Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Supra-acciza face unele sortimente de benzină să coste peste 6,8 lei/litru

Supra-acciza face unele sortimente de benzină să coste peste 6,8 lei/litru

1 aprilie 2014
Consumatori
energynomics

Introducerea pe 1 aprilie a supra-accizei de 7 eurocenți pe fiecare litru de carburant cumpărat, care după toate calculele ar crește prețul final al combustibilului cu aproximativ 40 de bani, a făcut ca benzinăriile din mai multe localități să fie asaltate de clienți dornici să evite, măcar pentru încă vreo câteva zile, noile prețuri. Înainte de noua taxă, acciza alcătuia 30% din prețul final la benzină și 26% la motorină.

Potrivit Mediafax, în Suceava s-a ajuns chiar ca stațiile de distribuție de carburanți să facă vânzări record pentru ultimii patru ani. Alți administratori de benzinării spun că vânzările au fost de două ori mai mari decât într-o zi normală. Potrivit datelor venite de la benzinăriile din această regiune, un plin făcut înainte de aplicare supra-accizei a costat cu 20 de lei mai puțin decât dacă ar fi fost făcut pe 1 aprilie. Situația s-a repetat și la Iași și în alte orașe mari, unde cozile au ajuns și la câteva sute de metri iar timpii de așteptare pentru a ajunge la pompă s-au mărit considerabil.

Cu cât spune Ministerul Finanțelor că va crește prețul

Noua acciză aduce 41 de bani pe litrul de benzină cu plumb şi fără plumb, motorină şi kerosen, estimează Ministerul Finanţelor. Acciza la benzina cu plumb va fi majorată de la 547 euro/tonă la 637,9 euro/tonă, respectiv de la 421,19 euro/1.000 litri la 491,19 euro/1.000 de litri. Cu alte cuvinte, un litru de motorină ori de benzină au trecut pragul psihologic de 6 lei/litru, ajungând în jurul valorii de 6,2 – 6,3 lei/litru. Unele sortimente de benzină, precum Extra 99, au ajuns și la 6,81 lei/litru.

Acciza la benzina fără plumb va urca de la 467 euro/tonă la 557,91 euro/tonă, respectiv de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi ridicată de la 391 euro/tonă la 473,85 euro/tonă, respectiv de la 330,39 euro/1.000 litri la 400,395 euro/1.000 de litri. Pentru kerosen, acciza va fi majorată de la 469,89 euro/tonă la 557,39 euro/tonă, respectiv de la 375,91 euro/1.000 litri la 445,91 euro/1.000 de litri. Potrivit calculelor anunţate anterior, acciza pe carburanţi va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.

Ministerul Finanțelor a publicat și Ordonanța de Urgență care compensează parțial transportatorii de plata întreagă a supra-accizei. Potrivit actului normativ, acciza la motorina utilizată în transportul rutier de mărfuri cu utilaj de cel puțin 7,5 tone și în transportul de călători, exclusiv transportul public de călători, cu autovehicule de peste opt locuri, va scădea cu 40 de euro/1.000 de litri la 360,395 euro/1.000 litri.

Supra-acciza poate afecta grav consumul de carburanți, având un efect invers: un loc de acumularea de numerar la bugetul de stat prin taxa suplimentară, ar putea avea loc o restrângere a consumului și o diminuare a sumelor colectate, spune un studiu de piață făcut pentru un website de consultanță auto din România. Mult mai corect sub raportul modelelor economice, și dovedite a fi viabile, este că un preț mai mic atrage un consum mai mare și mai mulți bani la bugetul central.

România avea cel mai mic preţ din UE la carburant, dar acciza asigură finanţare pe termen lung

În așteptarea aplicării supra-accizei, premierul Victor Ponta a făcut declarații care sugerează că a trebuit să fie făcut un troc între a avea cel mai mic preț din UE la carburant și a avea bani pentru proiecte de infrastructură. Prin această creștere-fulger, România a reușit performanța negativă de a trece de la statutul de țara cu cel mai ieftin carburant (deși când ponderăm cu venitul mediu, lucrurile stau aproape invers), la a noua țară în topul țărilor cu cel mai scump carburant din UE.

În opinia premierului, investiţia în proiectele de autostrăzi, finanţate şi din surse atrase din acciza la carburant, vor avea efecte în reducerea duratei de deplasare şi a consumului de carburant la transportul de mărfuri şi pentru persoane fizice, va scădea costul de întreţinere a autovehiculului şi va diminua numărul accidentelor rutiere.

Direcționarea tehnică a banilor este contrazisă din nou de Dan Șova, de data aceasta din postura de Ministru al Transporturilor. „Nu avem la dispoziţie decât mijloacele politice pentru că, după ce banii intră în bugetul general consolidat, normal că există o evidenţă a încasărilor pe fiecare venit şi încasările din acciză, aşa cum a spus şi premierul, trebuie să se decidă anual de către Guvern împreună cu Parlamentul care sunt tronsoanele de autostradă care se finanţează”, a spus Şova.

Președintele României indicase într-o scrisoare recentă riscul de fraudă cu facturile de achiziție de carburant care vor face posibile o returnare parțială a accizei plătite de transportatori în carburantul utilizat, alături de discriminarea de a oferi rambursări și returnări parțiale pentru agricultori și transportatori, dar nu și o metodă de recuperare a banilor obținuți din buzunarul clienților persoane fizice.

În ceea ce priveşte atenţionarea preşedintelui legată de viitoarele fraude, Victor Ponta a afirmat că este convins că parchetul, ANAF, SRI şi Direcţia Antifraudă sunt extrem de bine pregătite să combată orice neregulă. Cât despre discriminarea persoanelor fizice, Victor Ponta a indicat că beneficiile acestora sunt altele, de tipul drumurilor mai bune ori reducerii riscului de accidente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *