Ministerul Energiei intenționează să amendeze actul normativ privind constituirea și menținerea unui nivel minim de rezerve de ţiţei și de produse petroliere, arată anunțul deschiderii procedurii de consultare publică premergătoare formulării amendamentelor.
Prin îmbunătățirile pe care vor să le aducă legii 360/2013, reprezentații ministerului își propun ca noua formă a cadrului legislativ să asigure:
- respectarea obiectivelor prevăzute de directiva europeană privind obligaţia statelor membre de a menţinerea nivelului minim de rezerve de ţiţei şi/sau de produse petroliere;
- un cadrul de reglementare coerent, complet și precis în materia constituirii și menținerii unui nivel minim de rezerve de tiției și de produse petroliere;
- reglementarea drepturilor și obligațiilor Autorităţii Competente și operatorilor economici astfel încât să asigure desfășurarea relației între Autoritatea Competentă și operatorii economici care au obligația constituirii stocurilor într-o manieră profesionistă și lipsită de potențiale interpretări diferite, de către o parte sau alta, a prevederilor aplicabile în materia stocurilor de ţiţei și produse petroliere.
Ministerul Energiei supune dezbaterii publice atât definițiile care stau la baza formulării amendamentelor, cât și principiile care să ghideze constituirea noii forme a textului de lege. Observațiile pot fi transmise Ministerului până pe 15 martie 2016, la adresa de email [email protected].
Principiile propuse de Ministerul Energiei pentru formularea amendamentelor
- Obligația de stocare poate fi îndeplinită de către titularul obligației de stocare sau de către titularul delegat al obligației de stocare.
- Obligația de stocare poate fi îndeplinită prin:
a) constituirea și menţinerea stocurilor petroliere, de către titularul obligației de stocare, în depozite petroliere operate de către acesta sau, pe bază de contract de depozitare, de către alţi operatori economici autorizaţi;
b) constituirea şi menţinerea stocurilor petroliere, de către titularul delegat al obligaţiei de stocare, în depozite operate de către acesta sau, pe bază de contract de depozitare, de către alţi operatori economici;
- Dreptul titularilor obligaţiilor de stocare de a delega obligaţia de stocare, către alţi operatori economici care dispun de stocuri petroliere în exces şi/sau de capacitate de stocare proprie sau rezervată pe teritoriul Comunităţii.
- Delegarea obligaţiei de stocare poate avea loc doar cu autorizarea prealabilă a autorităţii competente.
- Interzicerea subdelegării obligaţiei de stocare.
- În cazul delegării obligaţiei de stocare, titularul obligaţiei de stocare rămâne răspunzător, faţă de autoritatea competentă, pentru realizarea obligaţiei de stocare.
- Stocurile de urgenţă vor putea face obiectul ipotecilor mobiliare, gajului şi executării silite.
- Notificarea autorităţii competente, de către titularul obligaţiei de stocare, în cazul în care:
a) asupra stocului de urgenţă s-a constituit o ipotecă mobiliară sau un gaj;
b) stocul de urgenţă face obiectul unei executări silite;
c) dreptul de folosinţă şi/sau dispoziţie asupra stocului de urgenţă a fost înstrăinat, indiferent de motivul sau forma înstrăinării;
- Notificarea autorităţii competente, de către titularul obligaţiei de stocare, în cazul în care acesta din urmă face obiectul unei proceduri de prevenire a insolvenței, de insolvență sau de faliment.
- Titularul obligației de stocare are obligația de reconstituire a stocului de urgență, în situaţia în care stocul de urgenţă este diminuat sau lichidat.
- Încetarea obligaţiei de stocare, în situaţia în care un operator economic, având calitatea de titular al obligaţiei de stocare, nu mai îndeplineşte condiţiile pentru a avea calitatea de titular de obligaţie de stocare şi în situaţia în care titularul obligaţiei de stocare intră în procedura falimentului.
- Obligaţia titularului obligaţiei de stocare de a evidenția distinct stocurile de urgenţă, faţă de cele comerciale sau de altă natură, inclusiv pentru stocurile de urgenţă pentru care a delegat obligaţia de stocare.
- Evidenţa stocurilor specifice şi a stocurilor de urgenţă, se ține de către autoritatea competentă, pe baza unor registre întocmite pentru fiecare categorie de stocuri, în parte, care vor cuprinde toate datele şi infomațiile în legătură cu titularii obligaţiilor de stocare, titularii delegaţi ai obligaţiilor de stocare şi stocurile de urgenţă şi care sunt în măsură să asigure, în mod rezonabil, Statul Român cu privire la modul de îndeplinire a obligaţiilor care îi revin.
- Obligaţia titularului obligaţiei de stocare ca, la cererea autorităţii competente, să furnizeze toate datele şi informaţiile legate de stocurile de urgenţă pentru care are obligaţia de stocare sau pentru care a delegat obligaţia de stocare.
- Introducerea în lege a condiţiilor sau limitelor suplimentare cu privire la posibilitatea menţinerii stocurilor de urgenţă şi a stocurilor specifice în afara României.