Aeroporturile internaționale Henri Coandă din Otopeni și Traian Vuia din Timișoara au fost incluse într-un program european, potrivit căruia, în 2030, ar trebui să poată oferi aeronavelor posibilitatea de a se alimenta cu carburanți bio, a declarat Luminița Ivan, expert în cadrul Ministerului Transporturilor, direcția Transport Aerian.
„Au fost selectate două aeroporturi din România să participe la acest program: Henri Coandă din Otopeni și Traian Vuia din Timișoara. Aceste două aeroporturi ar trebui, până în 2030, să își dezvolte infrastructura astfel încât să poată să pună la dispoziție combustibili alternativi ecologici pentru aeronavele care deja vor folosi acest combustibil. Deci dacă vor ateriza pe aceste două aeroporturi, acestea vor trebui să pună la dispoziție combustibil alternativ”, a spus Ivan, conform Agerpres.
Potrivit acesteia, deocamdată nu este obligatorie folosirea biocarburantului în aviație.
„Deocamdată nu va fi obligatorie folosirea biocarburantului în aviație, pentru că într-adevăr pot afecta motoarele pe o perioadă îndelungată. Însă s-au făcut studii, KLM și Air France au făcut zboruri utilizând cooking oil, acel ulei de gătit, în combinație cu combustibilul folosit acum și s-a demonstrat că această metodă ar fi viabilă. Dar momentan nu va fi obligatoriu”, a mai spus reprezentanta Ministerului Transporturilor.
La nivelul Uniunii Europene, sectorul aviatic a luat măsuri de limitare și reducere a emisiilor de dioxid de carbon, în condițiile în care sectorul aviației reprezintă aproximativ 2% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, iar, în ritmul de dezvoltare al sectorului aviației, nivelul emisiilor de dioxid de carbon din acest domeniu va crește cu aproximativ 3-4% pe an.
„Astfel, în cadrul Adunării Generale Organizației Internaționale a Aviației Civile (OACI) din 2010 a fost adoptată o rezoluție prin care statele membre se angajează să aibă o creștere a eficienței utilizării combustibilului de 2% pe an”, a mai spus Ivan.
Recunoscând necesitatea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, OACI a convenit asupra unui obiectiv colectiv până în 2020 de plafonare a acestor emisii provenite din aviația internațională, acceptând totodată că statele membre ale Uniunii Europene (UE) sau organizațiile regionale pot implementa măsuri mai ambițioase pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, se arată în Planul național de acțiune privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniul aviației civile pentru perioada 2011-2020.