Pe 25 februarie, Energynomics a dat startul celei de-a patra serii de întâlniri dedicate eficienței energetice în marile orașe ale României. În 2020, accentul va fi pus pe soluțiile de digitalizare în industrie, dar și pe eficiența energetică a clădirilor, pe creșterea gradului de informare și implicare a municipalităților. Dincolo de proiecte și surse de finanțare – aici pare să se plaseze principala problemă identificată de participanții la conferința organizată la Brașov de Energynomics și partenerii săi: MET România Energy, Kawasaki Gas Turbine Europe GmbH, Klarwin Energy Technology.
Municipiul Brașov are mai multe reușite care ar merita un plus de recunoaștere, a subliniat Camelia Rață, Director și Community Energy Manager la Agenția pentru Managementul Energiei Brașov – ABMEE, în deschiderea conferinței “Digitalizare și Eficiență energetică – oportunitățile momentului”, din cadrul celei de-a patra ediții a campaniei Energynomics “Digitalizare și Eficiență energetică în industrie”.
Până în 2050 – un oraș inteligent, eficient și verde
”Strategia pentru 2010-2020 a fost implementată într-o bună măsură în Brașov, în ceea ce privește clădirile și transportul. Încă din 2010, Brașovul avea prevăzut transport electric, iar acum are un parc de autobuze electrice și achiziționează în zilele următoare alte 20 de autobuze electrice, 25 de troleibuze și 10 autobuze hibrid. Lucrurile merg, dar se mișcă mai încet de cât ne-am dori”, a spus Camelia Rață. În același timp, Brașovul dispune de un proiect accesat prin Horizon 2020 care prevede ca în anul 2050 să devină un oraș inteligent, eficient și verde. ”Discutăm de sectorul clădirilor publice, care este sub autoritatea Consiliului local și pentru care se alocă fonduri. Apoi, vorbim despre clădiri private, unde administrația locală poate să aibă inițiative – încă din 2005, înainte de introducerea unei legi în acest sens, Brașovul a dispus reducerea a jumătate a impozitului pentru încurajarea proiectelor de eficiență din sectorul privat”. Și iluminatul public a fost modernizat, dispeceratul local intervenind punctual pe punctele de conflict.
DESCARCĂ PREZENTAREA CAMELIEI RAȚĂ
În plus, se lucrează la un regulament pentru clădirile noi, pentru ca acestea să dispună de un singur sistem de centrală pe imobil, și nu mai multe centrale poluante pentru fiecare apartament. Regulamentul urmează să fie pus în discuție publică și urmărește reducerea poluării. “Brașovul de extinde, 4.500 de familii se mută anual aici. Cresc și turismul și cultura, și foarte importantă rămâne comunicarea, mai ales prin campanii de conștientizare”, a mai spus Camelia Rață.
Soluții de cogenerare de la Kawasaki
Printre alte echipamente și produse bine-cunoscute precum motocicletele, Kawasaki produce echipamente pentru cogenerare – turbine cu gaze și motoare cu ardere internă. Divizia din România se adresează sectoarelor industriale, consumatoare de abur, apă fierbinte și apă răcită și sistemelor centralizate de alimentare cu căldură, a arătat Cristian Athanasovici, Business Development Manager, Kawasaki Gas Turbine Europe GmbH, responsabil pentru Europa de Sud-Est.
”Știm să facem turbine cu gaze și motoare din gama 1,7-34 MWe și putem veni cu soluții integrate pentru cogenerare”, a mai spus el. Referindu-se la soluțiile de încălzire centralizată, Athanasovici a reamintit că România dispune de “un combustibil de tranziție numit gaz natural. Cogenerarea este o soluție de eficiență energetică, iar noi știm să ardem foarte bine gazul natural.” Kawasaki dispune deja de instalații care pot să ardă hidrogen, în combinație cu gazul natural în proporție de la 0 la 100%. „Din ianuarie 2020, Kawasaki a început producția de serie pentru turbine cu gaze pe hidrogen de 1,7MWe, echipamente care pot reprezenta soluții fezabile și pentru consumatorii industriali care nu intră neapărat în categoria celor energo-intensivi.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CRISTIAN ATHANASOVICI
Reprezentantul Kawasaki s-a referit și la soluțiile de finanțare, între care fondurile disponibile prin programul POIM, dar și cele care vor fi deschise prin Fondul european de Modernizare, măsurile 10c și 10d. ”Pe lângă soluțiile de finanțare menționate mai sus, încercăm să venim cu soluții de finanțare japoneze, oferite chiar de guvernul japonez sau de companii japoneze”, a mai spus Athanasovici.
Rezultate concrete prezentate de Klarwin
Klarwin oferă consultanță tehnică, implementare de sisteme și service în domeniul filtrării, separării și purificării fluidelor industriale, a spus Mihai Rânceanu, Power Generation Business Developer, Klarwin – Divizia Energy Technology.
De 15 ani pe piață, Klarwin a dezvoltat conceptul de management total al fluidelor, privind în ansamblu activitatea partenerilor, protejând echipamentele critice precum stații de tratare, turbine pe abur sau gaze.
