Deși România este departe de a fi efectuat investițiile prognozate în urmă cu câțiva ani în domeniul eficienței energetice, variațiile prețului electricității determină tot mai mulți jucători să ia în calcul astfel de soluții, susține Doina Vornicu, director operațional (COO), CEZ România. ”Nu suntem în punctul de progres la care ne-am fi așteptat. Instituțiile, autoritățile și consumatorii nu sunt convinse de utilitatea unor astfel de investiții. Iar atât timp cât business case-ul nu este pozitiv, sau nu reușim să convingem că se economisesc bani cu adevărat din asta, nimeni nu va investi”, spune Vornicu.
În plus, există și bariere legislative în calea unor astfel de investiții.
”Parteneriatul public-privat nu funcționează și probabil că până nu va funcționa nu vom reuși să facem pași în această direcție. Însă, pe de altă parte, din ce în ce mai multă lume începe, din cauza variației de cost a prețului energiei electrice, să se uite mai atent la economisire și eficiența energetică”.
”Faptul că ne-am atins targetul, ca țară, nu înseamnă nimic. Înseamnă că de fapt nu economisim și nu funcționăm eficient. Industria mare, în mare parte s-a închis… N-ar trebui să fim mulțumiți că ne-am atins targetul (de țară)”, a mai adăugat Vornicu.
Directorul CEZ afirmă că grupul ceh este interesat să investească în eficiență energetică, să instruiască și informeze consumatorii în legătură cu acest domeniu și să investească alături de consumatori în proiecte pentru creșterea eficienței.
Consumatorii trebuie stimulați de distribuitori prin programe de investiții, așa încât aceștia să rămână fideli companiilor ai căror clienți sunt, prin servicii cu valoare adăugată.
”Ca să faci profit trebuie să te dezvolți, iar ca să te dezvolți trebuie să ai bani. Dacă acei bani se folosesc mai eficient pentru consumatorii de energie electrică, vor câștiga tot cei care distribuie și produc energie. Deci e interesul nostru să fim alături de consumatorii de energie electrică, să îi sfătuim, să aducem niște soluții inovatoare, așa încât și mâine, și peste 10 ani, să fim partenerii lor. Altfel, în Europa se discută deja pe anumite intervale orare de un preț zero al energiei. Și ca să rămâi în business, trebuie să oferi ceva ca să rămâi partenerul clientului tău: servicii energetice”.
CEZ va oferi pachete integrate de servicii clienților, care să elibereze clientul de anumite poveri, să poată avea o factură redusă, procese optimizate și un cost energetic final redus, a mai explicat Vornicu.
”Astfel ne vom diferenția în piață”, a conchis directorul CEZ.