ALD Automotive este de 11 ani unul dintre principalii promotori ai leasing-ului operaţional în România şi de ani buni partener al energynomics.ro. Una dintre tendinţele momentului, alături de digitalizare şi maşina electrică, este telematica şi am discutat cu Frédéric Banco, Director General al ALD Automotive, pentru a afla mai multe despre oportunităţile pe care acest tip de servicii le aduce pentru administratorii de flote.
Stimate domnule Frédéric Banco, dincolo de avantajele implicite pe care le are leasingul operațional, o companie ca ALD Automotive urmăreşte şi propune servicii adiţionale, precum cele de telematică, un concept încă puţin cunoscut şi în permanentă evoluţie. Vă rog să ne descrieţi succint ce anume intră sub umbrela acestui concept, din perspectiva ALD Automotive şi a clienţilor săi.
Unul dintre obiectivele principale pe care ALD Automotive le are în vedere se referă la oferirea de servicii personalizate clienţilor noştri, corporate sau IMM, iar acest principiu a mers de-a lungul timpului în paralel cu dezvoltarea de soluţii integrate din sfera digitală şi nu numai, care să ofere atât managerilor de flote cât şi utilizatorilor finali o experienţă cât mai plăcută, cât mai facilă în ceea ce priveşte produsele noastre. În sensul acesta, compania noastră este pe piaţa locală unul dintre primii promotori ai conceptelor şi trendurilor internaţionale la care clienţii corporate îndeosebi sunt din ce în ce mai atenţi şi mai receptivi. Vorbim despre „înverzirea” flotei de autovehicule, îmbunătăţirea siguranţei conducătorilor prin cursuri şi evenimente dedicate, platforme digitale complexe pentru administrarea flotelor şi optimizarea TCO (total cost of ownership), precum şi de parteneriate de tip White Label şi servicii dedicate de consultanţă.
Telematica este într-adevăr unul dintre trendurile internaţionale ale momentului în industria auto şi cea a leasingului operaţional, în particular. Tehnologia reprezintă un mix între telecomunicaţii, respectiv transmiterea de date de la baza senzorilor de bord ai vehiculului, şi informaţiile de la sistemul global de poziţionare (GPS), şi anume timpul şi locaţia, care permit managerilor de flote să monitorizeze performanţa conducătorilor, comportamentul în trafic şi vehiculele acestora. În multe state europene vom regăsi sisteme anume concepute şi implementate în acest sens, în vreme ce în România această tendinţă este abia la început de drum. Conceptul de telematică are implicaţii şi avantaje dincolo de simpla monitorizare prin GPS a autovehiculelor şi a rutelor acestora întrucât astfel de sisteme dedicate permit extragerea unor rapoarte complexe, luarea de decizii în vederea optimizării flotei şi a modului de întrebuinţare. Aşadar, managerii de flote pot identifica metode imediate de optimizare a costurilor prin acţiuni precum eficientizarea rutelor parcurse sau investiţii în cursuri de condus preventiv pentru utilizatori, sau pot monitoriza şi acţiona în timp real în eventualitatea unor intervenţii tehnice ale autovehiculelor. Totodată, în implementarea sistemelor de telematică, trebuie avut în vedere faptul că fiecare flotă diferă în particularităţi şi nevoi, la fel cum şi profilul clienţilor este foarte divers. De aceea, este util ca managerii de flotă să urmărească nişte obiective prestabilite odată cu luarea deciziei de a implementa un sistem de telematică.
Din perspectiva ALD Automotive, beneficiul major al implementarii unei solutii de telematica este acela ca ofera o bază de date integrata care permite luarea unor decizii într-un timp mult mai scurt. Informaţiile astfel colectate pot duce la analize complexe care, în final, pot scădea de exemplu TCO-ul prin optimizarea costurilor alocate combustibilului datorită raportărilor reale ale consumului. De asemenea, monitorizarea autovehiculelor şi a rutelor parcurse de acestea duce la creşterea siguranţei conducătorilor auto şi, în acelaşi timp, au ca rezultat stimularea productivităţii, precum şi îmbunătăţirea relaţiei pe care clienţii o au cu partenerii lor datorită optimizării timpilor parcurşi între distanţe în cazul flotelor comerciale. Ne dorim ca lucrurile să înceapă să prindă contur în această direcţie şi local, întrucât este evident faptul că telematica poate genera schimbări favorabile pentru toţi actorii implicaţi.
Care sunt serviciile de telematică mai bine înţelese şi mai cerute în România?
Una dintre cele mai des întâlnite idei preconcepute cu privire la telematică este aceea potrivit căreia angajatorii îşi controlează angajaţii. Percepţia corectă ar trebui să fie mai degrabă în direcţia preocupării companiilor cu privire la siguranţa fiecărui conducător, întrucât, aşa cum spuneam, astfel de sisteme permit managerilor de flote să aibă acces la date privind eficienţa autovehiculului, la starea sa de funcţionare, la comportamentul în trafic al utilizatorului. Mai exact, sistemul semnalează şi înregistrează manevrele bruşte, precum accelerarea sau frânarea, iar în urma analizei datelor, managerul de flotă poate concluziona dacă este vorba despre circumstanţe fortuite sau, mai degrabă, despre un stil de condus agresiv, care, în final poate fi corectat prin diverse măsuri luate de către companie.
