Reprezentanţii mediului privat şi cei ai companiilor s-au întâlnit în cadrul Energy Breakfast Club de miercuri, 11 mai, a doua ediţie dedicată mobilităţii electrice din România, după cea din noiembrie 2015. Andrei Iorgulescu, director general Proiecte în cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu, a prezentat stadiul programului guvernamental de sprijin pentru sector. Din partea ALD Automotive, Cătălin Olteanu şi Dana Popescu, de la BMWi, au destrămat cu argumente şi cifre cele mai rezistente mituri în legătură cu maşinile electrice.
75 de milioane de lei în 2016 de la AFM
Dialogul a fost deschis de către Andrei Iorgulescu, director general Proiecte în cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu, care are alocat pentru acest an 75.000.000 lei (credite de angajament) și 15.000.000 lei (pentru credite bugetare) categoriei de proiecte prin care se pot finanța mașinile electrice și stațiile de încărcare, conform prevederilor HG nr. 235/30.03.2016. Având în vedere prețurile stațiilor de încărcare de pe piața românească, prețuri care variază între 2000 de euro și 35.000 de euro, AFM estimează instalarea unui număr de 424 stații de încărcare lentă putere înaltă și 424 stații încărcare putere normală.
Andrei Iorgulescu a subliniat că „deocamdată, există interes doar din partea mediului privat, iar noi încercăm să atragem în asemenea proiecte şi autorităţile publice locale”. Fără a avansa un termen ferm pentru demararea programului, Andrei Iorgulescu şi-a exprimat speranţa ca programul să fie lansat în această vară.
În comentariile celor prezenţi la discuţii a apărut în mai multe rânduri ideea că, aparent paradoxal, piaţa mobilităţii electrice s-ar dezvolta mai bine în lipsa unor promisiuni repetate şi neconcretizate de ajutor din partea autorităţilor publice. Motivul principal este că potenţialii clienţi – cumpărători de maşini electrice, dar şi companii pregătite să înceapă instalarea de staţii de încărcare – sunt în expectativă, în aşteptarea unui subvenţii care poate îmbunătăţii considerabil analizele de business.
ALD Automotive mizează pe maşinile electrice
Cătălin Olteanu, director comercial la ALD Automotive România, a prezentat elementele esenţiale ale evoluţiei pieţei locale de maşini electrice, zonă în care ALD este unul dintre lideri la nivel european şi un deschizător de drumuri în România. De la o staţie de încărcare în 2011, acum sunt în ţară peste 50 de puncte de încărcare cu acces deschis publicului, cele mai multe din acestea permiţând inclusiv încărcarea gratuită a bateriei automobilului. Numărul autovehiculelor electrice şi hibrid vândute în România a urcat la 495, 2015, cu un avans de 110% faţă de volumul din 2014.
„Interesul faţă de maşinile electrice este foarte ridicat”, a subliniat Cătălin Olteanu, care a remarcat că rămân totuşi multe elemente necunoscute publicului larg. De exemplu, bateria hibridului sau a unui autovehicul electric NU trebuie înlocuită. Potrivit lui Cătălin Olteanu, păstrată la un nivel de încărcare de 40-60%, bateria unui autovehicul hibrid durează peste 100.000 de kilometri, în funcție de marcă, în vreme ce bateriile pentru autovehiculele electrice sunt concepute pentru a rezista cel puţin 10 ani sau 160.000 de kilometri.
Reprezentantul ALD Automotive consideră că ieşirea din cercul vicios – nu avem staţii, pentru că nu avem suficiente maşini, respectiv nu avem maşini pentru că nu sunt suficiente staţii – o reprezintă creşterea vânzărilor de maşini. „Pentru dezvoltarea reţelei de staţii de încărcare dintr-o ţară este nevoie ca mai întâi să existe autovehicule electrice, şi nu invers”, susţine Cătălin Olteanu. Calculele realizate de ALD Automotive arată că atunci când se ia în calcul costul total de proprietate (TCO), autovehiculele electrice şi hibrid NU sunt mai scumpe decât cele cu motoare termice, iar avantajele de status şi leadership sunt dintre cele mai consistente.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN OLTEANU
BMW i3 – singurul automobilul premium electric din România
Dana Popescu, brand manager BMWi s-a referit la trei mituri şi idei preconcepute care persistă în legătură cu maşinile electrice.
