Deschiderea Forumului European de Transport a avut loc marți, după o săptămână de dominată în presă de scandalul Volkswagen, conform Euractiv.com. Dezvăluirile legate de al doilea cel mai mare producător de mașini din lume, Volkswagen, care a falsificat în mod curent procedurile de testare a emisiilor în SUA, au aruncat în centrul atenției impactul autoturismelor asupra mediului și sănătății.
În timp ce statele membre ale UE, cum ar fi Marea Britanie, deschid sau iau în considerare să înceapă anchete referitoare la companie, oficialii Comisiei Europene au în vedere în prezent revizuirea Cărții Albe din 2011, documentul oficial al executivului pentru politica de transport. Viitoarea Conferință ONU privind schimbările climatice de la Paris, care va media discuțiile internaționale care vizează noi plafoane pentru încălzirea globală, pune presiuni suplimentare pe noile discuții.
Decarbonizarea
Domeniul transporturilor, inclusiv combustibilul vândut pentru transportul aerian și maritim internațional, e responsabil pentru un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din Europa, conform Agenției Europene de Mediu. Acesta este al doilea cel mai mare poluator al sectorului energetic, mașinile fiind cea mai mare sursă unică de emisii.
Decarbonizarea sectorului de transport a fost citată în planul Uniunii energetice al UE, dar cu detalii insuficiente. În 2016 este de așteptat ca executivul european să lanseze o comunicare privind reducerea emisiilor de CO2. Este posibil pachetul să includă obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025.
În timp ce parlamentarii, liderii din industrie și politicienii se întâlnesc la Bruxelles pentru forum, oficialii UE au în plan o revizuire a Cărții albe privind transporturile, care va fi supusă dezbaterilor. În timp ce tema Forumului este de a asigura un sistem fiabil, sigur și securizat de transport, scandalul Volkswagen a determinat o deturnare a discuțiior către emisii, care se vor afla pentru mult timp în atenția factorilor politici de decizie.
Standardele actuale ale UE privind emisiile vehiculelor sunt depășite. Cunoștințele de astăzi cu privire la impactul poluării aerului asupra sănătății umane, în special cu oxizi de azot, au relevat faptul că nu toate gazele periculoase sunt controlate. Și nu există nici o limită privind emisiile de metan provenite de la autovehicule, în ciuda faptului că efectul de seră al acestui gaz este de 23 ori mai puternic decât cel al CO2.
Camioanele, la fel de poluante ca autoturismele
Dar autoturismele nu sunt singura formă de transport care eliberează în atmosferă emisii de CO2. Camioanele vin din urmă și până în 2030 vor emite la fel de multe noxe ca și autoturismele, estimează organizațiile non-guvernamentale.
Proiecțiile spun că atât camioanele, cât și autobuzele, vor reprezenta 41% din emisiile climatice de transport rutier până în 2030, rivalizând cota autoturismelor de 47%, ca urmare și a scăderii acestiaîn urma obiectivelor de eficiență UE pentru vehiculele de pasageri.
Camioanele și autobuzele în prezent reprezintă mai puțin de 5% din vehiculele în circulație, dar emit 30% din emisiile de CO2 ale transportului rutier, conform grupului de lobby Transport & Environment, pe baza calculelor efectuate pe baza unor cifre UE.
Iar 2030 devine o dată deosebit de importantă. În luna octombrie a anului trecut, liderii UE au convenit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 40% până în 2030. Acest angajament constituie piatra de temelie a poziției de negociere a blocului pentru discuțiile climatice ale ONU, care au ca scop limitarea încălzirii globale la cel mult două grade peste nivelurile preindustriale.
Marea Britanie, Belgia, Țările de Jos și Slovenia au reiterat Comisiei Europene în iunie că este necesară limitarea emisiilor de CO2 pentru camioane, în cazul în care UE vrea să satisfacă obiectivele climatice pentru 2030.
La începutul acestei luni, Parlamentul European a reiterat această cerere într-un vot în plen, în timp ce Agenția Federală de Mediu din Germania a cerut, deasemenea, noi obiective privind reducerea CO2 pentru camioane, luna trecută.
„Standarde emisiilor de CO2 pentru autoturisme și camioane pentru 2025 sunt un element logic și esențial al eforturilor Europei de a realiza obiectivele sale climatice pentru anul 2030. Un obiectiv pentru 2025 va salva, de asemenea, bani drivere, de a crea locuri de muncă și de a reduce cheltuielile de petrolul importat – un win-win pentru economia UE și a mediului”, a declarat un purtător de cuvânt T & E.
„Jumătate din actuala 2021, 95g/km obiectiv nu este îndeplinită pe drumul din cauza manipularea teste de laborator. Un obiectiv pentru 2025 ar ajuta la realizarea reducerii emisiilor, beneficiindu-se de tehnologiile disponibile din belșug, în special de noile mașini hibride și vehiculele ușoare”.
Transportul aerian și maritim
Nu doar automobilele, camioanele și autobuzele contribuie la emisiile de CO2. Transportul aerian și maritim internațional este mult mai controversat și dificil de reglementat. În prezent, zborurile intra-UE sunt acoperite de sistem de comercializare a cotelor de emisii ale blocului (ETS). Începând cu anul viitor, ETS ar trebui să acopere toate zborurile din și înspre Europa – care se va dovedi extrem de controversat pentru țările din afara Europei.
UE așteaptă un feedback de la industria aviatică pentru a dezvolta un mecanism de piață pentru reducerea CO2 din aviație. Dar orice măsură de reducere a emisiilor din orice sector de transport, va fi dezbătută puternic.
Scandalul Volkswagen a umbrit credibilitatea tuturor sectoarelor privind emisiile, într-un an 2015 marcat de Conferința ONU privind schimbările climatice. Forumul transportatorilor de săptămâna aceasta este o oportunitate pentru industrie de a demonstra că este serioasă în atenuarea impactului asupra climei, într-un moment de analiză profundă a angajamentului său.