Aşadar, cu ajutorul telematicii clienţii pot avea acces la o gamă foarte diversă de informaţii despre flota aflată în administrare. Valoarea adăugată a acestor date este adusă de integrarea şi interpretarea lor de către managerii de flote care vor putea în acest fel să ia decizii informate şi argumentate prin care pot genera beneficii adiţionale la nivelul organizaţiei – optimizarea costurilor şi rutelor, reducerea numarului de accidente.
Cât de rapid preia piaţa din România tendinţele manifestate deja pe alte pieţe? Care sunt evoluțiile de la nivel internațional către care anticipaţi că se vor îndrepta şi clienţii la nivel local din perspectiva telematicii?
Pe baza experienţei locale, piaţa din România urmăreşte îndeaproape trendurile internaţionale. ALD Automotive monitorizează cele mai noi tendinţe din dorinţa de a le putea propune clienţilor noştri servicii şi produse de leasing operaţional care să răspundă cât mai bine nevoilor de mobilitate pe care aceştia le au. De asemenea, gradul de penetrare al acestor trenduri este impus şi de nivelul de cunoaştere şi înţelegere a beneficiilor pe care le pot aduce propriilor business-uri, iar în acest sens, clienţii companii multinaţionale au fost cei care au dat tonul şi în România.
În luarea deciziei de a contracta servicii de telematică, recomandarea pe care o facem clienţilor noştri este ca în primul rând să îşi stabilească foarte clar obiectivele pe care le au cu privire la telematică şi ce impact se aşteaptă ca aceasta să aibă asupra organizaţiei. În mod cert, siguranţa conducătorilor auto alături de optimizarea costurilor vor fi două dintre principalele direcţii pe care clienţii locali le vor lua în considerare în contractarea serviciilor de telematică.
Telematica înseamnă şi control asupra costurilor cu carburanţii?
Telematica este un instrument de management care pe baza înregistrării unor date precise referitoare la comportamentul utilizatorilor în trafic poate aduce în mod cert valoare adăugată unei companii. Controlul privind cheltuielile realizate cu carburanţii este unul dintre beneficiile majore pe care telematica le poate genera alături de un nivel de siguranţă îmbunătăţit pentru conducătorii auto. Pe de-o parte, conducătorii auto pot deveni mai responsabili, conduc mai sigur, reduc viteza şi implicit scade numărul de accidente, ceea ce, per ansamblu, generează reducere de costuri. Pe de altă parte, prin modificarea comportamentului utilizatorilor la volan, prin bugetări mai exacte ale nevoilor de carburant, costurile cu combustibilul se reduc, creşte operativitatatea şi se reduce gradul de uzură al autovehiculului, aspect care, pentru o companie, poate însemna optimizarea resurselor.
Concluzionând, comportamentul în trafic al conducătorului auto este printre principalii factori care pot duce la reducerea costurilor pentru carburanţi, care, la randul lor deţin o pondere considerabilă în ansamblul TCO. Numeroase studii au demonstrat că îmbunătăţirea eficienţei carburanţilor este direct legată de încurajarea ajustării stilurilor de condus, care, în cele din urmă, conduce şi la protecţia mediului, un aspect faţă de care ALD Automotive este direct legată prin acţiunile dedicate pe care le-a iniţiat. Totodată, sistemele de telematică permit monitorizarea rutelor parcurse de autovehicule, iar în urma analizelor, managerii de flote pot optimiza aceste trasee pe baza unor criterii precum: durată şi costuri implicate, intensitatea traficului sau starea drumurilor respective.
Ce rol îşi propune să joace ALD Automotive în piaţa de servicii de telematică din România?
ALD Automotive a anticipat deja acest trend internaţional spre care considerăm că este natural să ne orientăm şi în România pentru a le putea oferi clienţilor posibilitatea de a beneficia pe deplin de toate avantajele serviciilor de leasing operaţional. În prezent, avem în portofoliu clienţi care îşi monitorizează flotele auto prin sisteme de telematică şi din această perspectivă, precum şi din cea menţionată anterior, ne dorim să continuăm să construim pe acest segment. Mai mult decât atât, consultanţii noştri au un rol foarte important în explicarea conceptului şi a beneficiilor pe care le poate aduce profilelor diferite de clienţi, deoarece, aşa cum spuneam, obiectivele în ceea ce priveşte serviciile de telematică pot fi destul de diverse în funcţie de mai mulţi factori: dimensiunea business-ului, profilul de activitate, indicatori urmăriţi şi aşa mai departe.
_________________________________
Articolul integral poate fi citit în numărul din decembrie 2016 al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești numărul următor (martie 2017), în format tipărit, scrie-ne la adresa office [at]energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție.