Euroelectric a lansat anul acesta două noi stații de încărcare pentru vehiculele electrice și va lansa un al treilea model DC în primăvara anului 2021. Marius Șurlea este CEO al Euroelectric, una dintre nu foarte numeroasele companii autohtone active nemijlocit în sectorul de infrastructură pentru mașini electrice. Am discutat despre locul pe care îl pot ocupa companiile românești în revoluția mobilității electrice și despre rolul pe care și-l propune Euroelectric.
Stimate domnule Marius Șurlea, marile revoluții tehnologice sunt dominate de multe decenii de grupuri industriale internaționale, cu mari resurse alocate an de an pentru cercetare și dezvoltare. Odată ce o tehnologie devine suficient de stabilă, ea se răspândește rapid la nivel global. Odată cu cererea în creștere, apar tot mai mulți competitori și alternative diverse la tehnologia de pionierat. Cum stau lucrurile în domeniul mașinilor electrice și al infrastructurii de încărcare pentru acestea? În ce stadiu al dezvoltării tehnologice suntem acum?
Infrastructura pentru mașinile electrice este la început în România și se extinde cu pași foarte rapizi în Europa Vestică și în America de Nord. În ultima lună în România a fost lansat programul guvernamental Electric Up, care cred că va dinamiza implementarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice pe zone mari.
Observăm viteza cu care progresează cercetarea în domeniul energiilor nepoluante și vedem cum în fiecare lună apar noi tehnologii și upgrade-uri la cele deja consacrate. Așa cum spuneați, există un interes enorm pentru soluții inovative în segmentul automobilelor electrice. Acum s-au definit două metode de încărcare; prima în curent alternativ, mai ieftină și mai facilă, iar a doua în curent continuu, mai rapidă, dar mai costisitoare întrucât are nevoie de puncte de racordare cu putere mare la rețeaua electrică. De ceva vreme deja investitorii în stații de încărcare a vehiculelor electrice caută soluții pentru ca energia electrică furnizată către automobilul electric să fie din surse verzi.
Care sunt atuurile care au permis ca Euroelectric să pătrundă în acest sector?
Deschiderea spre nou, spre inovare, dorința de avea în orașe și în vecinătatea parcurilor naționale sau a stațiunilor de schi un aer mai curat ne-au împins spre a începe dezvoltarea unui prototip de stație de încărcare vehicule electrice acum trei ani de zile. Facilitatea noastră de producție are toate echipamentele pentru a produce și a testa aceste echipamente. Euroelectric are tehnicieni și programe specializate licențiate ce fac ca procesele tehnologice să fie permanent monitorizate și îmbunătățite. Apreciem că determinarea noastră este combustibilul care ne propulsează din 2 în 2 ani în proiecte noi.
Prin ce se diferențiază stațiile de încărcare de la Euroelectric față de soluțiile standard ale unor giganți precum ABB, Siemens, Bosch, Tesla etc.?
Stațiile noastre de încărcare pot fi configurate în funcție de cerințele și condițiile de montaj ale clientului. Prin flexibilitatea facilității de producție putem să onorăm foarte rapid diverse comenzi. Pentru a veni în întâmpinarea clientului, specialiștii noștri analizează soluțiile optimale pentru pregătirea configurației stației de încărcare vehicule electrice. Pe lângă livrarea stației, Euroelectric asigură și serviciile de montaj și mentenanță preventivă, aceasta fiind inclusă ca un bonus pentru un an în costul produsului.
Care sunt principalii competitori pentru Euroelectric?
Desigur, există anumiți producători care ne pot concura, dar noi privim altfel această competiție. De fiecare dată când în lumea mamuților rămâne spațiu, acolo ne veți găsi pe noi. Competiția noastră se rezumă la partea tehnică a produselor; noi aplicăm experiența și informațiile din branșă mult mai rapid decât marile companii, care au un oarecare grad de rigiditate în decizii. Un exemplu este modul în care urmărim observațiile celor care își încarcă vehiculele electrice la stațiile noastre din Baru, pentru că ne dorim ca interfața de utilizare să fie prietenoasă și simplă. Acesta este și un motiv pentru care accesul la stațiile de încărcare este încă liber.
Infrastructura de alimentare a mașinilor electrice din România se dezvoltă în principal prin fonduri publice (europene, municipale, guvernamentale). Sunt aceste proiecte de investiții deschise pentru companiile românești? Care sunt obstacolele care împiedică o prezență mai solidă a companiilor românești în asemenea proiecte?
În general condițiile impuse în ghidurile de finanțare conțin date tehnice preluate de la marile companii, dar până la urmă acest lucru este normal, pentru că vorbim despre produse inovative fără istoric pe piața internă. Autoritățile ar trebui să se rezume la cerințele minime impuse de ultimele standarde pentru stațiile de încărcare ale vehiculelor electrice. Astfel s-ar evita distorsionarea pieței prin criterii legate de dimensiuni, masă, culoare sau orice alte puncte care nu au legătură cu siguranța utilizatorului, fiabilitatea și predictibilitatea etapelor în accesarea stației.
Vedeți posibilă o colaborare mai strânsă a companiilor locale pentru a veni cu oferte mai ample, mai complexe și mai competitive în zona de mobilitate electrică – așa cum vedem din partea liderilor globali?
Da, este posibilă o colaborare a companiilor locale, avem în vedere o platformă care poate schimba competitorii locali în aliați. Avem furnizori locali pentru anumite componente și intenționăm să mărim portofoliul, așa încât să scurtăm și mai mult timpul de producție și desigur să reducem costurile.
Ați identificat un potențial de integrare a soluțiilor de generare verzi în infrastructură de încărcare a mașinilor electrice pe care o propune Euroelectric?
Noi avem în lucru o platformă care va putea gestiona modul de utilizare a stațiilor de încărcare vehicule electrice în așa fel încât investițiile să fie recuperate rapid.
Distribuirea și disponibilitatea punctelor de încărcare în cât mai multe zone vor permite creșterea încrederii celor care își doresc un automobil electric. Pentru încărcarea vehiculelor electrice, acolo unde sunt monitorizate consumurile energetice, autoritățile ar trebuie să permită contractarea și tarifarea diferențiată a energiei în funcție de disponibilitate din sisteme fotovoltaice, eoliene sau alte surse de energii verzi.
Variantele de taxare a încărcării mașinilor electrice sunt încă foarte numeroase, ceea ce indică faptul că nu s-a impus încă o soluție larg acceptată. Care credeți că va fi formula care se va impune în România și cum se pregătește Euroelectric pentru aceasta?
Soluția la care mă aștept, așa cum spuneam mai devreme, este impunerea de tarife diferențiate față de alte aplicații, pentru a fi încurajată dezvoltarea rețelelor de încărcare și impulsionarea trecerii la automobile electrice.
Tarifarea încărcării vehiculelor electrice trebuie să poată fi efectuată în condiții simplificate din punct de vedere comercial ca orice serviciu uzual ce nu intră sub incidența tarifelor reglementate la energia electrică. Reglementări unitare sunt într-adevăr de așteptat pentru partea tehnică a acestor puncte de încărcare, iar aici noi suntem pregătiți, toate stațiile noastre suportă protocolul OCPP 1.6 pentru a putea prelua și transmite la distanță date energetice în timp real.
_____________________________________________
Articolul a apărut inițial în numărul din decembrie 2020 al Energynomics Magazine.
Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.