”Ca să putem proteja aceste sisteme, realizăm un audit de proces și facem analize în laboratorul propriu certificat RENAR pentru analiza contaminanților, unic în Europa de est. Analizăm contaminanții pentru orice fluid industrial și chiar pentru piese sau componente industriale. După analiză, mergem în zona de proiectare-implementare soluții, avem apoi segmentul de mentenanță și after-sales. Suplimentar, putem oferi training și consultanță activă în sit, la sediul clienților”, a mai spus el, prezentând serviciile companiei.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MIHAI RÂNCEANU
Unul dintre studiile de caz prezentate s-a referit la o turbină cu gaz care avea scurgeri de ulei în sistemul hidraulic și de ungere. “Acțiunile corective identificate însemnau completare cu ulei nou și generau un cost foarte mare”, a explicat Mihai Rânceanu, circa 12 euro pe litru. În urma auditului, Klarwin a propus recuperarea și tratarea uleiului uzat, printr-o instalație mobilă de purificare uleiuri care elimină apa, gazele și contaminanții solizi. “După tratare, uleiul a fost validat pentru refolosire și reintrodus în sistem cu un cost de 3 euro pe litru, ceea ce a adus pe lângă disponibilitatea continuă a agregatului și o economie de circa 20.000 de euro”, a concluzionat reprezentantul Klarwin.
Control Point are răspunsuri pentru problema deșeurilor municipale
Control Point este o companie românească înființată în 2005 în Brașov. Pe întreg parcursul existenței firmei, piața principală a fost cea externă, a spus Romulus Berdei, director general Control Point.
”Am lucrat în mai multe țări din Europa, Asia și Africa. Suntem parteneri Valmet, în sectorul de automatizare, din 2001, în domeniul aplicațiilor software industriale și design hardware”, a spus Romulus Berdei înainte de a se referi la soluțiile de management al deșeurilor: incinerare cu recuperarea energiei din deșeuri municipale solide și industriale, respectiv tratarea deșeurilor într-un mediu mecanic sau biomecanic, folosind digestoarele anaerobe. Prezentarea directorului Control Point a fost rezonat cu una dintre ideile expuse anterior de Camelia Rață – până în 2030 vor fi închise actualele rampe de gunoi, colectarea selectivă va căpăta un rol-cheie în dezvoltarea sistemului de management al deșeurilor, iar companiile din domeniu fiind obligate să raporteze situația colectării.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ROMULUS BERDEI
De altfel, încă din următoarele luni, municipalitatea intenționează să obține date lunare din partea operatorilor de deșeuri pentru ca, împreună cu mediul privat să poată contura un plan de investiții care să rezolve într-o manieră sustenabilă chestiunea deșeurilor municipale.
Contribuția furnizorului: preț, prognoză, evaluarea consumurilor
MET România Energy se află în topul primilor cinci furnizori de energie electrică și gaze naturale din România, a spus Bogdan Cornigeanu, COO MET România Energy.
Tarifarea diferențiată orar este principalul aspect pe care îl putem lua în calcul atunci când abordam o modelare a prețurilor la energie pentru a reduce costurile. “Asta înseamnă ca beneficiarul să aibă flexibilitatea de a muta anumite activități în perioadele de gol de cerere, pentru a beneficia de prețurile cele mai bune. De aceea, noi, în calitate de furnizori îi îndemnăm pe clienții noștri să investească în automatizare pentru a un plus de eficientizare” a explicat reprezentantul MET România Energy.
O a doua zonă în care se poate acționa pentru a reduce prețul energiei este punerea la dispoziție de către consumator a unei prognoze cât mai bune a consumului. „Pentru marii consumatori care au dezechilibre mari, costurile cu echilibrarea pot reprezenta chiar și 15% din prețul energiei”, a apreciat Cornigeanu. “Sunt costuri pe care orice furnizor trebuie să le transfere clientului final”.
“În zona de eficiență energetică, principalul obiectiv este utilizarea eficientă a energiei și gazelor, iar încorporarea eficienței în instalațiile deja deținute cât și în criteriile de selectare pentru achiziția de noi echipamente, reprezintă un obiectiv foarte important”, a spus el. ”Primul pas este evaluarea situației energetice a companiei, respectiv realizarea unui audit energetic, prin care să identificăm posibilități de optimizare pe întreg conturul energetic al companiei. Apoi să mergem în detaliu pe fiecare subansamblu, să identificăm zonele cu pierderi sau randamente scăzute în vederea aducerii în parametri a echipamentelor ineficiente sau chiar a înlocuirii echipamentul respectiv”.
MET nu efectuează audituri, dar lucrează alături de partenerii săi în asemenea tip de proiecte.
Conferința „Digitalizare și Eficiență energetică – oportunitățile momentului” a fost organizată de Energynomics cu sprijinul partenerilor noștri: MET România Energy, Kawasaki Gas Turbine Europe GmbH, Klarwin Energy Technology.
Au fost prezenți la eveniment și au participat la dialog circa 50 de persoane, reprezentanți ai unor organizații precum ABMEE, ACE Industrial Software Solutions, Apa Brașov, Apa Canal Sibiu, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Termoenergetică București-Ilfov, Avicola Brașov, Camera de Comerț Brașov, CNR-CME, CONPET, Control Point, Electromagnetica, Energy Distribution Services, ENGIE, Kawasaki Gas Turbines, Klarwin, Krondis Tour, LAPP România, MET România Energy, Metaplast, NOD, Phoenix Contact, Pro Credit Bank, TerraVerde, TMG Conprest, Transgaz, TUV Rheinland, VegaComp Consulting.
Despre campanie
Energynomics organizează, în 2020, al patrulea an al campaniei de popularizare “Digitalizare și Eficiență energetică în industrie”, cu scopul de informare și educare a factorilor de decizie din autoritățile publice și din companii – de la start-up-uri și IMM-uri la întreprinderile cele mai mari. Primele trei campanii s-au desfășurat pe parcursul anilor 2017, 2018 și 2019.