1. Maşinile electrice pot fi folosite în România, chiar dacă nu avem infrastructura dezvoltată
Dana Popescu a arătat, susţinută de studii realizate în Germania, că automobilele electrice sunt folosite preponderent ca maşini de oraş, iar distanţa medie parcursă zilnic în Europa este de 40-45 km. „Cu încărcare de acasă, 60% din utilizatorii de automobile electrice nu au încărcat automobilul nici măcar o dată de la infrastructura de staţii publice”, a declarat Dana Popescu. Astfel, există o categorie clară de clienţi care pot utiliza zilnic automobilele electrice, chiar şi fără o infrastructură dezvoltată. „Portretul clientului este următorul: locuieşte la casă sau într-un complex imobiliar cu loc de parcare, poate încărca automobilul de acasă, inclusiv gospodăriile cu două sau mai multe automobile, folosite pentru naveta zilnică acasă-birou”, a explicat reprezentanta BMWi.
2. Maşinile electrice nu sunt scumpe
Costul tehnologiei a scăzut şi este în scădere, iar costurile de utilizare sunt semnificativ mai mici decât în cazul autovehiculelor tradiţionale, a subliniat Dana Popescu, care a insistat că preţul nu este singurul criteriu de achiziţie, la fel de importante fiind raportul calitate / experienţă / preţ.
3. Oficialităţile pot susţine piaţa de automobile electrice prin subvenţii de achiziţie şi alte facilităţi
Norvegia, California şi Olanda sunt fiecare în parte exemple de state care au pus în practică ample programe de susţinere, pe modele diferite: la nivel naţional: subvenţie, taxe reduse, susţinerea programelor de staţii de încărcare; la nivel local: locuri de parcare, susţinerea programe de staţii de încărcare, acces pe benzi de mijloace de transport în comun. Concluzia este că „acolo unde există susţinere din partea oficialităţilor, piaţa de automobile se dezvoltă rapid. Acolo unde nu există susţinere, piaţa stagnează”, a concluzionat Dana Popescu.
Dana Popescu a prezentat modelul BMW i3 ca un automobil ideal pentru drumurile zilnice în oraş, dar şi programul BMWi SERVICII 360° ELECTRIC, care răspunde tuturor nevoilor şi temerilor pe care le-ar putea avea potenţialii clienţi.
DESCARCĂ PREZENTAREA DANEI POPESCU
Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 50 de experţi, reprezentanți ai: ABB, Electrica Furnizare SA, afaplan Engineering, C&C Group Company, Safetech, Vestra, Can Power, Marc and Sons, Asociaţia KNX, Cabur, CEMS, Colliers, Eco Therm, EFdeN, Electrica Furnizare, Elektra Invest, ENERGY CONTROL, ENERO – Centrul pentru Promovarea Energiei Curate şi Eficiente în România, ENGIE Servicii S.R.L., Gewiss, Golden Light , Guna & Rosh Construct, Hoval, LINDAB, Marsh România, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Energiei, MT&T Property Management, Next Gen, Ridgid Tools, Roa Grup, Romexpo, SII România, Skanska, Unilever, Vestas.
Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ALD Automotive, BMWi, Consiglieri, Ridgid, SGS România. În continuarea parteneriatului pe termen lung cu energynomics.ro, Cezar Ionaşcu, Head of Sales la Consiglieri, i-a iniţiat pe cei prezenţi în lumea Consiglieri, cu ideile de bază despre secretele de imagine pe care fiecare domn ar trebui să le cunoască.
Participare
În 2016, energynomics.ro îşi propune să mai organizeze cel puţin încă 6 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse pot fi accesate aici.
Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne poți scrie la office aata energynomics.ro pentru a solicita o invitație!
Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.
Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.
Clubul se închide la ora 13.