UPDATE (23 iulie 2018)
Vineri, 20 iulie, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a retras pe de site proiectul care prevedea reducerea și plafonarea prețului la gaze la 55 lei/MWh până la 30 iunie 2021. Decizia a fost confirmată de ministrul Eugen Orlando Teodorovici, care a precizat că discuția va fi reluată „când cu toții vom fi pregătiți”. Întrebat când ar putea avea loc discuția, Teodorovici a spus că nu știe și că „poate să dureze și ani de zile”, conform Hotnews.ro.
Articolul original (19 iulie)
În 100 de cuvinte, documentul publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe stabilește prețul maxim de vânzare a gazelor naturale din producția internă la producători până la data de 30.06.2021, la nivelul de 55 lei/MWh și impune că producătorii, furnizorii și operatorii piețelor de gaze naturale vor aplica decizia, iar Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei și Consiliul Concurenței vor monitoriza respectarea acesteia.
Ideea este în atâtea feluri greșită încât s-ar putea scrie o carte. Faptul că apare formulată într-un proiect de hotărâre de Guvern este cel mai recent și mai evident turnesol al calității profesionale la nivelul Executivului, al ideologiei dominante și al bunei credințe care mai poate fi identificată la nivelul autorităților centrale.
Dacă acest proiect de hotărâre de Guvern va fi adoptat, este evident că nu mai are sens nicio discuție despre stabilitate fiscală și de reglementare, despre încurajarea investițiilor și despre dialogul dintre autorități și mediul economic, despre securitate energetică, despre rolul regional al României în plan energetic, despre gazele de la Marea Neagră sau despre gazele naturale ca factor crucial în tranziția spre tehnologii mai curate în producția de energie...
Nota de fundamentare identifică, fără să argumenteze:
- un impact pozitiv macro-economic prin stoparea creșterii necontrolate a prețurilor gazelor naturale din producția internă
- premisele unui mediu concurențial adecvat pentru toți producătorii de gaze naturale din România
- premisele dezvoltării industriilor autohtone bazate pe consumul de gaze naturale
- menținerea unui nivel de preț rezonabil și suportabil în special pentru consumatorii casnici
La secțiunea a 4-a, impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât și pe termen lung (pe 5 ani) nu este evaluat în niciun fel.
ROPEPCA contestă plafonarea prețurilor la gazele naturale din producția internă
Dumitru Chisăliță: Plafonarea prețului gazelor naturale este ineficace, dăunătoare și fără bază legală
Fondul Proprietatea cere retragerea proiectului de HG pentru plafonarea prețului gazelor naturale
Efectele actului normativ asupra legislației în vigoare, cu capitolele detaliate în secțiunea a 5-a sunt expediate cu formula “prezentul act normativ nu se referă la acest subiect”. Aceeași formulă descrie sintetic secțiunea dedicată consultărilor efectuate în vederea elaborării actului normativ: “prezentul act normativ nu se referă la acest subiect”. În fine, autorii proiectului de hotărâre de Guvern, asumat de ministerul Finanțelor Publice, consideră că “nu este cazul” să se întreprindă informarea societății civile cu privire la necesitatea elaborării actului normative.
In primul rand, se incalca legislatia europeana prin acest lucru, iar in al doilea rand, in acest fel este posibil ca profitul sa aiba foarte mult de suferit.
Așa este, dar argumentele împotriva acestei idei sunt cu zecile, din toate direcțiile. Încă mai sper că nu va fi cazul să începem să le înșirăm; este deja incredibil că avem aceste discuții… Mulțumim pentru comentariu!
Pingback: Plafonarea prețului gazelor revine