Transportatorii feroviari spun că returnarea parțială a supra-accizei pe carburanți pe care au primit-o transportatorii de mărfuri și persoane cu utilaj mai greu de 7,5 tone, exclusiv transportul public de călători introduce o nouă discriminare între transportul pe șină și transportul pe șosea, în favoarea rutierilor. Totodată, competiția între tipurile de transport este afectată.
„[…] deja s-au făcut demersuri pentru returnarea parţială a taxei pe carburant numai pentru transportatorii rutieri, nu şi pentru cei feroviari, fapt grav care intervine nepermis în competiţia directă între modurile de transport într-un mod discriminatoriu. De asemenea, se fac demersuri pentru returnarea unei valori de 1,8 lei pe litru din valoarea accizei (după cum a anunţat Ministerul Agriculturii) pentru motorina utilizată în agricultură.
Transportul feroviar de mărfuri are un impact major în economia naţională deoarece este considerat un mod de transport strategic, iar permanenta marginalizare a acestuia şi respectiv lipsa finanţării pentru calea ferată poate avea efecte nebănuite“, arată un comunicat al Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER), citat de cotidianul Adevărul.
Transportul feroviar subvenționează infrastructura rutieră prin taxele din motorină
„Discriminarea evidentă dintre transportul feroviar şi cel auto este amplificată de perceperea taxei de drum, care din anul 2005 a fost introdusă în acciza pentru motorina utilizată de locomotivele transportatorilor feroviari. Indirect prin plata acestei accize, sistemul de transport feroviar a ajutat la construirea şi modernizarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale care sunt folosite de principalul concurent – transportul auto“, mai spune comunicatul asociației.
Transportatorii feroviari se văd puși în situația de a nu putea contribui la îmbunătățirea infrastructurii pe care o folosesc, iar degradarea face ca pe unele tronsoane, viteza de transport permisă să fie doar de 22 km/h, deși trenurile trenurile unor operatori pot atinge mai bine de 100 km/h cu încărcătură maximă.
România iese din practica europeană, unde este încurajat transportul feroviar din rațiuni economice și ecologice prin programul “Shift to Rail”. Comisia Europeană a realizat studii care arată că transportul feroviar consumă de până la 10 ori mai puțin combustibil pe o tonă de marfă transportată pe kilometru decât cel rutier. Operatorii feroviari de transport de marfă spun că în unele ţări din Uniunea Europeană acciza este recuperată de transportatorii feroviari ori nu este percepută deloc.