Vânzările de maşini noi în România au scăzut cu 22,6% în 2020, faţă de anul precedent, deşi înmatriculările de autovehicule au înregistrat creşteri în ultimele patru luni ale anului, iar comercializarea de autoturisme ecologice s-a majorat cu 103,5%, conform datelor publicate, marţi, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Pe ansamblul întregului an 2020, autoturismele au consemnat un volum total al vânzărilor de 125.004 de unităţi, ceea ce corespunde unei scăderi de 21,7% în raport cu anul anterior.
Datele APIA relevă faptul că, în funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pe ansamblul anului 2020, categoria celor diesel înregistrează o creştere uşoară a cotei de piaţă (+0,5 puncte procentuale), până la o pondere de 26,9%, comparativ cu 26,4%, cât se consemnase în 2019. La autoturismele pe benzină s-a înregistrat o scădere importantă, de 3,4 puncte procentuale la nivelul anului trecut, faţă de 2019, ajungând la 66% ca pondere, potrivit Agerpres.
La categoria, autoturismelor „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), a existat un volum în creştere de 33,3%, în 2020, în comparaţie cu perioada similară a anului precedent. Pe subcategorii, s-a înregistrat un salt de 89% la autoturismele full electrice şi unul mult mai consistent, de 158%, la cele hibride plug-in. Totodată, autoturismele full hybrid înregistrează, la finalul anului 2020, o evoluţie pozitivă (+5,2%).
Per total, vânzările de autoturisme prietenoase cu mediul au crescut cu 103,5% în cursul anului anterior, faţă de datele din 2019.
Topul pe mărci al autovehiculelor electrice (100% şi hibride plug -in), care sunt stimulate prin Programul „Rabla Plus”, cele mai mari volume înregistrează Renault (934 unităţi), Volkswagen (662), Skoda (425), Hyundai (294) şi Mercedes Benz (275).
Analiza de specialitate arată că majoritatea achiziţiilor de autoturisme înregistrate în România, în 2020, au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 55% din total, restul (45%) revenind persoanelor fizice.