Ministerul Energiei a emis, în 15 septembrie 2017, autorizația de construire a conductelor de transport al gazelor naturale pe ruta Onești-Gherăști și Gherăști-Lețcani. Cele două conducte, cu o lungime totală de 169 kilometri, urmează să fie conectate la gazoductul Iași-Ungheni (Republica Moldova), a anunțat instituția. Dezvoltarea infrastructurii de transport al gazelor naturale în zona de Nord-Est a României (în județele Bacău, Neamț și Iași) va îmbunătăți aprovizionarea cu gaze a consumatorilor din regiune și va asigura capacitatea de transport către Republica Moldova.
Proiectul are două obiective: în primul rând, construcția tronsonului Onești-Gherăști (cu o lungime de 104 kilometri) și realizarea conductei Gherăști-Lețcani (cu o lungime de 65 kilometri). Pe lângă aceste două conducte, proiectul prevede și construirea a două stații de comprimare, la Onești (jud. Bacău) și Gherăști (jud. Neamț).
Prin realizarea acestui proiect se completează conductele existente în vederea creșterii capacității de transport al gazelor în special în perioada de iarnă. “Este a doua autorizație de construire pe care Ministerul Energiei o emite în acest an: după proiectul BRUA, am reușit ca prin structura pe care am înființat-o în cadrul ministerului, să asigurăm condițiile începerii lucrărilor și la conductele din Nord-Estul României. Realizarea acestui proiect pregătește momentul în care România va începe exploatarea rezervelor de gaze din Marea Neagră și contribuie la consolidarea infrastructurii pentru BRUA.
„De asemenea, realizarea acestui proiect va crea premizele unei noi piețe de desfacere a gazelor către Republica Moldova, la un debit de 1,5 miliarde de metri cubi de gaz pe an. Totodată, noile conducte vor putea asigura o presiune compatibilă cu cea din sistemul de gaze al Republicii Moldova, astfel că, la graniță va fi asigurată o presiune de 38 bar”, declară ministrul Energiei, Toma Petcu.
Construcția efectivă a celor două conducte este estimată să înceapă în 2018, iar intrarea în operare este programată pentru 2019. Beneficiarul investiției este Transgaz, iar costurile proiectului sunt estimate să ajungă la 131,7 milioane de euro, dintre care 47 de milioane de euro vor fi reprezentate de fonduri nerambursabile.