Acționarii Conpet văd listarea la categoria I a Bursei de Valori București (BVB) ca o măsură obligatorie pentru a crește vizibilitatea companiei în vederea obținerii de finanțare pentru proiectele de investiții. În plus, intrarea în prima ligă va pune presiune suplimentară asupra managementului pentru dezvoltarea afacerii, creșterea performanței și menținerea unei transparențe ridicate.
Acţiunile operatorului sistemului naţional de transport al produselor petroliere Conpet Ploieşti (COTE) au fost transferate începând cu 5 septembrie de pe piaţa Rasdaq la Categoria I a BVB.
„Având în vedere obiectivele de dezvoltare ale companiei, care includ noi investiții și proiecte pe termen lung, considerăm că cea mai facilă și avantajoasă modalitate de finanțare a unor astfel de proiecte este finanțarea pe piața de capital”, au declarat reprezentanții Conpet pentru energynomics.ro.
În momentul în care ești acolo unde sunt marile companii, modalitatea de comportament a companiei în ansamblu și a managementului în mod special este alta.
Primul obiectiv al Conpet este interconectarea sistemului național la sistemele regionale și în perspectivă la cel european. În prezent, compania exploatează reţeaua naţională de conducte de transport petrol, etan şi gazolină, având concesionat sistemul de conducte care aparţine statului român. Conpet operează 3.800 de kilometri de conducte care traversează 24 de judeţe ale ţării, fără a fi conectate cu reţeaua europeană de transport de ţiţei.
Interconectarea – o șansă pentru creșterea gradului de utilizare
Sistemul de transport operat de Conpet este utilizat în proporție de 20%. În ultimii trei ani, gradul de utilizare al rețelei de transport se menținut constant în apropiere de acest nivel. În 2010, sistemul de transport era utilizat în proporție de 22%, înregistrând o ușoară creștere în anul 2011 (23%), iar în anul 2012 sistemul a fost utilizat în proporție de 21%.
Cantitatea transportată din sursă internă a rămas aproximativ aceeași, în timp ce transportul țițeiului din import a cunoscut o linie descendentă. În consecință, ponderea intern/import în structura transportului a urcat de la 62%, în 2010, la 75%, în 2012.
Principalii clienți ai Conpet sunt operatorii de rafinării din România. În funcție de volumele tranzitate, OMV Petrom conduce cu o pondere de 66%. Urmează
Petrotel-Lukoil (31%) și Rompetrol Rafinare (3%).
Afaceri puternic lovite de criză
Criza economică a făcut ca volumele de ţiţei transportate anual să scadă la jumătate în ultimii cinci ani. Astfel, dacă în anul 2008 prin conductele Conpet au fost transportate aproximativ 12,3 milioane de tone de produs petrolier, în anul 2012 aceste cantităţi au scăzut la jumătate. Cifra de afaceri a companiei a scăzut cu peste 10 milioane de euro în 2012 faţă de anul 2008, iar numărul salariaţilor s-a redus cu 400 faţă de 2008, până la mai puțin de 1.800.
În momentul de faţă este clar că sistemul este subexploatat
„În momentul de faţă este clar că sistemul este subexploatat” a afirmat directorul general al Conpet. Cantităţile de petrol transportate anul trecut de Conpet au fost de aproximativ 4 – 4,5 milioane tone ţiţei de producţie internă la care se adaugă aproximativ 1,5 – 1,6 milioane tone petrol de import.
Liviu Ilaşi a explicat că motivul scăderii cantităţilor transportate de Conpet îl reprezintă închiderea mai multor unităţi economice cu care compania avea contracte, respectiv Arpechim, Astra Ploieşti, Rafo, rafinăria din Câmpina şi cea de la Suplacu de Barcău.
