că asta e ceea ce trebuie să facem și asta este ceea ce ne propunem să facem într-o abordare foarte pragmatică. Cu siguranță, de exemplu, cu privire la autoritățile publice, cu privire la procesul legislativ, cred că e mult mai bine, uneori, să ai legislație mai rapidă, fără a aștepta mult timp pentru a veni cu soluția perfectă, este mai bine să se stabilească anumite lucruri, uneori, chiar lucruri mici, de pe urma cărora industria poate beneficia foarte mult. Deci, soluții mai rapide, uneori mai puțin strategice, mai pragmatice, mai mici în anvergură, dar mai rapide. Cred că, uneori, este mult mai bine să introduci o soluție și apoi s-o corectezi, dacă nu este perfectă, mai degrabă decât să aștepți o soluție perfectă pentru mulți ani.

În mod clar acest lucru înseamnă că, în plus față de un proces consultativ, autoritățile publice trebuie să își asume răspunderi, cu alte cuvinte trebui să facă propriile alegeri. Pentru a face acest lucru e necesară îmbunătățirea competențele pe care le au, deci acestea trebuie să fie în măsură să le atragă sau să le dezvolte. Vă voi da un exemplu practic. Există o legislație pentru generarea distribuită, ceea ce este important este să se rămână în 90 de zile, pentru a avea propunerile concrete, apoi să debuteze acest proces, mai degrabă decât depășirea celor 90 de zile și cred că este mult mai bine să se înceapă cu ceva ce este destul de mic, de exemplu, pentru un obiectiv de câțiva megawați și apoi extindere pentru observarea modului în care funcționează dezvoltarea acestui sector. Cu alte cuvinte, o abordare în care vă puteți ajusta treptat modul în care gestionați procesul.

De asemenea, cred că e importantă simplificarea și reducerea nivelului de birocrație. Cum am spus mai înainte, legislație mai rapidă, dar, de asemenea, legislație care tinde să simplifice abordarea birocratică. Din nou, legat de soluții, îmbunătățirile treptate sunt importante, un bun exemplu este factura de energie electrică, pentru care am lucrat destul de mult cu ANRE, modelul nu este încă perfect, dar cred că s-a îmbunătățit; este important să menținem ritmul de lucru și să ne educăm consumatorii, care este unul dintre obiectivele fundamentale de care toți jucătorii din industrie trebuie să aibă grijă.

Sunt de foarte multe ori uimit de cât de puțin știu consumatorii noștri despre industrie, și de aceea consider că educația are un rol important. Fiind pragmatic, bazat de fapte, înseamnă, de asemenea, depășirea unor compromisuri care sunt doar aparent sau nu mai sunt adevărate și voi da un exemplu: uneori am întâlnit tipul de gândire care crede că modernitatea este oarecum prea scumpă pentru România. Acest lucru nu este adevărat, și o să vă dau un exemplu. Conectarea la electricitate a clienților în zone îndepărtate, cu noi tehnologii, cu soluții off-grid, probabil că astăzi este în unele cazuri mult mai ieftină, chiar cu 50% mai ieftină decât tradiționalele soluții de rețea, astfel încât o problemă care în trecut a fost foarte greu de rezolvat, astăzi, cu solutii moderne avansate tehnologic poate fi rezolvată probabil într-un mod mult mai ușor, astfel încât acest compromis este pur și simplu non-existent.

Așa cum, probabil, nu există un compromis în care modernitatea poate fi apanajul doar al oamenilor bogați sau de la oraș, în timp ce zonele rurale nu pot avea parte de modernitate și tehnologie. Alte persoane au enunțat astăzi înaintea mea cât de importantă este digitalizarea pentru viitor. Credem pe deplin că există oportunități bune, foarte concrete, în România, legate de acest subiect. Avem, de exemplu, în zona de distribuție posibilitatea de a introduce contoare digitale, un program pilot în acest an, și este important să nu mai pierdem timp. Vom continua într-un mod foarte rapid dezvoltarea acestui proiect, dar nu e numai despre echipamente energetice, este, de asemenea, despre comunicarea cu clienții noștri cu ajutorul tehnologiei digitale.

România are o platformă IT & C foarte puternică și cifrele arată deja incredibil de bine. Mai mult de 10% dintre clienții noștri, de exemplu, interacționează cu noi numai prin mijloace digitale, prin intermediul portalului nostru web, prin aplicarea noastră. Putem continua pe care această cale și să profităm de una dintre infrastructurile pe care România le are, de exemplu, pentru a oferi beneficii mai mari consumatorilor, o mai bună calitate a vieții și, în final o mai bună alegere.

Punctul final, un alt compromis sau un alt aparent compromis pe care îl cred depășit, este faptul că într-un fel conversația despre energie, dialogul despre energie se face între tabere de băieți răi și băieți buni, tabere care luptă între ele. Nu cred că aceasta este abordarea corectă, cred că de fapt fiecare jucător în sectorul energetic ar trebui să aibă un dialog constructiv cu autoritățile și cu guvernul și să încerce să exploreze soluții care pot fi benefice pentru industrie și pentru țară.

Acest lucru nu înseamnă că nu vor fi alegeri care îi vor face pe unii oameni nefericiti, pentru că, în final, nu pot fi îndeplinite obiectivele tuturor așa cum s-a spus mai înainte, dar este important ca această atitudine de luptă aparentă, de separare aparentă între diferitele facțiuni ale industriei, să fie depășită, altfel vom vorbi în continuare despre producători versus distribuitori, sau transportatori, și nu vom aborda problemele țării. Deci, asta e ceea ce aș dori cu privire la strategie, și o abordare mult mai practică în ceea ce privește pașii următori și soluțiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *