Pe 1 iulie, piața de gaze naturale din România se liberalizează inclusiv pentru consumatorii casnici ceea ce impune un plus de informare și educare a acestora pentru a putea înțelege și negocia ofertele pe care furnizorii le vor lansa în piața concurențială. Există o importantă asimetrie informațională între companiile de furnizare și consumatorii casnici care poate provoca tulburări, cu atât mai mult cu cât cadrul instituțional menit să protejeze consumatorii și să permită arbitrarea eventualelor diferende nu este decât în mică măsură funcțional, avertizează Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă. Negocierea ofertelor poate însemna reduceri de 5%, până 20% a prețului final al gazelor naturale, anticipează Dumitru Chisăliță, la EnergynomicsTalks, într-o conversație care dezvoltă Campania Preț Corect la Gaze, lansată în anul 2015 de Asociația Energia Inteligentă.
Primele oferte pentru piața concurențială lansate de către operatorii de furnizare acreditați de autoritatea de reglementare includ prețuri mai mari sau egale cu cele din contractele reglementate aflate încă în vigoare până la finalul lunii iunie. Calculele lui Dumitru Chisăliță, consultant senior în piețele de gaze naturale și electricitate, arată că “bucureștenii nu ar trebui să accepte după liberalizare decât oferte de gaze cu discount-uri de 5,5-21% față de nivelul actual de preț”. Principalul argument ține de nivelul scăzut al prețurilor la gaze naturale în piețele angro la termen – circa 50 de lei pe MWh în prezent pe Bursa Română de Mărfuri, semnificativ mai mic decât în lunile anterioare.
Nu vă grăbiți să acceptați prima ofertă din partea furnizorului, îndeamnă Dumitru Chisăliță. “Vă încurajez să cereți și o a doua și o a treia ofertă de gaze de la furnizorii voștri. Prețul din oferta din iunie poate fi mult mai mic, dacă va exista o reacție din partea consumatorilor care să își exprime nemulțumirea față de prețurile oferite de furnizori”, a spus președintele Asociației Energia Inteligentă.
În opinia acestuia, cadrul instituțional menit să asigure buna funcționare a pieței liberalizate este nesatisfăcător, mai întâi de toate pentru Ordinul ANRE 27/2020 prevede, la articolul 4 că dacă clienții casnici nu au încheiat contract de furnizare a gazelor, [până la 30 iunie 2020], furnizarea gazelor se va face în continuare, de furnizorul existent, „la prețul aferent ofertei comunicate clientului”. Clienții inerțiali, din lipsă de interes sau din lipsă de informații, vor intra de la 1 iulie în piața concurențială la prețul propus de actualul furnizor.
Lipsesc, apoi, instituțiile menite să protejeze consumatorii și să permită arbitrarea eventualelor diferende dintre clienții casnici și operatorii de furnizare. Dumitru Chisăliță s-a referit în principal la o entitate de tip SAL, așa cum este definită de Ordonanța 38/2015, care transpune directiva europeană 11/2013. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale (SAL-GAZ) ar trebui „să desfășoare urgent un program de informare și de organizare de cursuri pentru pregătirea consumatorilor casnici pentru ca aceștia să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizată”. Totodată, o asemenea instituție ar putea acționa pentru soluționarea alternativă a litigiilor care ar putea apărea.
Campania Preț Corect la Gaze, lansată în 2015 de Asociația Energia Inteligentă pentru clienții non-casnici care au fost liberalizați la 1 ianuarie 2015, continuă și pentru clienții casnici care urmează să fie liberalizați la 1 iulie 2020, a subliniat Dumitru Chisăliță.