Pentru Adrian Săcuiu, decizia înființării firmei Volt a venit natural, dată fiind evoluția rapidă a tehnologiei, cât și faptul că România este parte a Europei, iar segmentul mobilității electrice va crește automat pe plan local. El a beneficiat de experiența și expertiza fratelui său, Cătălin Săcuiu, care a părăsit un job bun, de inginer la Jaguar în Anglia, după mai bine de patru ani, pentru a investi în firma importatoare de stații de încărcare electrice și soluții de proiect din România. Asocierea cu EVBox, unul dintre liderii mondiali ai pieței soluțiilor de încărcare, le asigură succesul pe piața locală, spun cei doi, în cadrul unui interviu exclusiv acordat energynomics.ro.
Olandezii de la EVBox au fost preluați anul trecut de Engie, într-un moment în care erau liderii pieței europene, cu 40.000 de stații în funcțiune la nivel mondial. În prezent, numărul stațiilor EVBox active a crescut la circa 65.000. Iar în România, chiar dacă lucrurile se mișcă mai greu, proiectele nu vor întârzia prea mult: se așteaptă investiții în special din partea municipalităților, care beneficiază de finanțări nerambursabile în valoare de 98% din proiecte.
”Cătălin a observat tendința de creștere din acest segment. Am decis să punem bazele acestei afaceri în 2016, când piața din România nu era foarte dezvoltată. Între timp am căpătat experiență și avem expertiza necesară pentru a oferi nu doar aparatură, ci și consultanță în diverse proiecte”, spune Adrian Săcuiu.
Cei doi au căutat un furnizor care să fie de încredere și să fie foarte fiabil, să ofere o experiență cât mai plăcută și mai facilă utilizatorului final.
”Am abordat câteva companii, dar EVBox ni s-a părut cea mai interesantă. După multe tatonări, ne-am întâlnit la sediul lor din Amsterdam, chiar și cu CEO-ul, Kristof Vereenooghe, în 2016, iar în 2017 am semnat contractul”, spune el. Astfel, Volt a devenit re-seller autorizat EVBox. ”Noi putem să oferim proiecte la cheie: consultanță pentru proiect, furnizare stații, instalare, servisare, mentenanță. Dacă vorbim de instituții publice, ne ocupăm și de partea de autorizații și aprobări, în așa fel încât clientului să-i fie cât mai ușor să instaleze o stație electrică.” În prezent Volt are în lucru câteva proiecte locale, inclusiv în cadrul unor primării și hoteluri, dar și clienți mici, care predomină în vânzări în momentul actual. ”Discuțiile cu marile companii și instituții sunt de lungă durată, în special sunt necesare finanțările.”
Stațiile EVBox diferă, acoperind o gamă largă de clienți și viteze de încărcare. Acestea pot fi controlate online. Stațiile dedicate persoanelor fizice, din seria Homeline, costă între 700 și 1.500 de euro, în funcție de dotări. Clienții pot alege controlul RFID și management prin internet și chiar dacă mulți nu optează de la început pentru aceste variante, ulterior își dau seama de utilitatea lor și cer o actualizare. ”De aceea, consultanța include o prezentare clară a noutăților tehnologice.”
Stațiile din segmentul Business line comunică între ele și au facilități de economisire inteligentă a energiei – de pildă, își împart energia dintr-o anumită parcare, astfel încât să nu depășească posibilitățile rețelei. Costul mediu al unor stații Businessline variază între 1.000 și 2.800 de euro, fără TVA. Stațiile publice costă, în medie, între 4 și 5.000 de euro, cu opțiuni antifurt și antivandalism. Stațiile super rapide încheie topul clasamentului produselor EVBox, la un cost mai ridicat, de 21-25.000 de euro, fără TVA.
”Stațiile fast-charge sunt mai indicate pentru benzinării, pentru că încarcă cu o putere foarte mare într‑un timp foarte scurt. O baterie de 40¨KV se încarcă în circa 30-40 de minute.”
Clienții casnici și businessurile foarte mici s-au mișcat mai repede, achiziția fiind efectuată foarte rapid. Companiile mari și instituțiile publice închid însă un contract în circa șase luni. ”Suntem în discuții cu numeroase municipalități. În mare parte, clienții provin din categoria utilizatorilor casnici și a micilor companii. Însă noi abia am intrat pe piață, în 2017.”
Piața de stații de încărcare din România este dominată de doi-trei jucători mai mari, iar în total sunt șapte companii importante. ”E bătaie destul de mare. Creșterea din 2018 a vânzărilor de mașini electrice este foarte mare, iar cererea de stații va crește. Din 2019 va crește și numărul de modele electrice diversificate”, spune Cătălin Săcuiu.
Pe măsură ce companiile caută variantele optime pentru raportul cost-venituri, diversificarea tehnologică adusă prin programe de cercetare continuă, va reduce costul mașinilor, oferind pieței noi modele și baterii mai ieftine, explică el.
Un avantaj pentru România l-a reprezentat și programul Rabla Plus, însă, din păcate, în cazul infrastructurii de încărcare, fondurile alocate de stat nu au ajuns nici acum la beneficiari. Au existat doar cinci cereri aprobate, cu un total de 11 stații, care au beneficiat de subvenții. În prezent, se așteaptă refacerea ghidului de aplicare – una din problemele care au dus la respingerea a 44 de dosare.
Din fericire, primăriile beneficiază de o finanțare nerambursabilă de 98%, iar proiectele municipale sunt vizate din ce în ce mai mult de toți jucătorii. În prezent, în România există doar 172 de amplasamente publice de încărcare, cu una sau mai multe stații, dintre care 33 sunt cu încărcare rapidă, conform plugshare.com.
”Pentru 2018 așteptăm cel puțin o dublare a vânzărilor de mașini electrice și hibride plug-in, se pare că deja am depășit această cifră, estimăm că se va continua această tendință, de dublare sau triplare a parcului auto, până în 2020, când am putea întâmpina o mică problemă – se va termina programul Rabla Plus și e posibil să vedem atunci o scădere. Însă legislația restrictivă pentru tehnologiile poluante – de exemplu, nu va mai fi voie să intri cu anumite mașini în orașe –, dar și scăderea costurilor – de pildă, bateriile devin mai ieftine cu 16% în fiecare an, conform Bloomberg – ar putea compensa lipsa subvențiilor. Apoi, apar modele mult mai interesante și cu opțiuni din ce în ce mai bune. Mulți producători renunță la producția de autoturisme clasice, cum ar fi Volvo”, a conchis Adrian Săcuiu.
Vânzări de trei ori mai mari
Vânzările de autoturisme electrice din România au crescut la 485 de unități în primele șapte luni ale anului curent, de peste trei ori mai mult față de perioada similară a anului trecut, arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Autoturismele verzi continuă să beneficieze de o cerere ridicată în acest an, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin programul Rabla Plus. Românii preferă însă, în continuare, modelele hibride.
În primele șapte luni din 2018, autoturismele verzi au ajuns să dețină o pondere de 2,5% din totalul pieței, superioară celei de anul trecut, când aceasta era de doar 1,8%.
Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluția este una extrem de încurajatoare, vânzările înregistrate în acest an cifrându-se la 325% față de cele de anul trecut pe segmentul autoturismelor electrice (485 unități în primele șapte luni din 2018, față de doar 149 în 2017) și, respectiv, la 154,5% pentru cele hibride (1.754 unități în 2018, față de 1.135 unități în 2017)”, conform APIA.