Partenerii din cadrul consorțiului NEXT-E au semnat, joi, la Tallinn, în cadrul Digital Transport Day, un acord de finanțare cu INEA (Innovation and Networks Executive Agency), care va face posibilă construirea unei rețele de încărcare pentru autovehicule electrice în șase țări din Europa Centrală și de Est: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croația și România. Demersul marchează un punct de referință în cadrul extinderii e-mobilității în țările membre și pentru viitorul transportului la nivel european, se arată într-un comunicat.
În luna iulie 2017, proiectul NEXT-E a fost selectat de Comisia Europeană pentru cofinanțare prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF). Consorțiul NEXT-E va primi 18,84 milioane euro în vederea implementării proiectului, aceasta fiind cea mai mare finanțare CEF acordată unui proiect privind vechiculele electrice. În cadrul acestuia, consorțiul va instala 222 de stații de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) și 30 de stații de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport și a rețelei trans-europene de transport (TEN-T). Ca o premieră absolută, călătoria pe distanțe lungi, bazată 100% pe electricitate, va fi posibilă în șase state membre, cu legături către țările vecine.
Proiectul NEXT-E reprezintă cooperarea a patru companii de top din cadrul sectoarelor de electricitate, petrol și gaze naturale care și-au unit forțele cu producătorii de autovehicule pentru a crea o rețea interoperabilă de stații de încărcare a autovehiculelor electrice, ca alternativă viabilă la autovehiculele echipate cu motoare cu ardere internă. Consorțiul este format din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika in Slovakia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON Romania), Grupului MOL (filialele din cele șase țări participante), Hrvatska elektroprivreda din Croația, PETROL (în Slovenia și Croația), precum și Nissan și BMW.
„NEXT-E este un proiect inovator a cărui realizare a presupus eforturi susținute din partea industriei și sprijin din partea Comisiei Europene. În plus, colaborarea strânsă cu alte proiecte este evidentă și subliniază impactul semnificativ pe care îl are dezvoltarea rețelei de transport la nivel european. Obiectivul nostru este de a permite cetățenilor să călătorească cu vehicule alimentate alternativ în întreaga Uniune Europeană”, a declarat Herald Ruijters, Director, DG MOVE, Direcția B – Investiții, Transporturi inovatoare și durabile, Comisia Europeană.
În prezent, stațiile de încărcare a autovehiculelor electrice sunt răspândite aleatoriu și de multe ori nearmonizate, cu risc de suprapunere sau discontinuitate în cadrul rețelei. Proiectul NEXT-E s-a lansat pentru a face față acestei provocări și pentru a crea o rețea continuă și eficientă din punct de vedere al costurilor, care să asigure posesorilor de automobile electrice posibilitatea de a conduce pe distanțe lungi și de a traversa mai multe țări.
Proiectul va asigura acces la expertiză relevantă țărilor care, în prezent, nu au un număr mare de vehicule electrice, precum Ungaria și România. În vederea asigurării interoperabilității către Vest și creării unei rețele complet conectate, proiectul va fi coordonat alături de alte proiecte cofinanțate de către Connecting Europe Facility (CEF), ca de exemplu ULTRA-E, EAST-E și FAST-E. Se prefigurează că instalarea stațiilor de încărcare rapidă va începe în anul 2018, în vreme ce instalarea de stații ultra-rapidă este planificată pentru anul 2019, anticipând noua generație de autovehicule electrice cu autonomie extinsă. Finalizarea proiectului este estimată pentru sfârșitul anului 2020.
Proiectul NEXT-E reprezintă cooperarea a patru companii de top din cadrul sectoarelor de electricitate, petrol și gaze naturale care și-au unit forțele cu producătorii de autovehicule pentru a crea o rețea de stații de încărcare a autovehiculelor electrice interoperabilă, de-a lungul coridoarelor TEN-T din Europa Centrală și de Est. Consorțiul este format din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika in Slovakia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON Romania), Grupului MOL (filialele din cele șase țări participante), Hrvatska elektroprivreda din Croația, PETROL (în Slovenia și Croația), precum și Nissan și BMW.
Rețeaua, alcătuită din 222 de stații de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) și 30 de stații de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW), are ca scop crearea unei infrastructuri în Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația și România. Această rețea, a cărei implementare este preconizată pentru anul 2020, va fi conectată cu rețeaua de încărcătoare electrice din Europa de Vest, datorită coordonării cu alte proiecte finanțate prin intermediul CEF.