Acasă » Petrol și Gaze » OUG nr.64/2016 revine la Comisia de Industrii; Iulian Iancu pare singur împotriva tuturor

OUG nr.64/2016 revine la Comisia de Industrii; Iulian Iancu pare singur împotriva tuturor

17 octombrie 2017
Consumatori
energynomics

Proiectul de lege privind aprobarea OUG nr.64/2016 a fost retrimis astăzi de plenul Parlamentului la Comisia de Industrii și Servicii. A fost pentru a doua oară când plenul, dominat de majoritatea PSD-ALDE a cerut Comisiei conduse de către deputatul PSD Iulian Iancu să mai analizeze proiectul de lege, după o decizie similară luată pe 27 iunie. Iminența aprobării OUG 64, cu ample modificări decise în Comisia de Industrii și Servicii, a provocat dezbateri virulente și contre care par a-l lăsa pe Iulian Iancu singur împotriva tuturor.

Așa cum cotidianul Bursa anticipa încă de dimineață, proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr.64/2016, în forma decisă în Comisia de Industrii și Servicii nu a strâns suficient sprijin din partea deputaților. Parlamentarii PNL anunțaseră deja, din 5 octombrie, că vor solicita retragerea proiectului, iar deputatul Virgil Popescu a explicat din nou: „Dacă dorim investiții în Marea Neagră, atunci nu le putem bloca cu tranzacționarea a 70% din gaze pe Bursă, în condițiile în care cei care trebuie să ia anul viitor deciziile de a face exploatările în Marea Neagră au nevoie de contracte bilaterale pe termen lung”.

La rândul său, Bursa Română de Mărfuri a reclamat pe 9 octombrie excluderea de facto din piața de gaze naturale prin modificările introduse de Comisia de Industrii din Camera Deputaților la OUG nr.64/2016.

http://www.energynomics.ro/ro/brm-reclama-excluderea-din-piata-de-gaze-naturale-prin-votul-comisiei-de-industrii-din-camera-deputatilor/

Înaintea votului de marți din Parlament, fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu aprecia că modificările impuse de Comisia de Industrii sunt în avantajul Gazprom și sublinia că poziția exprimată în repetate rânduri de înalți oficiali ai Comisiei Europene este argumentată inclusiv din această perspectivă: „Cei de la Bruxelles au înțeles foarte bine că marele câștigător al acestor modificări sunt cei de la Gazprom. Acesta este principalul motiv pentru care se opun!”, a apreciat Răzvan Nicolescu într-o postare pe Facebook.

În opinia fostului ministru, introducerea unei obligații de tranzacționare pe bursă de 70%-100% pune în pericol realizarea unuia dintre cele mai strategice proiecte ale sectorului energetic românesc: viitoarele exploatări de gaz din Marea Neagră, afectând șansele României de a deveni un jucător regional în domeniul gazului natural. „20% este un procent rezonabil! Peste 30% reprezintă un procent care afectează securitatea energetică a României!”, a precizat Nicolescu. În opinia domniei-sale, transparența „excesivă de 70%-100%” este un cadou pentru Gazprom care va avea acces complet la toate prețurile de pe piața românească, ceea ce îi va permite „să se joace cu prețurile cum dorește pe piața din România”.

Răzvan Nicolescu s-a mai referit și la „naționalizarea Bursei Române de Mărfuri”, acțiune pe care o consideră de „o gravitate extremă”. O poziție asemănătoare a exprimat și ROPEPCA – Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră, într-un comunicat de presă lansat pe 2 octombrie.

În opinia membrilor ROPEPCA – 19 dintre cei mai importanți deținători de acorduri de concesiune petrolieră onshore încheiate cu statul român -, amendamentele votate în Comisia de Industrii a Camerei Deputaților „ar putea avea un impact negativ direct asupra dezvoltării de infrastructură de gaze naturale din România și interconectarea cu țările vecine, deoarece investițiile de infrastructură necesită de regulă angajamente de plată pe termen lung din partea participanților la piață”.

Pe 16 iunie, în cadrul Energy Strategy Summit organizat la București de energynomics.ro, Benedikt Klauser, din cadrul DG Energie al Comisiei Europene, lansa un avertisment similar: „O platformă unică de tranzacționare pentru producătorii de gaze din România va avea un efect foarte negativ asupra funcționării pieței”.

Mai recent, pe 12 octombrie, comisarul european pentru energie și schimbări climatice, Miguel Canete, a reluat această idee, punând-o în contextul cel mai larg: „Ordonanța de urgență, adoptată în octombrie 2016, (…) a introdus reforme cruciale pentru funcționarea pieței de gaz din România prin abolirea barierelor de facto la exportul de gaze. Cu toate acestea, unele dintre amendamentele la proiectul de lege care o aprobă, adoptate la 4 octombrie 2017 de către Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților, subminează eficacitatea Ordonanței de urgență și ar putea contraveni libertăților fundamentale consacrate în tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și principiul pieței libere de energie”.

De altfel, încă din vară, unul dintre inițiatorii și promotorii OUG64, fostul secretar de stat în ministerul Energiei, Aristotel Jude, punea sub semnul întrebării, într-un interviu în energynomics.ro Magazine, amploarea modificărilor introduse la nivelul Comisiei de Industrii din Camera Deputaților: „Atunci când se discută despre aprobarea unei ordonanțe a guvernului printr-o lege, ar trebui ca discuțiile să se limiteze exclusiv la prevederile ordonanței și să nu se extindă și la aspecte care nu sunt cuprinse în ordonanță sau nu au legătură cu ordonanța. Oricare aspect diferit de prevederile ordonanței ar trebui să facă obiectului unor alte inițiative legislative”, opina Aristotel Jude.

Deputatul PSD Iulian Iancu, președintele Comisiei de Industrii, a declarat, în preziua votului din plenul Parlamentului că a pregătit un răspuns pentru comisarul european Canete, legat de OUG 64: „În mod intenționat sau nu, eu cred că i-au fost prezentate președintelui Comisiei Europene datele în mod manipulatoriu și eronat. […] Am să-i cer domnului comisar să avem o întâlnire, înțeleg că domnia sa cunoaște aceste detalii, că e un bun cunoscător al domeniului, că putem avea o discuție cu argumente și contraargumente asupra acestui subiect în ceea ce privește România.”

Față de Răzvan Nicolescu, Iulian Iancu a arătat mai puțină răbdare; într-un drept la replică postat pe site-ul Camerei Deputaților, deputatul PSD consideră că observațiile fostului ministru sunt atacuri la persoană și pot fi explicate ca o încercare de intimidare, înainte de audierea în cadrul Comisiei parlamentare de anchetă privind activitatea ANRE.

Confruntat cu critici și piedici din toate părțile – adversari politici și colegi de alianță, actori economici și asociaţii patronale, Comisia Europeană, foști înalți decidenți din administrația centrală -, Iulian Iancu mai deschide un front, punând sub semnul întrebării comportamentul companiei OMV Petrom: „Dacă îl liniștește, îl anunț [pe Răzvan Nicolescu, n.r.] că nu va fi singur, pentru că din partea companiei OMV Petrom vor fi invitați și alți înalți responsabili și angajați care pot da informații lămuritoare despre următoarele: discriminarea producătorilor de energie electrică, manipularea pieței, creșterea artificială a prețului, vulnerabilizarea siguranței și a sistemului energetic național”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *