Cea mai acută problemă a pieței de electricitate e reprezentată de impredictibilitatea preţurilor de achiziţie a energiei şi volatilitatea acestora, susține Doina Vornicu, Directorul de Operaţiuni al Grupului CEZ în România.
”Având în vedere rezilierile de contracte pe piaţa angro din februarie 2017, încrederea în participanţii la piaţă a scăzut foarte mult şi orice contract care se semnează trebuie să aibă la bază garanţii financiare, ducând astfel la creşterea costurilor.
O parte din clienţii finali prezintă risc de insolvenţă, lucru ce sporeşte gradul de neîncasare.
Totodată, şi în zona reglementărilor se observă nevoia de adaptare la schimbările pieţei”, spune Doina Vornicu, citată de Bursa.
Totodată, printre cele mai mari provocări ale segmentului de distribuție al CEZ în România s-a numărat implementarea cu succes a programului de transformare a operatorului Distribuţie Oltenia într-o companie SMART, ce se traduce prin optimizarea proceselor interne, automatizarea activităţii de distribuţie a energiei electrice şi un plus de confort şi satisfacţie adus clienţilor.
”De asemenea, ne concentrăm pe reducerea continuă a indicatorilor SAIFI/SAIDI (SAIFI – Indicele Frecvenţa Medie a Întreruperilor în Reţea pentru un consumator/SAIDI – Indicele Durata Medie a Întreruperilor în Reţea pentru un consumator), extinderea sistemului SCADA (Monitorizare, Control şi Achiziţii de Date), adoptarea de sisteme inteligente care să ne permită pe de-o parte să gestionăm eficient solicitările suplimentare ale clienţilor, iar pe altă parte să reducem semnificativ timpul de intervenţie, de la momentul primirii informaţiei până la remedierea situaţiei”, a mai spus Vornicu.
”Prin proiectul SMART Transformation, propunem un nou model de business în sectorul distribuţiei de energie electrică cu scopul de a obţine o calitate superioară a serviciului de distribuţie, descrisă de continuitate în alimentarea cu energie electrică, izolarea defectelor şi limitarea pierderilor tehnice şi non-tehnice, timp de răspuns redus în conectare, deconectare, reconectare, remediere deranjamente, activităţi de mentenanţă instalaţii şi, nu în ultimul rând, creşterea gradului de eficienţă energetică.
Despre proiectul Spart Transformation al CEZ România a vorbit şi Eugen Butoarcă, la Energy Breakfast Club, pe 16 noiembrie
În activitatea de distribuţie, o altă zonă ce implică o provocare continuă este depistarea pierderilor netehnice şi a situaţiilor de suspiciune de sustragere a energiei electrice. În această direcţie, activăm cu un departament specializat care organizează verificări în teren, vizând atât locuri de consum aparţinând consumatorilor casnici, cât şi pe acelea aparţinând agenţilor economici mici şi mari consumatori”, a adăugat sursa citată.
Un alt proiect deopotrivă provocator şi inovator pentru CEZ este legat de dezvoltarea şi implementarea soluţiilor pentru maşinile electrice.
”Pe lângă cele două staţii electrice de alimentare a maşinilor electrice pe care le avem instalate la sediile CEZ de la Craiova şi Piteşti, intenţionăm să ne extindem infrastructura de staţii de încărcare şi să dezvoltăm un concept propriu de staţie în viitorul apropiat, sub marca CEZ. Timişoara este următorul oraş spre care ne-am îndreptat atenţia pentru montarea unei noi staţii de încărcare.
În prezent, testăm noile trend-uri în energie pentru monitorizarea mai exactă a nevoilor clienţilor noştri, dar şi implementarea în avans a unor proiecte care să reprezinte un răspuns pe termen lung la aceste nevoi”.
În acest an, valoarea investiţiilor Distribuţie Energie Oltenia în reţea a fost de aproximativ 178 milioane lei, iar pentru 2018 sunt avute în vedere investiţii de circa 181 milioane lei.