Reuniunea Consiliului Uniunii Europene Transport, Telecomunicaţii, Energie (TTE) a adoptat, după mai multe runde de negocieri, abordarea generală pentru Pachetul Mobilitate I (rutieră), informează un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Evenimentul a avut loc luni, 3 decembrie, la Bruxelles, sub preşedinţia austriacă a Consiliului Uniunii Europene (PRES AT).
„România, prin ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a susţinut pe tot parcursul negocierilor interesele transportatorilor şi conducătorilor auto români şi a depus toate eforturile pentru identificarea unor soluţii rezonabile şi echilibrate de compromis, care să asigure un impact financiar şi administrativ cât mai scăzut pentru activitatea acestora”, se spune în comunicat.
Referitor la aspectele sensibile din pachet, urmare şi a solicitărilor şi eforturilor României din timpul negocierilor, s-au obţinut: eliminarea obligaţiei privind întoarcerea acasă a vehiculului, perioada de prohibiţie la cabotaj a fost redusă de la 14 zile (varianta iniţială de compromis) la cinci zile şi se vor excepta de la regulile de detaşare tranzitul şi operaţiunile de transport internaţional bilateral, conform Agerpres.
Pachetul Mobilitate I este una dintre reformele esenţiale ale sectorului transportului rutier care se referă la condiţiile de lucru ale şoferilor, normele speciale de detaşare a conducătorilor auto în transportul internaţional, accesul pe piaţa transportului rutier.
„În viziunea iniţiatorilor, reforma este menită să asigure un echilibru între condiţiile de muncă adecvate pentru şoferi şi libertatea operatorilor de a furniza servicii transfrontaliere. De asemenea, va oferi o modalitate mai clară de aplicare a regulilor din acest sector şi va pune capăt interpretărilor naţionale divergenţe. Textele convenite în cadrul reuniunii Consiliului TTE din 3 decembrie reprezintă poziţia acestuia pentru negocierile cu Parlamentul European, în vederea obţinerii unui acord asupra formei finale a documentului. În viziunea iniţiatorilor, Pachetul de mobilitate rutieră are ca scop armonizarea şi simplificarea regulilor aplicabile în transport, o mai bună implementare a acestora în toate statele membre, susţinerea echităţii sociale, reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului înconjurător şi încurajarea inovaţiei”, se menţionează în documentul citat.