Acasă » Interes general » Rezultatele companiilor energetice au dezamăgit investitorii, deocamdată nu sunt perspective de creștere (analiză Tradeville)

Rezultatele companiilor energetice au dezamăgit investitorii, deocamdată nu sunt perspective de creștere (analiză Tradeville)

25 august 2016
Analize
energynomics

Producătorii locali au marcat noi scăderi ale veniturilor și profitabilității, nereuşind să capitalizeze oportunităţile de pe pieţele internaţionale, unde petrolul și gazele naturale s-au numărat printre materiile prime care au consemnat reveniri spectaculoase de preț în trimestrul al doilea, după minimele atinse în februarie.

Astfel, rezultatele financiare din trimestrul al doilea au dezamăgit investitorii, acțiunile OMV Petrom, cea mai mare companie listată din România, consemnând o scădere de 3,6% în ziua următoare raportării, în timp ce titlurile Romgaz au rămas în zona minimelor atinse de la listare şi până în prezent. În plus, există serioase semne de întrebare cu privire la capacitatea preţului acțiunilor OMV Petrom de a crește semnificativ și, mai ales, sustenabil, față de cotațiile actuale, în timp ce în cazul Romgaz sunt șanse minime pentru un trend ascendent puternic al prețului acțiunilor, deși nu sunt excluse episoade de creșteri speculative.

Reacția investitorilor a fost determinată de faptul că aceștia anticipau un efect pozitiv al revirimentului prețului petrolului asupra rezultatelor OMV Petrom din trimestrul al doilea, însă acestea au continuat să se deterioreze, deși compania a continuat programul de reducere de costuri. Nici perspectivele pentru trimestrele următoare nu sunt prea optimiste, în condițiile în care este de așteptat ca potențialul de creștere durabilă a prețului petrolului să fie limitat din cauza presiunilor continue atât la nivel de cerere, cât și de ofertă.

Producătorul de gaze Romgaz a continuat tendința de scădere a veniturilor și profitabilității consemnată după maximele atinse în 2014. Producția de gaze naturale a scăzut cu 6% în primul semestru, din cauza vremii călduroase de la începutul anului și a diminuării cererii din partea clienților industriali şi s-a suprapus peste nivelul redus al prețurilor atins la începutul anului. Deși compania nu a reușit să beneficieze de revenirea prețurilor în trimestrul al doilea, și-a menținut marjele de profit aproape constante și și-a atins țintele bugetate la nivel semestrial.

Producătorii de energie electrică sunt afectați la rândul lor de reducerea prețurilor, astfel că o scădere de o singură cifră a producției a ajuns să facă diferența dintre profit și pierdere. Nuclearelectrica, singurul producător de energie nucleară local, a raportat o scădere cu 6% a producției de energie, ca urmare a opririi uneia dintre unitățile centralei nucleare pentru o perioadă dublă față de cea obișnuită. Compania a fost nevoită să vândă o cantitate mai mare de energie pe piața pe termen scurt, unde prețurile au scăzut cu 7%, astfel că a înregistrat prima pierdere operațională după listare. Într-un scenariu optimist, chiar dacă Nuclearelectrica reușeste să revină pe profit la nivel anual, acesta va fi la nivelurile din 2011-2012, cu dividend neglijabil, ceea ce face dificilă o revenire a prețului acțiunilor în a doua jumătate a anului.

În ceea ce privește companiile de utilități, rezultatele semestriale reflectă în principal înăsprirea cadrului de reglementare, în condițiile în care Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a început să penalizeze ratarea țintelor de investiții prin tăieri de tarife. Astfel, în primul semestru au reușit să marcheze creșteri ale veniturilor sau profitului doar acele companii care au compensat scăderea tarifelor prin creșterea cantităților transportate, cum a fost cazul Electrica.

În pofida fundamentelor mai slabe, nu sunt aşteptate totuși corectii agresive ale acțiunilor companiilor de utilități în perioada următoare. Cel mai probabil, acestea vor rămâne printre cele mai generoase plătitoare de dividende și anul viitor, în contextul legii care le obligă să distribuie măcar jumătate din profituri, iar investitorii le pot păstra în portofoliu cel puțin pentru caracterul defensiv.

Despre Tradeville

Tradeville este lider de piaţă în online trading, fiind prima companie din România care a dezvoltat o platformă de tranzacţionare online, ceea ce a consacrat-o ca fiind singurul intermediar care, în ultimii zece ani, s-a menţinut în top zece al intermediarilor de retail de la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) și pe primele două poziții în rândul caselor de brokeraj după cifra de afaceri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *