Anul trecut, ANRE a introdus o reglementare care obligă producătorii de energie regenerabilă să livreze energie la putere constantă precum un producător în bandă, altfel plătesc penalizări. Deşi autoritatea spune că ordinul are darul de a asigura parametrii tehnici ai sistemului, patronatele din sector l-au interpretat ca fiind abuziv şi speră că instanţa va vedea cazul prin prisma argumentelor lor.
Una dintre asociaţiile din sectorul energiei regenerabile, PATRES, speră că decizia instanţei în acest caz de “suprareglementare abuzivă” va fi favorabilă membrilor săi, a spus pentru energynomics.ro Martin Moise, vicepreşedintele organizaţiei.
“Ne aşteptăm la un verdict în primă instanţă până la jumătatea anului, sperăm favorabil. Acţiunea în instanţă deschisă de PATRES a fost comasată şi cu alte dosare având acelaşi obiect. Azi se poate vorbi de un proces mai larg unde contraparte la ANRE nu sunt doar producătorii reprezentaţi de PATRES, ci şi unii furnizori. Întregul sector de regenerabile e afectat de acest ordin, complet abuziv şi discriminatoriu, ordin care avantajează producătorii din surse clasice, majoritar deţinuţi de stat”, spune Martin Moise.
Circumstanţele şi propriile limite ale producţiei obligă producătorii de regenerabile să cumpere deficitul de energie de pe piaţa spot, o energie scumpă şi cu preţuri mai puţin predictibile. Energia tranzacţionată pe PZU a reprezentat mai bine de 44% din consumul net prognozat în decembrie 2015.
“Noi considerăm că obligaţia de a vinde în bandă este o suprareglementare abuzivă din partea statului care îşi favorizează indirect capacităţile de producţie. O centrală solară sau eoliană nu poate să livreze energie în bandă la putere constantă la oric oră din zi şi din noapte. Prin acest ordin se cauzează pierderi masive producătorilor din surse regenerabile, care pentru a umple banda trebuie să cumpere energie scumpă din PZU (Piaţa pentru Ziua Următoare – n.r.) atunci când nu pot produce.
Energia tranzacţionată în PZU, care este prin definiţie este o piaţă volatilă, a ajuns să reprezinte peste 44% din consumul net. Prin acest ordin preţul energiei a crescut artificial. Energia regenerabilă se plimbă virtual de mai multe ori în piaţă pentru a crea bandă fixă şi constantă, şi ajunge la consumator la un preţ mai mare. Astfel acest ordin şi această practică sunt în detrimentul consumatorului final, care într-o piaţă mai flexibilă ar plăti mai puţin pentru energie”, a declarat Martin Moise.
Introducerea tarifului feed-in a depăşit termenul legal fără explicarea motivelor
Sunt trei preocupări pe care reprezentanţii PATRES le au faţă de introducerea unui tarif fix garantat pentru energia regenerabilă produsă de instalaţii mici. Prima dintre ele priveşte încurajarea capacităţii suplimentare şi nenecesare de producţie, care nu ar putea fi generalizată decât prin costuri suplimentare.
O doua priveşte discriminarea pozitivă a microcapacităţilor în dauna marilor producători care deja nu-şi mai pot recupera investiţiile. “ANRE iniţial gândise feed-in tariff ca parte integrantă a schemei de ajutor cu certificate verzi, doar că în cazul micilor producători urmau să se acorde certificate verzi virtuale incluse în preţul la care furnizorul de ultima instanţă trebuie să cumpere energia produsă de aceste capacităţi”, a spus Martin Moise.
O a treia preocupare ţine de experienţa nefastă a investitorilor în unităţi mari. “Mai are cineva încredere să investească în acelaşi sector? Ce se va întâmpla cu aceste noi capacităţi când peste 2-3 ani se vor reduce şi pentru ele tarifele reglementate şi vor veni şi noii investitori cu bani de acasă pentru a susţine cheltuielile?”, se întreabă Moise.
Conform legii 122/2015, în termen de 120 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial, Guvernul la propunerea ANRE ar fi trebuit să emită o Hotărâre prin care să aprobe feed-in tariff.
“Echipa veche din Ministerul Energiei s-a opus constant ideii de feed-in tariff integrat în schema de certificate verzi prin care investitorii actuali sunt împinşi şi mai tare în groapă – poziţia noii echipe nu ne este cunoscută momentan. O soluţie ar fi o schemă separată de sprijin ca poziţie separată pe factura consumatorului final. Cred totuşi că în condiţiile actuale consumatorii nu ar fi de acord cu noi capacităţi”, a spus Martin Moise.
Excedentul de certificate verzi şi cota mică anuală obligatorie stabilită pentru acest an sunt alte două motive care dau insomnie investitorilor din sector.
“Numărul de certificate verzi raportate de OPCOM ca emise se referă la datele disponibile la finalul lunii noiembrie 2015, întrucât la data de 14 ianuarie Transelectrica încă nu raportase certificatele verzi emise pentru producția aferentă lunii decembrie. Raportarea se face, de regulă, după data de 25 a lunii următoare. Cum într-o lună se emit peste 1 milion de certificate verzi, totalul celor emise pentru 2015 va depăși 14 milioane, în timp ce excedentul din piață depășește 5 milioane. Întrucât în baza cotei mici, anul 2016 va fi și mai dezastruos, investitorii din sectorul energiei regenerabile se întreabă, retoric de altfel, ce se va întâmpla cu acest excedent uriaș de certificate verzi, pentru care deja au plătit impozitul în avans, chiar dacă nu se vând”, a concluzionat vicepreşedintele PATRES.