Capacitatea de transport a Conpet este în prezent de 27,5 milioane de tone pe an, aproape identică celei complet utilizate în anul 1989; atunci, prin conductele companiei române de transport al ţiţeiului au trecut 28 de milioane de tone de petrol, dintre care 20 de milioane de tone din import şi restul din producţia internă.
200 de milioane de euro pentru oleoductul Piteşti – Pancevo
Conpet lucrează la interconectarea reţelei de conducte pe care operează la sistemul european. După două runde de discuții cu oficiali Nis Gazprom Neft și Transnafta din Serbia s-a decis înființarea unei companii de proiect și realizarea studiului de fezabilitate pentru realizarea conductei.
Oleoductul Constanţa – Piteşti – Pancevo ar urma să asigure alimentarea rafinăriei din Serbia, prin prelungirea conductelor Conpet dintre Constanţa și Piteşti, care în momentul de faţă sunt subutilizate. Pe viitor, conducta ar putea fi extinsă de la Pancevo până la rafinăria Bosanski Brod, situată în Bosnia.
Conducta ar urma să aibă peste 320 de kilometri lungime, dintre care aproximativ 280 pe teritoriul României, iar restul pe teritoriul Serbiei, iar construirea ar costa peste 200 de milioane de euro.
Oleoductul ar urma să aibă o capacitate de transport de 7,5 milioane de tone anual şi ar urma să aprovizioneze cu petrol rafinăria de la Pancevo, al cărei acţionar majoritar este Gazprom Neft.
Investiții de întreținere de 14 milioane de euro pe an
Pentru anul 2013, CONPET a programat investiții de 62,3 milioane de lei, din care 16 milioane din fonduri proprii. 6,5 milioane de lei vor merge către înlocuirea a 6,5 kilometri de conducte, iar restul pentru introducerea unui sistem de detectare și localizare a scurgerilor pentru tronsonul Videle-Cartojani-Ploiești, cu scopul de a reduce pierderile și costurile de ecologizare.
Proiectul va continua și în 2014, când sunt programate investiții de 64,7 milioane de lei, din care, încă o dată, 16 milioane vor proveni din profitul înregistrat de companie. Alte trei operațiuni vor continua din 2013:
– modernizarea liniilor radioreleu microunde și introducerea acestora în stația Cireșu
– modernizarea sistemului de protecție catodică pentru conductele de transport țiței Bărbătești-Ploiești (F2 și F2)
– modernizarea sistemului SCADA
Conpet a înregistrat o creștere a profitului net de 25,73% în semestrul I al anului 2013, față de semestru I din 2012, datorată unor profituri conjuncturale obținute din venituri suplimentare, neprogramate, cum ar fi transportul unor cantități de produse peste nivelul contractat cu beneficiarii. Totuși, pentru acest an, conducerea CONPET și-a propus obținerea cel puțin a profitului net estimat în buget.
Liviu Ilași candideaza la propria succesiune
Conpet este una dintre companiile aflate pe lista Guvernului pentru introducerea așa-numiților manageri „privați”.
Termenul de depunere a candidaturilor pentru poziția de administrator executiv/nexecutiv s-a prelungit până la data de 14 septembrie. Actualul director executiv a depus dosarul pentru a ocupa acesta poziție, în urma unei selecții.
Ministerul Economiei, care controlează 58,71% din capitalul Conpet, l-a numit Liviu Ilași în poziția de director general al Conpet în decembrie 2012, înlocuindu-l pe Nicolae Alexandri, care a demisionat după ce a fost ales deputat de Prahova din partea USL. Liviu Ilași a mai deţinut funcţia de director, dar şi de preşedinte al Consiliului de Administraţie la Conpet, în perioada februarie 2005 – martie 2009.
În vârstă de 49 de ani, Ilași s-a angajat la Conpet imediat după absolvirea Institutului de Petrol și Gaze din Ploiești, în 1989 și a lucrat constant pentru companie, unde a ocupat pe rând funcțiiler de inginer, șef sector, șef compartiment, șef serviciu, director general.