În iluminat, la fel ca în management, este extrem de important să măsurăm ceea ce primim, spune Dan Vătăjelu, președintele ARI – Asociația Română pentru Iluminat. Cu toate acestea, “în 90% din cazuri nu se măsoară nivelul de iluminat sau de luminanță după realizarea instalațiilor; sunt luate în considerare doar calcule anterioare, care de multe ori sunt trucate”, a declarat Dan Vătăjelu la EnergynomicsTalks.
Deși sunt multe contracte în care se promite recuperarea investiției din economia de energie, nu se realizează măsurări ale consumului – asta deși există indicatori de iluminat clar precizați. “Noi recomandăm utilizarea unor contracte de performanță energetică pentru că acestea se referă într-un singur loc la toate cheltuielile – și cele cu energia electrica, și cele cu investițiile și întreținerea. Altfel, autoritățile publice plătesc din conturi separate cele două categorii de cheltuieli și sunt convins că în 99% din cazuri nimeni nu verifică dacă aceste cheltuieli sunt conforme cu angajamentele prevăzute într-un contract vechi de câțiva ani”, a explicat el.
Majoritatea localităților lucrează cu operatori nelicențiați
În domeniul iluminatului public sunt legi care nu se aplică, chiar și la 13 ani de la adoptare. Un exemplu este legea 230 din 2016, care prevede că serviciul de iluminat public trebuie să fie prestat de operatori autorizați pe bază de licență. “La ultima verificare erau 120 de operatori licențiați la un număr de 2.897 de autorități publice locale. În prezent, operatorii licențiați activează în doar aproximativ 150 de localități – restul localităților lucrează cu operatori care nu sunt licențiați, deci în afara legislației”, a precizat Dan Vătăjelu. “În ultimii doi ani, organismul de reglementare – Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) – a demarat acțiuni de control la nivelul primăriilor, pentru a verifica modul în care se prestează acest tip de serviciu public, iar amenzile sunt destul de mari, de până la 20.000 de lei.” O problemă suplimentară este practica autorităților locale de a aloca fonduri pentru investiții, dar nu și pentru serviciile de întreținere. “În multe cazuri, se uită faptul că este nevoie de o întreținere periodică pentru a beneficia de garanție”.
În 2020, reducerea volumului de lucru provocată de criza de sănătate a condus la creștere a competitivității între operatorii licențiați, odată cu intrarea pe acest segment a unor jucători puternici, precum Electrica sau CEZ România. “Dacă în 2019 vedeam 2-3 participanți la o licitație de iluminat, în acest an am văzut chiar și 10 competitori”, a spus Vătăjelu.