Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) spune că statul nu a restituit nici măcar 2% din suma prevăzută pentru acest an, în cazul supraacizei la motorină.
Astfel, UNTRR solicită Guvernului suplimentarea bugetului real disponibil pentru plata restituirii supraaccizei pentru operatorii de transport rutier, după ce în 2016 în bugetul de stat era prevăzută suma de 643,2 milioane de lei, iar în mod real MFP a alocat 10 milioane lei (aproae 1,55%), sumă deja utilizată, se arată într-un comunicat al Uniunii citat de Agerpres.
“UNTRR semnalează faptul că bugetul de stat în România este alcătuit după un standard dublu, după ce oficial, pe hârtie, au fost alocaţi 643,2 milioane lei pentru rambursări de supraacciză la motorină în acest an, iar în practică, pentru plăţi, au fost prevăzuţi 10 milioane de lei pentru 2016, sumă epuizată din luna mai 2016, şi solicită Guvernului rectificarea bugetului real în vederea onorării plăţilor mult întârziate prin creşterea sumei de la 10 milioane lei la o valoare cât mai apropiată de suma bugetată de 643,2 milioane lei”, se arată în comunicatul citat, conform economica.net.
Transportatorii acuză faptul că, pentru al treilea an consecutiv, statul român nu restituie către transportatori sumele bugetate la început de an în contul supraaccizei, ceea ce dovedeşte încă o dată că această facilitate este nefuncţională şi că supraacciza la combustibili trebuia eliminată, începând cu 1 ianuarie 2016, aşa cum prevedea iniţial Codul Fiscal.
“În perioada ianuarie – decembrie 2015, s-au restituit numai 15,52 milioane lei (3,43 milioane euro) către transportatori, sumă aferentă pentru 615 de cereri, deşi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro) – procentual 2,478%! În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar în luna decembrie au fost făcute plăţi, când au fost plătite 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45%”, se mai arată în comunicat.
În aceste condiţii, transportatorii susţin că sistemul nu funcţionează în mod real, urmăreşte doar ca Ministerul Finanţelor Publice “să facă venit din acciză la final de an exact suma alocată pentru restituiri, dar neplătită”.
“În mod firesc trebuie anunţat momentul final al acestei “scheme” şi trebuie prevăzute sume suficiente pentru onorarea plăţilor. Din păcate în România statul şi-a făcut o tradiţie din păcălirea contribuabililor, însă este foarte surprins când contribuabilii de rând, sufocaţi de birocraţie, sunt nevoiţi uneori să încerce să păcălească statul din raţiuni de supravieţuire”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Totodată, Uniunea solicită Ministerului Transporturilor ca, pentru corecta informare a transportatorilor, să fie făcute demersuri pentru publicarea bugetului disponibil în fiecare trimestru pentru efectuarea de rambursări de către Ministerul Finanţelor Publice.
“În acest fel, firmele de transport îşi vor lua deciziile corespunzătoare referitoare la locul unde vor alimenta”, se subliniază în comunicatul citat.